2013-02-23, 17:19
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nfzcdy
hej

vart hittar jag simpla tabbar som denna:

fuck her gently - tenacious d
--2-----2------2-------5-----------5----------
----3----- 3-----------------7--------------7--
------2------2------------6------------6-------
0-------------------4-----------4--------------
------------------------------------------------
------------------------------------------------

Har precis köpt en gitarr och det skulle vara kul att öva med sånna här intron, låtar osv.

Googla låttitel + tabs och dun finner sidor som har hur mycket som helst. För övrigt kan jag rekommendera justinguitar.com, där finns massor av material att lära sig av. Lär dig inte en massa intron och riff, lär dig av de. Lär dig teorin bakom de och du kommer snabbt att bli bättre.
Citera
2013-02-23, 21:03
Medlem
dirsps avatar
har undrat nu ett tag, hur spelar man där det står 6/8 och 5/6?

|------------------------------------------
|-------5----6---5-------------------------
|---3-3---3----3---3----6/8----5/6---------
|--------------------44-----33-------------
Citera
2013-02-23, 23:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirsp
har undrat nu ett tag, hur spelar man där det står 6/8 och 5/6?

|-------5----6---5-------------------------
|---3-3---3----3---3----6/8----5/6---------
|--------------------44-----33-------------

En "slide" kanske?
Citera
2013-02-23, 23:44
Medlem
dirsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En "slide" kanske?

haha okej då, det låter logiskt. Ibland står det bokstäver emellan också dock
Citera
2013-02-24, 20:53
Medlem
wearcapeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirsp
haha okej då, det låter logiskt. Ibland står det bokstäver emellan också dock

Bokstäverna brukar stå för:
h: hammer on - när man slår ner fingret som en hammare på ett band så att det låter utan att man använder anslagshanden. Oftast ligger det någon annan lägre ton innan, typ 5h7.

p: pull off - som en hammer on baklänges. Man släpper upp fingret och "krokar" strängen så att det ljuder utan att använda anslagshanden. ex 7p5

s: slide - som det låter. Skrivs oftast 5s7 eller 5/7.

Citera
2013-02-26, 15:24
Medlem
Snigelfars avatar
Allmän fråga om att stränga om en gammal gitarr.

Fick ta över en Yamaha Dynamic Guitar No. 20 som efter lite efterforskning verkar vara byggd i mitten av 60-talet. Dock är den sliten och det känns som att strängarna har suttit ett bra tag. Jag har lyckats stämma gitarren, men det låter lite läskigt när man rör stämskruvarna;

http://i.imgur.com/BI9ICvi.jpg

Vågar man röra gitarren utan att det händer något? Inte för att den har något större värde, men en gitarr på 50 år vill man helst inte förstöra mer.

Just nu sitter det stålsträngat, men går det sätta nylon istället? Det verkar lite som det suttit nylon en gång i tiden. Stallet har dessutom börjat ge vika men verkar sitta okej ändå.
Citera
2013-02-26, 15:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar
Allmän fråga om att stränga om en gammal gitarr.

Fick ta över en Yamaha Dynamic Guitar No. 20 som efter lite efterforskning verkar vara byggd i mitten av 60-talet. Dock är den sliten och det känns som att strängarna har suttit ett bra tag. Jag har lyckats stämma gitarren, men det låter lite läskigt när man rör stämskruvarna;

http://i.imgur.com/BI9ICvi.jpg

Vågar man röra gitarren utan att det händer något? Inte för att den har något större värde, men en gitarr på 50 år vill man helst inte förstöra mer.

Just nu sitter det stålsträngat, men går det sätta nylon istället? Det verkar lite som det suttit nylon en gång i tiden. Stallet har dessutom börjat ge vika men verkar sitta okej ändå.

Om det är en klenod ska du genast ta av stålsträngarna... Dom riskerar att förstöra gitarren. En sådan gitarr ska bara ha nylonsträngar.
Citera
2013-02-26, 20:55
Medlem
asdfarns avatar
Har precis börjat lira o håller på o lär mig ackorden o byta emellan yadayada, men något som hindrar mig att få upp farten bättre är att jag måste kolla ner på högerhanden för att slå rätt strängar, kanske borde försöka utan att kolla o låta det bli som det blir tills det sitter? Senare vet jag att jag kan lära mig muta strängarna jag inte vill ta men just nu klarar inte min stackars vänsterhand det...

Tips?
Citera
2013-02-26, 22:26
Medlem
JBugsters avatar
Under ett års tid har jag försökt lära mig spela akustiskt, och lärt mig en hel del grundackord: A, Am, E, Em, D, G, C, F, Dm, Dm7, Bm, Bb, Asus2, Asus4, Csus2, osv.

Problemet är att jag nog fokuserat för mycket på ackorden. Jag kan bara "strumma" på två sätt medan jag sjunger, och dessa "strumming patterns" försöker jag applicera på alla låtar - vilket förstås inte går. De jag använder då är "Ner Ner Ner Ner" eller "Ner-Ner-Upp-Upp-(Ner-Upp)"

Finns det några bra låtar ni kan rekommendera där jag kan lära mig nya strumming patterns (som går att applicera på flera sånger när jag inte vet hur jag ska spela) eller "picking patterns"? Länka gärna Youtube-länk till en bra tutorial med sången, det skulle hjälpa mig stort!

Fiy: Jag älskar Bob Dylan, Johnny Cash, Jake Bugg, The Smiths, Oasis, The Cure, osv. Den sortens musik, är låten på det spåret så är det förstås ett stort plus - det är roligare att lära sig en låt jag själv gillar!

Önskar er alla det bästa, hör av er om ni har något förslag
/Simon
Citera
2013-02-26, 23:51
Medlem
Free Fallin (Tom Petty) Är ju en klassiker i dina ackordval.

Kan även rekommendera Natalie Imbruglias "Torn" som ett bra val till att öva övergångar mellan barre och vanliga triangelackord.
Citera
2013-02-27, 13:11
Medlem
Snigelfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om det är en klenod ska du genast ta av stålsträngarna... Dom riskerar att förstöra gitarren. En sådan gitarr ska bara ha nylonsträngar.

Klenod vet jag inte.. Hade säkert kunnat vara om den varit välskött men den är tyvärr inte det. Det är knappt jag vågar skruva på stämskruvarna med risk för att det ska spricka. Men jag ska försöka få på nylonsträngar, hur som helst.
Citera
2013-02-27, 13:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar
Klenod vet jag inte.. Hade säkert kunnat vara om den varit välskött men den är tyvärr inte det. Det är knappt jag vågar skruva på stämskruvarna med risk för att det ska spricka. Men jag ska försöka få på nylonsträngar, hur som helst.
Ta av strängarna och undersök gitarren iaf. Det är det värt.

Tyvärr brukar halsen ta stryk om det suttit fel strängar på gitarren. Stålsträngar ger ett mycket högre tryck och riskerar att böja halsen på den stackars gitarren. Stämskruvar går att köpa nya om du skulle vilja byta, fast om det skulle vara en "klenod" så ska man ju inte ändra originaldelarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in