Citat:
Ursprungligen postat av
EjSvensk
Det känns som någon form av upplägg försäljningen för att skydda sig mot en ev fällande dom. Det har stigit bra marknaden som du skriver men jag tror abs inte att fastigheten är värd 92 mkr.
Mja, det trodde inte jag heller.
Men jag har sett så pass galna försäljningar på sista tiden så jag vet inte ärligt talat.
Det har sålts fritidshus i skärgården för 30-60 Mkr senaste 2 åren. (inkl renoveringar)
Det finns en hel del personer som har öst in stålar på egna bolag och på andra investeringar.
Börsen har exploderat på 2 år.
Det har tjänats närmast USA-pengar på bolag som Spotify, Klarna mm. Vi pratar hundratals miljoner upp till miljarder på några år för enskilda individer. Säkert ett hundratal och så stort är inte svensk fastighetsmarknad på Lidingö och i Djursholm samt fritidshus på Värmdö.
Någonstans ska folk lägga pengar och med Corona så har en hel del hamnat i Sverige i privatfastigheter
Fast poängen med denna försäljning är ju att den inte alls skyddar mot en fällande dom. Snarare tvärtom
Detta är absolut guldläge för Fogden!
Jämför med böket att sälja av exekutivt! Brukar alltid vara rabatt på typ 20-30% eftersom fogden kräver cash och snabbt avslut.
Nu finns det en tomte som redan köpt huset. Bara att claima honom enligt kontraktet.
Borträknat de 35 som är lån så kan fogden casha mellanskillanden på typ 60/2 = 30 och sedan kräva återvinning på hustruns 30 efter personlig KK på Ernstberger.
Möjligen kan hustrun hinna undan med de 30 men nu blir jag mer och mer konfunderad.
Det känns som Ernstberger är betydligt mer amatör än t o m jag trodde.
Denna försäljning hade ju ALDRIG kunnat ta undan pengar efter domen.
Tvärtom har han alltså hjälpt fogden att få in pengarna.
Otroligt