Citat:
Ursprungligen postat av
TomJonas
Hur slår man av en flaskhals så man får en bra grej om man vill lira bottleneck?
Eller köps de färdigtillverkade?
De finns ju i metall men jag har sett utmärkta slide-gitarrister som har en flaskhals. Skillnad i ljud?
Det är ingen skillnad i ljud, Bara att man måste putsa upp dom i mässing eller koppar som jag tillverkade efter mina föräldrar bytte från olja till el-försörjning, och hittade ett perfekt för att göra 20 stycken slides av. (Som kommer att hålla i 2000 år)
Bra grej från din sida dock! Lättast är nog att kapa av ett cykelstyre. Folk tror ofta att den måste sitta snävt på fingret, med det är ett stort fel. Sliden ska sitta på lillfingret, och när du spelar så trycker du den emot ringfingret. Då sitter den som den ska! Du kommer böja lillen och samtidigt trycka den emot ditt ringfinger. Man får en väldigt bra kontroll oavsett om sliden är är för stor. Jag vill att den ska glappa lite. Men det spelar ingen roll när man har fått in tekniken, då sitter den rätt.
Och en grej om att den ska sitta på lillfingret. I början vill man gärna ha den på ringfingret, men då kan man inte fingra ackord med dom andra fingrarna.
Vill du ha hjälp med nåt så är det bara att skrika till. Jag har spelat slide längre än jag vill minnas.