2008-12-01, 01:09
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krysz1
Hur långt har du kommit med dit spelande? Om du är ganska ny tycker jag du ska vänta lite med barréackord och försöka sätta de mer vanliga ackorden (E,G,A,C,D,Am,Em,Dm osv.). Försök bara lägga pekfingret över alla band 1 sedan resten av fingrarna som det står. Byt mellan olika ackord och släpp och greppa igen. Det är bara att träna på tillslut så får du kontroll på fingrarna och kan sätta båda vanliga och barréackorden bra.
Har spelat i en vecka. Men har lärt mig de flesta vanliga ackorden och kan byta relativt snabbt utan att kolla på fingrarna. Men får väl träna lite mer då antar jag. Men känns som att mina fingrar är för stela och korta för att göra barréackord.
Citera
2008-12-01, 01:15
Medlem
Zwerchstands avatar
Se Barréackord och tänk på att det tar tid för musklerna att vänja sig. 1 vecka är inte mycket i det avseendet.
Citera
2008-12-01, 01:16
Medlem
krysz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norce
Har spelat i en vecka. Men har lärt mig de flesta vanliga ackorden och kan byta relativt snabbt utan att kolla på fingrarna. Men får väl träna lite mer då antar jag. Men känns som att mina fingrar är för stela och korta för att göra barréackord.

Att fingrarna är för korta kan vara problem när du ska spela barréackord, kanske ska titta på en gitarr med lite smalare halls? Men barréackord är ändå ganska svårt för en nybörjare så du kan ju ta det lite lugnt och testa om ett tag igen, finns ju alternativ istället för att spela med hela pekfingret över första bandet utan du kan testa :

|---1---|
|---1---|
|---2---|
|---3---|
|---3---|
|-------|

Låter lite annorlunda men funkar nästan likadant.
Citera
2008-12-01, 01:19
Medlem
norces avatar
Ok, får väl fortsätta träna bara. Känns inte som det finns så mycket att träna på bara med tanke på att jag inte ens lyckas få fingrarna på rätt strängar(inte utan lite för mycket våld iallfall). Men går det att använda tummen som hjälp vid vissa barréackord?

EDIT: OK!
Senast redigerad av norce 2008-12-01 kl. 01:23.
Citera
2008-12-01, 01:22
Medlem
krysz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norce
Ok, får väl fortsätta träna bara. Känns inte som det finns så mycket att träna på bara med tanke på att jag inte ens lyckas få fingrarna på rätt strängar(inte utan lite för mycket våld iallfall). Men går det att använda tummen som hjälp vid vissa barréackord?

Du ska aldrig ta hjälp av tummen!
Citera
2008-12-01, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krysz1
Du ska aldrig ta hjälp av tummen!

Ja vill se dig spela t.ex Jimmy Henrix - Fire utan att använda tummen Sry lite OT o ja håller med, börja aldrig spela med tummen! Om du inte förstås spelar låten ovan...
När du spelar barré är det väldigt viktigt var du har tummen på "andra sidan" greppbrädan. Försök (horisontalt) att hålla den lite till höger om pekfingret (om du spelar högerhänt) och på (vågrätt) mitten av gräppbrädan. Då får du bäst kraft att hålla ner dit barré...
Citera
2008-12-01, 12:45
Medlem
Merovingians avatar
Tja ja har en liten fråga

Tänkte köpa en elgitarr, den har dock bara en markering (på 7e bandet)..
Kan man fixa fler markeringar, isåfall hur ? Finns det nåt man kan köpa och klistra på typ
Citera
2008-12-01, 13:26
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merovingian
Tja ja har en liten fråga

Tänkte köpa en elgitarr, den har dock bara en markering (på 7e bandet)..
Kan man fixa fler markeringar, isåfall hur ? Finns det nåt man kan köpa och klistra på typ
Det mesta som har klister på ena sidan fungerar, om du är snål så är det bara att sätta små tejpbitar. Annars så tänker jag lite spontant att det vore småfränt med sånna där självlysande klisterstjärnor man hade när man var liten. Då har du inga problem att orientera dig på en mörk scen eller liknande.
Citera
2008-12-02, 13:53
Medlem
krysz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Det mesta som har klister på ena sidan fungerar, om du är snål så är det bara att sätta små tejpbitar. Annars så tänker jag lite spontant att det vore småfränt med sånna där självlysande klisterstjärnor man hade när man var liten. Då har du inga problem att orientera dig på en mörk scen eller liknande.

Tänk att dra in på ett fullsat ullevi när det är helt kolsvart och det enda man ser är sina grönlysande inlays. Fyfan vad mäktigt!
Citera
2008-12-02, 19:56
Medlem
keyboardcowboys avatar
finns det någon historia om någon som börjat spela gitarr efter han/hon fyllt 20 och lärt sig spela bra?

Citera
2008-12-02, 20:33
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardcowboy
finns det någon historia om någon som börjat spela gitarr efter han/hon fyllt 20 och lärt sig spela bra?

En av Judas Priest gitarristerna lärde sig spela när han var 21 om jag inte kommer ihåg fel.
Citera
2008-12-02, 21:15
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardcowboy

http://www.magnusolsson.com

Snackade med denna killen för några veckor sedan. Enligt egen utsago började han lira när han var 20 någonting(21 tror jag, fast det kan vara fel). Och han är fan allt annat än dålig.

Hoppet är inte ute än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in