Tänkte skapa en tråd där man kan fråga om hem-elprylar, det finns ju en rad trådar av typen "hjälp, proppen har gått, vad ska jag göra?". Varför inte samla dem i en tråd ungefär som tråden om färg och tapeter?
Jag ska inte låtsas vara elektriker, för det är jag inte, men jag anser mig mer kunnig än gemene man och fixar det mesta i hem-elsammanhang.
Annars så finns det ju några elektriker som brukar svara i trådar har jag märkt, så det får väl bli de som svarar på det mesta?
Jag börjar med en fråga:
Jag har tänkt byta ut min gängsäkringscentral från 50-talet till en ny med dvärgbrytare och JFB. Vissa trådar måste garanteras kortas av (brända anslutningar och liknande) och andra kommer inte nå fram till rätt anslutningar, utan måste förlängas.
1)Hur gör den seriöse elektrikern?
Bara skarvar med ubåtar hejvilt bakom centralen och drar fram trådar från dem?
Eller dosa av alla vp- och pansarrör som kommer in bakom och flytta ner den nya centralen nån decimeter, och dra fräscha trådar från dosorna, som iofs kommer bli fyllda av samma ubåtar, men detta alternativ 2 ser ju lite trevligare ut plus att man får möjlighet att efterdra eller ändra senare på ett enkelt vis om man vill det.
2)Min gängsäkringscentral är utökad med ett par mindre centraler bredvid, såna där med 3 säkringar i varje.
Är det fel att spara dessa och bara byta ut huvudcentralen? Är det fel att ha blandat gängisar och dvärgbrytare?