Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-23, 17:14
  #2029
Medlem
perelis avatar
Det bör väl inte vara några problem med att koppla in en 1-fas ugn på ett 3-fas uttag så länge man kopplar jord på jord, nolla på nolla, fas på fas och sätter en ubåt på de två faserna som inte kommer användas?
Citera
2010-12-23, 18:26
  #2030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Det bör väl inte vara några problem med att koppla in en 1-fas ugn på ett 3-fas uttag så länge man kopplar jord på jord, nolla på nolla, fas på fas och sätter en ubåt på de två faserna som inte kommer användas?

Kör i vind skepparn
Citera
2010-12-23, 21:02
  #2031
Medlem
perelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waylost
Kör i vind skepparn
I will
Citera
2010-12-26, 09:57
  #2032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
I will

Tänk på att om den nya spisen har en stickkontakt och du klipper av den så brukar garantin försvinna.

/M
Citera
2010-12-28, 18:26
  #2033
Medlem
Altass avatar
Hej!
Tänkte ställa en fråga angående elavtal. Bakgrunden är såhär, jag och tjejen ska flytta ihop och vi beräknar att vi kommer att använda mellan 2500-3000 kWh i månaden. Jag har kollat runt på lite sajter som elskling och compricer efter förmånliga avtal, dock funderar jag över vad som är bäst att välja mellan rörligt, fast eller mixat avtal.

Rätta mig om jag har fel, men nu när det är vinter, mörkt och kallt används el mer och är därmed dyrare? Är det smart i så fall att ta ett rörligt pris som kommer att gå ner ju varmare det blir eller är det fasta priset bäst då det inte kommer att komma med några överraskningar på räkningen? Det mixade avtalet vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till egentligen.

Mvh
J
Citera
2010-12-28, 23:07
  #2034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Altas
Hej!
Tänkte ställa en fråga angående elavtal. Bakgrunden är såhär, jag och tjejen ska flytta ihop och vi beräknar att vi kommer att använda mellan 2500-3000 kWh i månaden. Jag har kollat runt på lite sajter som elskling och compricer efter förmånliga avtal, dock funderar jag över vad som är bäst att välja mellan rörligt, fast eller mixat avtal.

Rätta mig om jag har fel, men nu när det är vinter, mörkt och kallt används el mer och är därmed dyrare? Är det smart i så fall att ta ett rörligt pris som kommer att gå ner ju varmare det blir eller är det fasta priset bäst då det inte kommer att komma med några överraskningar på räkningen? Det mixade avtalet vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till egentligen.

Mvh
J
3000kwh i månaden? Ska ni odla?

Det är alltid mest förmånligt (med vissa sällsynta undantag) att ha rörliga avtal. Se det som att din motpart tar en risk i att låta dig binda till ett pris. Risken behöver minimeras vilket leder till ett högre pris än snittet. Du som konsument är dock villig att betala lite mer eftersom du alltid vet kostnaden. Vintertid är väl dessutom sämsta tillfället att binda elpriser på om jag inte är helt ute och cyklar.

Jag kör på rörligt och ser till att ha en buffert om nu alla kärnkraftverk skulle smälla i luften och dammarna i norrland brista (fast de är ju tomma nu ändå så det går vi i alla fall säkra från) och reservkraftverken skulle köra igång på fullvarv dygnet runt.
Citera
2010-12-29, 00:46
  #2035
Medlem
Pulpas avatar
Har en gammal torktumlare som börjat dra huvudsäkringen i kåken när jag startar den.


Bara o köpa ny eller vad säger ni? Vad kan orsaka att den helt plötsligt börja dra säkringen?
Citera
2010-12-29, 21:07
  #2036
Medlem
DrBums avatar
Något får den att belasta för mycket.
Drar den säkringen varje gång den körs eller spontant?

Kan vara en kortslutning eller ett dåligt lager som gör att den lastas för mycket.
Men troligt är att det är något på elementet..
Citera
2010-12-29, 23:08
  #2037
Medlem
Pulpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Något får den att belasta för mycket.
Drar den säkringen varje gång den körs eller spontant?

Kan vara en kortslutning eller ett dåligt lager som gör att den lastas för mycket.
Men troligt är att det är något på elementet..


Det tar ca 3-5 sec efter jag startar den, Först trodde jag det var för mkt som belastade samma fas, men eftersom det var huvudbrytaren som löser, Så borde det vara något annat?

Med element menar du i själva tumlaren?
Citera
2010-12-29, 23:46
  #2038
Medlem
DrBums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulpa
Det tar ca 3-5 sec efter jag startar den, Först trodde jag det var för mkt som belastade samma fas, men eftersom det var huvudbrytaren som löser, Så borde det vara något annat?

Med element menar du i själva tumlaren?

En tumlare består grovt av 3 saker:

Tummlaren med motor
Värmeelement
Pump för vatten

Något av dessa kan ha kör ihop sig, kortslutning är inte att utesluta.. Det sker väldigt lätt överslag i dåliga lindningar efter många långa timmars körning..

Svårt att säga på rak arm som sagt. Att reparera den kan kosta en slant och den pengen kan vara ett bra steg in på en ny, nu i mellandagarna och allt!
Citera
2010-12-30, 00:01
  #2039
Medlem
Pulpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
En tumlare består grovt av 3 saker:

Tummlaren med motor
Värmeelement
Pump för vatten

Något av dessa kan ha kör ihop sig, kortslutning är inte att utesluta.. Det sker väldigt lätt överslag i dåliga lindningar efter många långa timmars körning..

Svårt att säga på rak arm som sagt. Att reparera den kan kosta en slant och den pengen kan vara ett bra steg in på en ny, nu i mellandagarna och allt!

Okey! Tack för utförligt svar.

Lite orolig att man köper en ny rackare och sen visar det sig att det är felet sitter någon annanstans..

Det blir nog så att jag köper en ny, den trasiga är ändå ett gammalt skrälle.
Citera
2010-12-30, 17:31
  #2040
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
En tumlare består grovt av 3 saker:

Tummlaren med motor
Värmeelement
Pump för vatten

Någon vattenpump har jag aldrig hittat men det är möjligt att det finns modeller där man slipper tömma kondenstanken själv.

Däremot en fläkt för varmluften har väl alla?

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback