2021-08-04, 15:07
Medlem
Alexander beviljade sig själv 75 mkr i aktieutdelning Bolaget nu i konkurs

Alexander i konkurs återvinning o follow the money är rätt riktning för att
jaga pengar
Citera
2021-08-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

jaga pengar

Absolut så är det så det ska gå till.
Men om han nu ändå var så smart att han delade ut pengarna i avsikt att flytta dem men har varit så korkad att han inte tagit pengarna off-shore så är han mer korkad än jag trodde
Citera
2021-08-04, 17:07
Medlem
Citat:

jaga pengar

Jag måste säga att rapporteringen runt hur mycket pengar man har hittat/hypotetiskt tror sig hitta lämnar en hel del i övrigt att önska.

Tydligen vet man exakt att hans slips är värd 1000 SEK och hans juicepress 2000 eller nåt.
Ska de sälja prylarna på loppis för att få cash?

Det liknar idioterna inom staten när tog in Saabs reservdelsbolag och värderade det till mångmiljardbelopp.
Reservdelar till bilar som snart är utskrotade och där ändå ägarna köper delarna på Biltema eller Mekonomen.
Det bolaget är idag helt värdelöst

Precis som slipsen och juicepressen.
Och för min del tror jag inte de får ut mycket för huset heller
Det är cash som gäller.
Det skulle jag vilja se en tydlig redovisning av
Senast redigerad av Immelman 2021-08-04 kl. 17:08. Anledning: felskrivning
Citera
2021-08-05, 10:52
Medlem
Allra Asset Management (Luxemburg) - vad vet vi om detta bolag?

Vad gör dom - vem/vilka äger

O vad är det för pengar som finns där - pensionärers eller andras i så fall vilka andras

Är det AAM som Ålandsbanken betalade för sitt övertagande av pensionärernas pengaförvaltning.

Väldigt mycket är oklart om detta bolag
Citera
2021-08-05, 12:54
Medlem
Citat:
Allra Asset Management (Luxemburg) - vad vet vi om detta bolag?

Vad gör dom - vem/vilka äger

O vad är det för pengar som finns där - pensionärers eller andras i så fall vilka andras

Är det AAM som Ålandsbanken betalade för sitt övertagande av pensionärernas pengaförvaltning.

Väldigt mycket är oklart om detta bolag

Intressant hur det hänger ihop med ägandet i dagsläget.

Rimligast är väl att det är/var ett dotterbolag till Allra, ägt av samma ägare som äger/ägde Allra.

Fondernas innehav är ju överlåtna till Ålandsbanken ja så det är inte nuvarande fondandelsägares pengar.

Exakt till vem Ålandsbanken betalade för överlåtelsen är kanske inte så intressant för de pengarna kan ha flyttat sig kors och tvärs många gånger sen 2017.

Det kan vara pengar som har intjänats på förvaltningsavgifter tidigare år och/eller delar av köpeskillingen.
Hursomhelst borde just det spela mindre roll.
Fogden lär jaga efter pengarna oavsett var de kommer ifrån om det finns återvinningsmöjligheter eller möjligheter till konkursprocesser i Luxemburg eller vad som nu kan krävas.
Citera
2021-08-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Intressant hur det hänger ihop med ägandet i dagsläget.

Rimligast är väl att det är/var ett dotterbolag till Allra, ägt av samma ägare som äger/ägde Allra.

Fondernas innehav är ju överlåtna till Ålandsbanken ja så det är inte nuvarande fondandelsägares pengar.

Exakt till vem Ålandsbanken betalade för överlåtelsen är kanske inte så intressant för de pengarna kan ha flyttat sig kors och tvärs många gånger sen 2017.

Det kan vara pengar som har intjänats på förvaltningsavgifter tidigare år och/eller delar av köpeskillingen.
Hursomhelst borde just det spela mindre roll.
Fogden lär jaga efter pengarna oavsett var de kommer ifrån om det finns återvinningsmöjligheter eller möjligheter till konkursprocesser i Luxemburg eller vad som nu kan krävas.

Ålandsbanken skall rätteligen ha betalat innehavaren Allra - men jag gissar att Alexander fått något
vid sidan om om inte skall synas
Citera
2021-08-05, 14:10
Medlem
Citat:
Ålandsbanken skall rätteligen ha betalat innehavaren Allra - men jag gissar att Alexander fått något
vid sidan om om inte skall synas

Så där kan man ju spekulera om man vill.

Men det innebär i så fall att han förutom att ha lurat sina sparare skulle ha lurat sina medägare i Allra.
Det låter på något sätt lite farligt eftersom det borde vara bättre att hålla allt inom den redan invigda kretsen.

Det troliga är väl att de bestämt tillsammans hur de ska växla ut pengarna.

Typ koncernbidrag, utdelningar och/eller att ha kvar någon gemensam förvaltning i tex Luxemburg.

Många med stora tillgångar sprider sedan sina pengar lite varstans off-shore som Cypern, Jersey, Cayman, Malta av olik skäl. Schweiz och Lichtenstein är också poppis. Och faktiskt Norge av alla länder. Läs gärna på varför. Men det har inte alls med kriminalitet att göra utan många andra orsaker beroende på vilka företag man driver eller om man förvaltar pengar. Och optimerar skatt. Helt lagligt. Fråga Kamprads ättlingar.

Insynen har blivit bättre när det gäller olagliga affärer men det lär finnas många möjligheter att så länge pengarna var legala vid överföringen att sprida ut dem i skalbolag, holdingbolag, stiftelser mm mm så att de blir svåra att nå för återvinning. Man ska observera att i andra länder finns liksom inte kronofogden som i Sverige och svenska fogden har inte alltid lätt att få tag i pengar i andra länder.

Men vissa signaler som att Rothman Persson tydligen hade 14 Mkr på ett konto utan att ha flyttat dem tyder på att de kanske kände sig säkra eller inte fattat. Det visar i o f s samma naivitet och aningslöshet som följt dem.

OAk-gänget har nog varit betydligt bättre på att knuffa runt pengarna.
Citera
2021-08-07, 10:27
Medlem
Citat:
Så där kan man ju spekulera om man vill.

Men det innebär i så fall att han förutom att ha lurat sina sparare skulle ha lurat sina medägare i Allra.
Det låter på något sätt lite farligt eftersom det borde vara bättre att hålla allt inom den redan invigda kretsen.

Det troliga är väl att de bestämt tillsammans hur de ska växla ut pengarna.

Typ koncernbidrag, utdelningar och/eller att ha kvar någon gemensam förvaltning i tex Luxemburg.

Många med stora tillgångar sprider sedan sina pengar lite varstans off-shore som Cypern, Jersey, Cayman, Malta av olik skäl. Schweiz och Lichtenstein är också poppis. Och faktiskt Norge av alla länder. Läs gärna på varför. Men det har inte alls med kriminalitet att göra utan många andra orsaker beroende på vilka företag man driver eller om man förvaltar pengar. Och optimerar skatt. Helt lagligt. Fråga Kamprads ättlingar.

Insynen har blivit bättre när det gäller olagliga affärer men det lär finnas många möjligheter att så länge pengarna var legala vid överföringen att sprida ut dem i skalbolag, holdingbolag, stiftelser mm mm så att de blir svåra att nå för återvinning. Man ska observera att i andra länder finns liksom inte kronofogden som i Sverige och svenska fogden har inte alltid lätt att få tag i pengar i andra länder.

Men vissa signaler som att Rothman Persson tydligen hade 14 Mkr på ett konto utan att ha flyttat dem tyder på att de kanske kände sig säkra eller inte fattat. Det visar i o f s samma naivitet och aningslöshet som följt dem.

OAk-gänget har nog varit betydligt bättre på att knuffa runt pengarna.

Hoppsan, villan såldes alltså för nästan 100 millar INNAN domen. Helt obegriplig nivå men dyra villor har stigit enormt de sista två åren.
Nu blir det cirkus.
Fogden har redan lagt kvarstad på halva handpenningen.
Trustlyägaren vill nu dra sig ur.
Så lätt är det inte att krypa ur.

Och fogden tar såklart hela köpesumman när den väl ska betalas.
Så på något sätt kommer det in en hel del pengar för villan
Citera
2021-08-07, 16:48
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Hoppsan, villan såldes alltså för nästan 100 millar INNAN domen. Helt obegriplig nivå men dyra villor har stigit enormt de sista två åren.
Nu blir det cirkus.

Det känns som någon form av upplägg försäljningen för att skydda sig mot en ev fällande dom. Det har stigit bra marknaden som du skriver men jag tror abs inte att fastigheten är värd 92 mkr.
Citera
2021-08-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Det känns som någon form av upplägg försäljningen för att skydda sig mot en ev fällande dom. Det har stigit bra marknaden som du skriver men jag tror abs inte att fastigheten är värd 92 mkr.

Mja, det trodde inte jag heller.
Men jag har sett så pass galna försäljningar på sista tiden så jag vet inte ärligt talat.
Det har sålts fritidshus i skärgården för 30-60 Mkr senaste 2 åren. (inkl renoveringar)

Det finns en hel del personer som har öst in stålar på egna bolag och på andra investeringar.
Börsen har exploderat på 2 år.
Det har tjänats närmast USA-pengar på bolag som Spotify, Klarna mm. Vi pratar hundratals miljoner upp till miljarder på några år för enskilda individer. Säkert ett hundratal och så stort är inte svensk fastighetsmarknad på Lidingö och i Djursholm samt fritidshus på Värmdö.

Någonstans ska folk lägga pengar och med Corona så har en hel del hamnat i Sverige i privatfastigheter

Fast poängen med denna försäljning är ju att den inte alls skyddar mot en fällande dom. Snarare tvärtom
Detta är absolut guldläge för Fogden!

Jämför med böket att sälja av exekutivt! Brukar alltid vara rabatt på typ 20-30% eftersom fogden kräver cash och snabbt avslut.

Nu finns det en tomte som redan köpt huset. Bara att claima honom enligt kontraktet.
Borträknat de 35 som är lån så kan fogden casha mellanskillanden på typ 60/2 = 30 och sedan kräva återvinning på hustruns 30 efter personlig KK på Ernstberger.
Möjligen kan hustrun hinna undan med de 30 men nu blir jag mer och mer konfunderad.

Det känns som Ernstberger är betydligt mer amatör än t o m jag trodde.
Denna försäljning hade ju ALDRIG kunnat ta undan pengar efter domen.
Tvärtom har han alltså hjälpt fogden att få in pengarna.
Otroligt
Citera
2021-08-07, 19:06
Medlem
Citat:
Nu blir det cirkus.

Sista idioten är inte född ännu - kan någon berätta om Bertil Hults kåk i Djursholm
såldes/begärdes 45 mkr - men hade kostat Bertil typ 70 mkr - låter för mig som
ett bra köp (i motsats till den här kåken)

Gissar att köparen insett att han varit på väg att bli en av de senare idioterna o såg
en förhoppningschans att kommar ur idiotaffären - vilket är långt ifrån troligt att han kan

O hur var/är Torsten Adenbys kåk på klippudden/klippuddsvägen som jämförelse
Citera
2021-08-07, 19:29
Medlem
Citat:
Sista idioten är inte född ännu - kan någon berätta om Bertil Hults kåk i Djursholm
såldes/begärdes 45 mkr - men hade kostat Bertil typ 70 mkr - låter för mig som
ett bra köp (i motsats till den här kåken)

Gissar att köparen insett att han varit på väg att bli en av de senare idioterna o såg
en förhoppningschans att kommar ur idiotaffären - vilket är långt ifrån troligt att han kan

O hur var/är Torsten Adenbys kåk på klippudden/klippuddsvägen som jämförelse

Om det inte finns särskilda klausuler så kan man inte komma ur en fastighetsaffär utan att bränna handpenningen. Eller t o m mer än så beroende på hur kontraktet är utformat.

Men jag tror Tjärnberg på Trustly inser att det smartaste är att gå vidare. Det är ju bra för honom också.
Han är ju inte inblandad.
Att Fogden tar hans pengar istället för Ernstberger kan han väl sk-ta i.

Jo jag känner till några affärer där personer lagt ner 80-150 millar på hus som de inte kan få igen pengarna på. Av olika orsaker.
Men rätt objekt i rätt läge kan gå för sanslösa pengar.

Som sagt. Jag vet vanliga trästugor i skärgården (förvisso med sjötomt) som gått för 20-30 och ett snäpp vassare objekt men fortfarande fritidshus för uppåt 60.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in