2014-01-19, 19:56
Medlem
MetalTomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmybooyy
Hej! Har några enkla frågor. Kan man spela igenom endast gitarrlådan utan topp? Isåfall kan man då bara köpa till en multieffektpedal som line 6 pod hd500 o bara använda den och gitarrlådan? Hur blir ljudet isånnafall? Mycket tacksam för svar!

Jag spelar inte gitarr så har inte jättebra koll. Men är ganska övertygad om att om du bara har en låda så behöver du en topp också. Eller bara köra genom en combolåda om det är möjligt
Citera
2014-01-19, 20:15
Medlem
Line 6 pod hd500 + gitarrlåda, räcker??

Hej! Kan man spela igenom bara detta, eller måste man ha en topp föra att man ska få ut nått ljud? Om det funkar med bara låda o pedal, hur blir ljudet isåfall? Tacksam för svar!
Senast redigerad av jimmybooyy 2014-01-19 kl. 20:58.
Citera
2014-01-19, 21:05
Medlem
LTD Alexi-600 vs Jackson RRXMG Rhoads

Hej! Vilken av dessa två gitarrer är bäst en ligt er? Musiken jag spelar är metalcore. Tacksam för svar!
Citera
2014-01-19, 21:08
Medlem
.014-strängar till gitarr

Vart kan jag hitta .014-strängar att köpa till gitarr? Helst i affär i Stockholm.
Hittar inte tjockare än .013
Citera
2014-01-19, 21:14
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Har du kollat gitarraffären vid Hötorgets tunnelbanestation (uppgången i mitten - Kungsgatan sydöstra trappan upp)? Lite svår att hitta nu när de bygger om.
Citera
2014-01-19, 21:18
Medlem
GreedyGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananfukingskal
Vart kan jag hitta .014-strängar att köpa till gitarr? Helst i affär i Stockholm.
Hittar inte tjockare än .013

du kan köpa 0.14 men du får köpa den strängen löst.
kostar 20kr på 4sound
Citera
2014-01-20, 14:54
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmybooyy
Hej! Kan man spela igenom bara detta, eller måste man ha en topp föra att man ska få ut nått ljud? Om det funkar med bara låda o pedal, hur blir ljudet isåfall? Tacksam för svar!

Topp = Förstärkare. Att trycka i en pod eller liknande rakt i lådan kommer inte att fungera. Det kanske i bästa fall väser lite. Du måste ha nånting som förstärker signalen från pedalen.
Citera
2014-01-21, 00:25
Medlem
LANEY MXD120H bra eller dålig??

Hej! Vad sägs om denna topp till en Laney HCM412A?? Bra eller dålig?? Musikgenren jag spelar är metal, och den kommer främst användas i replokalen, ska dessutom skaffa multieffektpedalen line 6 pod hd500. Spelar det nån roll vad man har för förstärkare då ifall man har multueffekt?? Tacksam för snabbt svar!!
Citera
2014-01-21, 20:10
Medlem
Stratakastas avatar
kan någon länka en video lektion på youtube med olika sätt att spela ackord, tänk er hendrix, när han spelar G strängen å e strängen istället för hela ackordet. Jag kan de mesta sätten han gör det på, behöver mer avancerat. Det han gör på outro till bold as love tex, spelar B å e strängarna tsm å tappar fyra frätor fram, vilket akord är det?
Han barrar B(G#)och e(C#)på 9 och tappar med lil fingret på 13(A och F)och gör så på många andra ställen istället för spela ackordet i sig, vilket ackord blir det om basen spelar rooten?
Citera
2014-01-25, 19:35
Medlem
TomJonass avatar
Bottleneck

Hur slår man av en flaskhals så man får en bra grej om man vill lira bottleneck?
Eller köps de färdigtillverkade?
De finns ju i metall men jag har sett utmärkta slide-gitarrister som har en flaskhals. Skillnad i ljud?
Citera
2014-01-25, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Hur slår man av en flaskhals så man får en bra grej om man vill lira bottleneck?
Eller köps de färdigtillverkade?
De finns ju i metall men jag har sett utmärkta slide-gitarrister som har en flaskhals. Skillnad i ljud?

Det är ingen skillnad i ljud, Bara att man måste putsa upp dom i mässing eller koppar som jag tillverkade efter mina föräldrar bytte från olja till el-försörjning, och hittade ett perfekt för att göra 20 stycken slides av. (Som kommer att hålla i 2000 år)

Bra grej från din sida dock! Lättast är nog att kapa av ett cykelstyre. Folk tror ofta att den måste sitta snävt på fingret, med det är ett stort fel. Sliden ska sitta på lillfingret, och när du spelar så trycker du den emot ringfingret. Då sitter den som den ska! Du kommer böja lillen och samtidigt trycka den emot ditt ringfinger. Man får en väldigt bra kontroll oavsett om sliden är är för stor. Jag vill att den ska glappa lite. Men det spelar ingen roll när man har fått in tekniken, då sitter den rätt.

Och en grej om att den ska sitta på lillfingret. I början vill man gärna ha den på ringfingret, men då kan man inte fingra ackord med dom andra fingrarna.

Vill du ha hjälp med nåt så är det bara att skrika till. Jag har spelat slide längre än jag vill minnas.
Senast redigerad av frukostvin 2014-01-25 kl. 21:31.
Citera
2014-01-25, 22:23
Medlem
TomJonass avatar
Utmärkt svar, en som begriper sej på det här.
Lillfingret har jag förstått gäller.
Sonny Landreth, Rory Gallagher, Jeremy Spencer, Elmor James. Och Bonnie Raitt, men hon är alldeles för sparsam med sitt spelande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in