Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-10, 22:31
  #2149
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMouse
Du bör definitivt byta ut de gamla trådarna.
Att skala upp en EKK är inte godkänt.

På vilket sätt menar du att det inte är tillåtet att förlänga lite korta trådar i en dosa genom att t.ex. använda wago eller u-båtar?
Citera
2011-02-10, 22:34
  #2150
Medlem
Du ska inte skarva kabel eller dylikt i badrumsmiljö... byt den är säkrare..
Citera
2011-02-10, 22:52
  #2151
Medlem
Jag kommer att byta ut trådarna, säkerheten först. Just nu får det sitta ubåtar tills jag köpt ny tråd (har bara jord hemma).
Citera
2011-02-11, 09:07
  #2152
Medlem
TheMouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
På vilket sätt menar du att det inte är tillåtet att förlänga lite korta trådar i en dosa genom att t.ex. använda wago eller u-båtar?

Det har jag inte sagt.
Men han skrev inte att det var en dosa.
Sitter lampan i duschen förutsätter jag att det är ett rör som kommer ur väggen.
Och visst det kanske finns armaturer som är godkända att använda som kopplingsdosor och skarva i.
Jag har inte sett någon sådan iaf.
Dessutom, om det är en gammal installation så sitter lampan säkert inte på 225 och hamnar således i område 1 vilket gör att elmateriel måste ha kapslingsklass lägst IPX4.
Citera
2011-02-13, 17:23
  #2153
Medlem
MC.Hammers avatar
Det är riktigt kallt i min lägenhet, fick då tipset att sätta på värmeplattan i spisen. Kan den förstöras på något sätt om den är på länge?
Citera
2011-02-13, 18:29
  #2154
Moderator
Arne.Ankas avatar
Gjutjärnsplattor kan spricka om de blir för varma, förövrigt ett djävligt dåligt sätt att värma lägenheten på.
Citera
2011-02-13, 20:22
  #2155
Medlem
MC.Hammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gjutjärnsplattor kan spricka om de blir för varma, förövrigt ett djävligt dåligt sätt att värma lägenheten på.

Hehe, har inte hunnit köpa element än, är desperat.
Citera
2011-02-13, 20:26
  #2156
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MC.Hammer
Hehe, har inte hunnit köpa element än, är desperat.

Ugnen är annars ett "hett" tips..
Citera
2011-02-13, 20:39
  #2157
Medlem
Gimp_offers avatar
Jag undrar en sak om jordade eluttag. Både farsan och mormors sambo säger att det är lag på att man i dag ska ha jordade uttag i hemmet.

När jag var för ett tag sen hos bovärden så sa jag att jag ville ha jordade eluttag i hela lägenheten då jag misstänker att det bidrog till att det knastrade i mitt ljudkort i datorn. Jag vet att det inte var på top, men det slutade att knastra om jag kopplade in datorn i köket där det är jordat.

Det jag behöver hjälp med är om det finns en lag som säger att man ska ha jordade uttag? Och så undrar jag vad den lagen heter så jag kan skriva ut och visa upp den för bovärden så jag får utbytt i min lägenhet.

Dels för att jävlas med dem samt att det är säkrare.
Citera
2011-02-13, 21:05
  #2158
Medlem
MC.Hammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Ugnen är annars ett "hett" tips..

Ugn följde inte med lägenheten
Citera
2011-02-13, 21:07
  #2159
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimp_offer
Jag undrar en sak om jordade eluttag. Både farsan och mormors sambo säger att det är lag på att man i dag ska ha jordade uttag i hemmet.

När jag var för ett tag sen hos bovärden så sa jag att jag ville ha jordade eluttag i hela lägenheten då jag misstänker att det bidrog till att det knastrade i mitt ljudkort i datorn. Jag vet att det inte var på top, men det slutade att knastra om jag kopplade in datorn i köket där det är jordat.

Det jag behöver hjälp med är om det finns en lag som säger att man ska ha jordade uttag? Och så undrar jag vad den lagen heter så jag kan skriva ut och visa upp den för bovärden så jag får utbytt i min lägenhet.

Dels för att jävlas med dem samt att det är säkrare.

Grejen med elföreskrifterna är att den inte går tillbaka i tiden. Dvs är huset från 1973, så är det 1973 års föreskrifter som gäller. Så du kan inte tvinga din hyresvärd att sätta jordade uttag.

Där emot kan du be honom om det, men då har han rätt att ta ut högre hyra.
Citera
2011-02-13, 21:33
  #2160
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimp_offer
Både farsan och mormors sambo säger att det är lag på att man i dag ska ha jordade uttag i hemmet.

Vid nybyggnation eller stora (ROT-) renoveringar, ja. Du kan inte kräva jordat i en gammal lgh.

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback