Citat:
Jag vet att det är inte säkert att hon blir dömd för detta.
Allmänt, jag tycker att advokater / rådgivare kommer undan för lätt.
De får utan bestraffning missköta, förlora mål, ge felaktiga råd sina klienter.
I det fallet som sker väldigt sällan, de varnas av Advokatsamfundet den kompenserar inte den skada dem orsakar felaktigt/oskyldigt dömda klienter.
Jag tycker att en advokat som orsakar rättsliga förluster bör utestängas av samfundet och skall dömas i brottmål för misskötseln.
Allmänt, jag tycker att advokater / rådgivare kommer undan för lätt.
De får utan bestraffning missköta, förlora mål, ge felaktiga råd sina klienter.
I det fallet som sker väldigt sällan, de varnas av Advokatsamfundet den kompenserar inte den skada dem orsakar felaktigt/oskyldigt dömda klienter.
Jag tycker att en advokat som orsakar rättsliga förluster bör utestängas av samfundet och skall dömas i brottmål för misskötseln.
Jag förstår hur du tänker.
Precis som i alla yrken finns riktigt duktiga personer och riktigt usla.
Mer risktagande personer och mindre riskbenägna.
Advokater är inga undantag.
Jag har träffat mängder av dem. Mest affärsjurister men också processjurister (både brottmål och civilmål).
Där finns en salig blandning av allt från försiktiga och tillbakadragna till riktiga psykopater.
Det finns familjejurister och bolagsjurister och offentliganställda. De sistnämnda är de lugnaste och närmast riskaverta. De ger ofta råd till sia huvudmän som är alldeles för försiktiga och kontraproduktiva.
Men gemensamt för samtliga är att de försöker distansera sig från sina råd och ger ofta alternativ även om de rekommenderar något.
Det gör att de oftast klarar sig undan både kritik och andra konsekvenser.
Det går också alltid att skylla på skiljenämnder eller domstolar som dömer "fel"
Så det är extremt ovanligt att ens de kriminella egentligen skyller på si advokat när det går åt h-e.
Advokaten har liksom bäddad för det från början. Det ligger i rollen.