Citat:
Nu har jag försökt förklara pedagogiskt så gått det går. Du tänker liksom baklänges.
”Bara mutbrott”
Du måste läsa sammanfattningen först. Aktieaffärer var avgörande från början i avslöjandet och åklagarens stämningsansökan.
Utan den hade aldrig avslöjandet kunnat göras så att det lett till åtal.
Det är alltså två affärer som kopplas ihop.
Om du inte tror på hovrättens sammanfattning som jag citerar så får du ta det med dem.
Vad i hela friden skulle jag ha för eget intresse att tycka att det är kanonbra att de åker dit?
Men jag vänder mig starkt emot fixeringen om stöld av småsparares pengar som någon slags generell populistisk åsikt.
Kristallklart är ju att affären aldrig gjorts om de inte fått mutan. Och då hade ju småspararna haft 150 millar mindre.
Att i efterhand anta att dessa amatörer skulle ha gjort så bra affärer ändå är naturligtvis rena gojan.
De gjorde ju generellt dåliga affärer.
”Bara mutbrott”
Du måste läsa sammanfattningen först. Aktieaffärer var avgörande från början i avslöjandet och åklagarens stämningsansökan.
Utan den hade aldrig avslöjandet kunnat göras så att det lett till åtal.
Det är alltså två affärer som kopplas ihop.
Om du inte tror på hovrättens sammanfattning som jag citerar så får du ta det med dem.
Vad i hela friden skulle jag ha för eget intresse att tycka att det är kanonbra att de åker dit?
Men jag vänder mig starkt emot fixeringen om stöld av småsparares pengar som någon slags generell populistisk åsikt.
Kristallklart är ju att affären aldrig gjorts om de inte fått mutan. Och då hade ju småspararna haft 150 millar mindre.
Att i efterhand anta att dessa amatörer skulle ha gjort så bra affärer ändå är naturligtvis rena gojan.
De gjorde ju generellt dåliga affärer.
Ska tillägga följande:
Tillgångarna i ALLRAs fonder var vid övertagandet 2017 till Ålandsbanken tydligen 13 Miljarder vilket var betydligt mindre än innan.
En normal snittavkastning på 10% gör ca 1,3 Miljarder.
I den volymen ligger vinsten på warranterna med 150 Mkr.
De hypotetiska ytterligare 170 Mkr hade såklart bidragit till lite bättre avkastning per fondandel (ca 1%) men knappast avgörande för den enskildes ekonomi.
Har man förlorat stora pengar på Allras fond så beror det nog på helt andra saker.