Citat:
Ursprungligen postat av
Tippo76
Japp, och det är ju heller inte tal om en summarisk process framöver baserat på vad åklagaren redan har flaggat för - nämligen att det finns mer att dyka djupare i vilket han redan har gjort som förberedelse för en eventuell (men ej trolig) HD-process. Det ligger dessutom flera civilrättliga stämningsansökningar mot företrädare redan vad jag förstår. De kan ju komma att åberopa styrelseansvar för förloppen som skett efter 2012 likväl. Vi får väl vänta och se som sagt.
Absolut får man se.
Men när det gäller brottmål så känns det en aning långsökt när det gäller de som redan dömts.Det skulle rimligen till stor konsumeras av de straff de redan fått.
HD kommer det aldrig att gå till. Det vore helt knasigt eftersom det har varit ren bevisvärdering.
Det är likaledes svårt mot OAK-folket om de håller sig undan preskriptionstiden ut. Om man nu inte ska ta dem för fortsatt kladdiga affärer = varje form av provision typ som närståendetransaktioner.
Civilrättsligt är det en annan sak. Där kan det som bekant stämmas för vad som helst närsomhelst av vem som helst. Men det kostar många miljoner att stämma den som inte har pengar att hämta.
Processer av denna typ kostar miljoner i egna rättegångskostnader som den som stämmer får betala om motparten inte har pengar.
Jag är inte insatt i Pensionsmyndihetens avtal men som jag fattat det har de redan fått utdömt skadestånd i brottsmålet (för denna affär)
Känns det inte en aning meningslöst och stämma civirättsligt (eller om det nu är skiljedom)? När pengarna ändå inte finns?
Du menar att Bodström och Lindsö skulle mer pengar? Nja inte såna summor.
Nu hävdar man tydligen att man belagt över 200 Mkr med kvarstad. Jag är skeptisk måste jag säga.
Att Rothman Persson sparat 14 Mkr på ett konto och bara flyttat 10 låter nästan naivt när han hade chansen.
Ernstberger lämnade bara en veckopeng på typ 700.000 på sitt konto i alla fall.
De där kontona i Luxemburg känns som lite osäkra kort att kräva in liksom diskussionen om värdet och lånen på villan.
Hursomhelst så måste någon fråga sig hur mycket pengar varje fondandelsägare förväntar sig att få tillbaka.
Det lär inte bli många hundralappar när detta är slutfört