2008-11-26, 00:54
  #1117
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shad0w
Haha okej I see.. Vad är cutaway förresten? Och om den har mic.. vad innebär det exakt? Uhm. Om du vill ge mig en förklaring på det vore jag glad. Tack!

Edit: Antar att cutaway är formen på gitarren, när den har en sån där.. rundning under halsen?

Och.. kan någon säga mig.. Är detta paket värt att börja med inom elgitarr? "Scott Ian - Spider Metal Pack! ME94" finnes på www.musikbörsen.se under Gitarr - Gitarrpaket! Vill vara säker vid mitt första elgitarrsköp liksom, det står att det är ett lysande paket men det är lika bra att fråga någon kunnig

Cutaway innebär som du själv kommit på att gitarren har en "cut" längre ner på halsen så att du kommer åt band 12-20 mycket enklare

Mic innebär att det sitter en mikrofon inne i gitarrkroppen så att du kan koppla gitarren till en förstärkare smidigt. Sitter ett utblås för kabel vanligtvis längst ner på gitarren (stående)

Alla dessa gitarrpaket är av min erfarenhet genomkassa. Gitarren är billig och förstärkaren ska vi inte prata om. Men är man helt nybörjare och inte vet ifall gitarr är kul eller nått för en så kan de säkert va bra. Men vill man ha grejer som man tänkt använda ett tag och verkligen kunna använda så ska man gå till en musikaffär, fråga dem och sen klämma och känna på grejerna. Epiphone brukar ha schyssta hyffsat billiga gitarrer som man kan komma långt på.
Citera
2008-11-26, 00:57
  #1118
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waah
Undrar också om någon vet det bästa sättet att lära sig att hålla rytm? Är det bara att sitta och spela och räkna så mycket som möjligt (1-2-3-och-4 osv) eller finns det någon bra övning?

Har du bara ett tempo i låten så (är det iaf för mig) känner man takten. Annars får man sitta och räkna, stampa fot eller hur man nu väljer att göra det. Förhoppningsvis släpper väl det efter ett tag med taktkänslan. Finns det trummor eller nått som håller rytm och tempo blir det självklart lättare.
Citera
2008-11-26, 01:00
  #1119
Medlem
Jo, alltså jag klarar av det men vill bara få det att sitta mer undermedvetet. Kommer på mig själv att börja slå strängarna som melodin i låten går istället för takten (ungefär ett slag per stavelse i orden ) så fort jag ska sjunga samtidigt t.ex.. Sjunga + många ackordbyten får mej att tappa takten helt.

Har väl bara ingen simultanförmåga
Citera
2008-11-26, 01:12
  #1120
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waah
Jo, alltså jag klarar av det men vill bara få det att sitta mer undermedvetet. Kommer på mig själv att börja slå strängarna som melodin i låten går istället för takten (ungefär ett slag per stavelse i orden ) så fort jag ska sjunga samtidigt t.ex.. Sjunga + många ackordbyten får mej att tappa takten helt.

Har väl bara ingen simultanförmåga

Bara att nöta. Efter ett tag flyter allt på utan att man märkte övergången
Citera
2008-11-26, 18:04
  #1121
Medlem
moviemovies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waah
Jo, alltså jag klarar av det men vill bara få det att sitta mer undermedvetet. Kommer på mig själv att börja slå strängarna som melodin i låten går istället för takten (ungefär ett slag per stavelse i orden ) så fort jag ska sjunga samtidigt t.ex.. Sjunga + många ackordbyten får mej att tappa takten helt.

Har väl bara ingen simultanförmåga

Upplever samma sak. Varje låt låter likadant när jag sjunger. T.ex så såg jag på någon som spelade ''Oasis - Don't Look Back In Anger'', han spelade 3 ner 1 upp. Men när jag själv testar så går det inte. Man hinner typ inte 3 ner 1 upp innan man ska byta ackord i låten. Så det blir oftast så att jag lirar som jag tycker låter bra.
Citera
2008-11-26, 22:08
  #1122
Medlem
Idag köpte man sig en egen gitarr Blev en Yamaha FG700MS, helnöjd!
Citera
2008-11-28, 14:47
  #1123
Medlem
Pointsmans avatar
http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=4&i=53&s=0&articleId=474709

bra köp? duger mikrofonen?
Citera
2008-11-28, 16:22
  #1124
Medlem
rejmarNs avatar
Länge sedan jag kikade in i den här tråden, har nu haft in gitarr i mer än 3 månader och har blivit grymt mycket bättre... kul!

Har dock fortfarande problem med strummingen, när jag ska lära mig en ny låt kan det ta år innan jag lärt mig takten osv. Någon som har tips på övningar eller något som jag kan ta del av?

Tack på förhand.
Citera
2008-11-28, 16:41
  #1125
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejmarN
Länge sedan jag kikade in i den här tråden, har nu haft in gitarr i mer än 3 månader och har blivit grymt mycket bättre... kul!

Har dock fortfarande problem med strummingen, när jag ska lära mig en ny låt kan det ta år innan jag lärt mig takten osv. Någon som har tips på övningar eller något som jag kan ta del av?

Tack på förhand.
Ta någon väldigt lätt låt, typ Bob Dylan - Knocking on Heavens Door. Använd sen något ljudredigeringsprogram (audacity är gratis och bra, googla, jag tror till och med att windows mediaplayer har en sån funktion) som du använder för att sakta ner tempot i låten. Spela nu med på låg hastighet, du kommer att upptäcka att det är lättare att hitta takten. Fortsätt att spela tills du känner att du behärskar rytmen på den hastigheten, höj sedan tempot en aning och fortsätt på samma vis. Tillslut så kan du spela låten på full hastighet.
Citera
2008-11-28, 22:22
  #1126
Medlem
rejmarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Ta någon väldigt lätt låt, typ Bob Dylan - Knocking on Heavens Door. Använd sen något ljudredigeringsprogram (audacity är gratis och bra, googla, jag tror till och med att windows mediaplayer har en sån funktion) som du använder för att sakta ner tempot i låten. Spela nu med på låg hastighet, du kommer att upptäcka att det är lättare att hitta takten. Fortsätt att spela tills du känner att du behärskar rytmen på den hastigheten, höj sedan tempot en aning och fortsätt på samma vis. Tillslut så kan du spela låten på full hastighet.

Tack så mycket för tipset, den låten kan jag dock redan. Men ska helt klart använda den taktiken i fortsättningen.

Tack igen!
Citera
2008-12-01, 00:57
  #1127
Medlem
norces avatar
Asså, det här med barréackord. Hur tusan ska man kunna hålla fingret så som det visas här http://www.ullberg.com/gitarrkurs/gitarrackord-barre.shtml ?
Fattar det verkligen inte, lyckas inte för fem öre att hålla pekfingret över endast vissa strängar och känns inte som tränings kulle hjälpa speciellt mycket då jag har problem med resten av fingrarna bara jag håller pekfingret över alla strängarna. Har jag fattat något fel här eller?
Citera
2008-12-01, 01:07
  #1128
Medlem
krysz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norce
Asså, det här med barréackord. Hur tusan ska man kunna hålla fingret så som det visas här http://www.ullberg.com/gitarrkurs/gitarrackord-barre.shtml ?
Fattar det verkligen inte, lyckas inte för fem öre att hålla pekfingret över endast vissa strängar och känns inte som tränings kulle hjälpa speciellt mycket då jag har problem med resten av fingrarna bara jag håller pekfingret över alla strängarna. Har jag fattat något fel här eller?

Hur långt har du kommit med dit spelande? Om du är ganska ny tycker jag du ska vänta lite med barréackord och försöka sätta de mer vanliga ackorden (E,G,A,C,D,Am,Em,Dm osv.). Försök bara lägga pekfingret över alla band 1 sedan resten av fingrarna som det står. Byt mellan olika ackord och släpp och greppa igen. Det är bara att träna på tillslut så får du kontroll på fingrarna och kan sätta båda vanliga och barréackorden bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in