2015-12-23, 02:12
Medlem
Hmm hade varit coolt kunna spela el gitarr, lol sitta med en cigg i mun och dra ett solo..
Citera
2015-12-23, 04:43
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Självklart kan du lära dig spela gitarr själv. Var väl ungefär i din ålder när jag köpte min första gitarr - en akustisk svenskbyggd gitarr som heter Bjärton (har kvar den än idag). Är väl definitivt ingen superduktig gitarrist men jag plockar ofta fram gitarren och spelar lite gamla rockklassiker typ Bob Dylan, The Beatles, John Lennon. Paul McCartney, Creedence Clearwater Revival, Neil Young, Grateful Dead, Kris Kristofferson m fl och tycker att det är skitroligt. Spelar dock inte ihop med någon annan och min sånginsats är väl inte mycket att skryta över.
Citera
2015-12-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Tänkte köpa mig en gitarr, vad är bäst enligt er: nylon eller stålsträngad att börja med?

Tips på lätta Beatles-låtar att börja med?

Du kan ju börja med att gå in på t.ex Youtube och jämföra hur stål och nylon låter, och se om du tycker att någon låter mycket bättre. Det ska ju vara såpass roligt att man inte tappar intresset trots allt Men rent spelmässigt skulle jag rekommendera en nylon för nybörjare, det är skönare för fingrarna (speciellt om du har tänkt lära dig fingerplocka).

Beatles har färre "lätta" låtar än man tror, jag har mest koll på deras sena 60-talsmusik och där har de flesta låtar rätt många ackord att hålla reda på. Men Yellow Submarine funkar väl.

Citat:
Ursprungligen postat av meduzan2013
Tjenna, har köpt en gitarr och vill börja spela, har börjat lite smått med att lära mig ackord och allmänna saker, tänkte börja med att lära mig spela fäderneslandet med Ultima thule, den har inte för många ackord och känns som en bra startlåt, så alla tips är välkomna typ på sidor där man lra sig ackord lätt och så vidare, mvh MRmeduza

För att hitta ackord till låtar är nog Ultimate-Guitar störst/bäst.

Nuförtiden så verkar det finnas en hel del instruktionsvideos för ackord på Youtube. Kanalen mahalodotcom har exempelvis många av denna typ:
https://www.youtube.com/watch?v=Ug0fYoDDN0o
Senast redigerad av Fishbone Mash 2015-12-23 kl. 12:58.
Citera
2015-12-30, 15:52
Medlem
Hej!

Är det vanligt hos nya inköpta klassiska gitarrer att det blir ett brusljud när man spelar för högt på banden? Alltså, jag fick en klassisk gitarr i present, en Admira Mod. Diana och jag har märkt att om jag har fingret lite för högt upp på ett band, dvs inte precis intill stålsaken (Förlåt mig, mitt ordförråd är torftigt när det gäller gitarrtermer) så brusar det något jämfört med hur det låter när fingret ligger precis intill stålsaken.

Självklart vet jag att man måste trycka hårdare ju längre ifrån fingret är men det spelar ingen roll hur hårt jag trycker, brusar i alla fall.

Inte haft detta problem tidigare på de gitarrer jag spelat på.

Men som sagt, eftersom gitarren är färsk så kanske det påverkar? Att det åtgår till "normalt" tillstånd efter man spelat ett tag. Eller är det möjligtvis något konstruktionsfel?

Någon som förstod vad jag mena överhuvudtaget, behöver jag illustrera?

Kan också tillägga att detta endast är ett problem på de tre tjockaste strängarna, dvs E A D
Citera
2015-12-30, 21:48
Medlem
Ravenhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Hej!

Är det vanligt hos nya inköpta klassiska gitarrer att det blir ett brusljud när man spelar för högt på banden? Alltså, jag fick en klassisk gitarr i present, en Admira Mod. Diana och jag har märkt att om jag har fingret lite för högt upp på ett band, dvs inte precis intill stålsaken (Förlåt mig, mitt ordförråd är torftigt när det gäller gitarrtermer) så brusar det något jämfört med hur det låter när fingret ligger precis intill stålsaken.

Självklart vet jag att man måste trycka hårdare ju längre ifrån fingret är men det spelar ingen roll hur hårt jag trycker, brusar i alla fall.

Inte haft detta problem tidigare på de gitarrer jag spelat på.

Men som sagt, eftersom gitarren är färsk så kanske det påverkar? Att det åtgår till "normalt" tillstånd efter man spelat ett tag. Eller är det möjligtvis något konstruktionsfel?

Någon som förstod vad jag mena överhuvudtaget, behöver jag illustrera?

Kan också tillägga att detta endast är ett problem på de tre tjockaste strängarna, dvs E A D

Du ska ha alltid ha fingrarna så nära bandstaven som möjligt (stålsaken).
Citera
2015-12-31, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenheart
Du ska ha alltid ha fingrarna så nära bandstaven som möjligt (stålsaken).

Jag vet det, men det går inte alltid, t.ex. om man spelar ett F ackord..
Citera
2016-01-25, 11:51
Medlem
Oh-be-wans avatar
1. Låna eller köp elsträngad skrotgitarr för billig peng 200-500 som ändå låter hyfsat, en typisk krogkvällspeng.

2. Om du köpt så stränga om den och stämm den så gott det går, finns appar för det som är fantastiska, köp kvaltetssträngar typ Elixir.

3. Öva in lite accord, undersök om du man har viljan, tålamodet och känslan för att spela. Om nej sälj skiten igen snabbt, om ja:

4. Öva in allt mer avancerade ackord.

5. Köp svindyr gitarr och gläns
Citera
2016-01-29, 13:40
Medlem
area50s avatar
Var kan man hitta ett bra & gratis program till datorn för att stämma akustisk gitarr??
Har letat - men hittar inget som verkar funka särskilt bra
Citera
2016-01-29, 18:15
Medlem
526s avatar
Det viktigaste av allt är att låta högerhanden veva HELA tiden.
Det är nyckeln till gitarrspel.
Det som skiljer de bra från de dåliga.

Misstaget nästan alla gör är att slå på strängarna så som låten går.
Tex Smoke on the water, som går så här
da da da, da da du-da, da da da du da

En amatör slår då 12 anslag. Ett för varje ackord/ton. Men ett proffs slår 32 anslag.
Varje anslag är inte på de öppna strängarna utan är sk spökslag. Det ger en helt annat rytm och sväng och håller samman låten på ett helt annat sätt.

Om man kan det så är man användbar i ett band. Det handlar om att hela tiden hålla takten.
Att ta ackord och blippa med tonerna är sekunddärt. Det lär man sig efter hand.
Det bästa är att lära sig tre enkla ackordsgrepp och en skala. Dvs var de användbara toner ligger runt ett ackord.
Sen är det bara att låta högerhanden gå (om man är högerhänt.) Det är som att onanera. Är man en bra mastrubutör är man en bra gitarrist.
Citera
2016-01-30, 15:02
Bannlyst
Kom igen nu? "Smoke on the water"?

När jag var späd gitarrist (för 20 år sen) hade jag möjligen funderingar kring Race with the devil med Al Di Meola, en gitarrist jag skattar högt!

https://www.youtube.com/watch?v=nXPIfd8Qz7w

Enligt mitt sätt att se det bör man börja med visackroden närmast sadeln. E, A, D, G, C och F.

Är man 10 år gammal så bör man kunna spela ganska bra gitarr, och vid 15 närma sig Yngwie-nivå ... :-)

Med det sagt. Givetvis handlar det inte om en högerhand som vevar hela tiden. Den som påstår något sånt måste för att säga det fint "ha något fel i pallet"

Al Di Meola är en av vår tids främsta gitarrister. Det är väl värt att slå upp hans namn på youtube, därför han ville i sin ungom bli världens snabbaste gitarrist. Något som misslyckades lite, men han är trots i denna dag en icon inom Jazz/Fussion.

Mja.. det var väl det jag ville ha sagt!
Senast redigerad av Joar53 2016-01-30 kl. 15:19.
Citera
2016-01-31, 21:45
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Var kan man hitta ett bra & gratis program till datorn för att stämma akustisk gitarr??
Har letat - men hittar inget som verkar funka särskilt bra

Varför inte bara använda en stämmare online? http://www.gitarrguiden.nu/stamma-gitarr-med-stamton-online/
Citera
2016-02-11, 15:37
Avslutad
Har nyligen börjat spela gitarr, har pianobakgrund och kan således läsa noter och vet var de sitter på gitarren. Kör därav klassiskt och undviker ackordspel för tillfället. Mitt problem är att jag inte lyckas undvika att spela Staccato och undrar om ni har tips på hur jag ska få bort staccaton i mitt spelande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in