2021-09-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namn21
Jag vet att det är inte säkert att hon blir dömd för detta.
Allmänt, jag tycker att advokater / rådgivare kommer undan för lätt.
De får utan bestraffning missköta, förlora mål, ge felaktiga råd sina klienter.
I det fallet som sker väldigt sällan, de varnas av Advokatsamfundet den kompenserar inte den skada dem orsakar felaktigt/oskyldigt dömda klienter.
Jag tycker att en advokat som orsakar rättsliga förluster bör utestängas av samfundet och skall dömas i brottmål för misskötseln.

Jag förstår hur du tänker.
Precis som i alla yrken finns riktigt duktiga personer och riktigt usla.
Mer risktagande personer och mindre riskbenägna.
Advokater är inga undantag.
Jag har träffat mängder av dem. Mest affärsjurister men också processjurister (både brottmål och civilmål).
Där finns en salig blandning av allt från försiktiga och tillbakadragna till riktiga psykopater.
Det finns familjejurister och bolagsjurister och offentliganställda. De sistnämnda är de lugnaste och närmast riskaverta. De ger ofta råd till sia huvudmän som är alldeles för försiktiga och kontraproduktiva.

Men gemensamt för samtliga är att de försöker distansera sig från sina råd och ger ofta alternativ även om de rekommenderar något.

Det gör att de oftast klarar sig undan både kritik och andra konsekvenser.
Det går också alltid att skylla på skiljenämnder eller domstolar som dömer "fel"

Så det är extremt ovanligt att ens de kriminella egentligen skyller på si advokat när det går åt h-e.

Advokaten har liksom bäddad för det från början. Det ligger i rollen.
Citera
2021-09-17, 16:24
Medlem
Näste man i fängelse utan att passera gå. Hur många finns det kvar?

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hovratten-domer-allras-tidigare-fondforvaltare-till-tre-ars-fangelse/
Citera
2021-09-17, 19:36
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jodiday
Näste man i fängelse utan att passera gå. Hur många finns det kvar?

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hovratten-domer-allras-tidigare-fondforvaltare-till-tre-ars-fangelse/

Dessa brott har dock inget med Allra att göra, vilseledande rubrik bara.
Citera
2021-09-18, 13:29
Medlem
fittslems avatar
Lite skönt att se att dessa bovar inte kommer undan. Fogden tar allt dom äger och även sofistikerar saker som frugorna har försökt gömma undan.

Undra hur det kommer gå för familjerna dock, kommer fruarna med barn behöva flytta till fisksätra nu?
En miljon hit och dit kommer man inte långt med. Men dom har väl fortfarande sinna jobb kvar antar jag.
Citera
2021-09-19, 15:09
Medlem
in2lads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Lite skönt att se att dessa bovar inte kommer undan. Fogden tar allt dom äger och även sofistikerar saker som frugorna har försökt gömma undan.

Undra hur det kommer gå för familjerna dock, kommer fruarna med barn behöva flytta till fisksätra nu?
En miljon hit och dit kommer man inte långt med. Men dom har väl fortfarande sinna jobb kvar antar jag.
Man undrar hur många fruar som väntar på internerna när de kommer ut!
Citera
2021-09-21, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in2lad
Man undrar hur många fruar som väntar på internerna när de kommer ut!

Jag gissar att deras attraktion minskar kraftigt när man i dessa kretsar åker dit och hamnar i fängelse för att lurat folk på sin pension. De är nog rätt rökta i svenska finans sammanhang. Flytta utomlands, leva på pengar de eventuellt gömt undan eller byta namn är nog de 3 alternativ de har. Jobbigt bara att skapa ett CV med deras bakgrunder. Tror inte jag skulle ta med 5 år på kåken och 10 år på allra i CVt

Nu får ju tungt kriminella som sitter i fängelset en massa beundrarbrev från tjejer, och dessa gossar är ju även rikskändisar nu. De får nog svårt att behålla nuvarande tjejer men får kanske nya, dock av en lite annan sort. Deras (nuvarande) tjejer såg ju rätt fina ut så det finns säkert tidigare manliga vänner till de inlåsta finansvalparna som kommer vara där men en flaska vin och stötta och trösta dem…
Senast redigerad av Lenny788 2021-09-21 kl. 07:21. Anledning: Särskrivning
Citera
2021-09-28, 08:21
Medlem
När skulle HD lämna besked?
Citera
2021-10-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppelandgren
Är du helt säker på att det ska till HD?

Ja det finns inget annat att överklaga till från hovrätten, det som väntas på är om hd meddelar prövningstillstånd
Citera
2021-10-06, 07:35
Medlem
Exakt, och någon som vet när de skulle meddela prövningstillstånd?
Citera
2021-10-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av em38895
Kommer dom göra det?

Det har dom sagt, är det inte gjort än så är det för sent
Citera
2021-10-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaraeken
På vilket sätt är det försent, utveckla gärna.

Brottmåldomar är det väl 3 veckor eller en månads tid man har att överklaga. Gör man inte det vinner dommäen laga kraft och saken är klar.

Om man bortser från extraordinära rättsmedel, men då är der enklare att överklaga i tid i stället
Citera
2021-10-10, 15:55
Medlem
Jag tror de alla lämnat in överklagan, det har ju skrivits en del om hur ”hårda ord” advokaterna använt i just sin överklagan.

https://www.realtid.se/allra-overklagar-till-hd-allra-har-inte-erhallit-en-rattvis-rattegang

Men, vet någon när HD kommer med ett svar eller utlåtande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in