2014-01-13, 03:21
Medlem
kinesarsles avatar
Om du köper en akustisk eller elektrisk har inte ett dyft med att göra om du är amatör eller proffs. Det är helt enkelt två olika instrument. Samma sak gäller om man ska ha nylonsträngad eller stålsträngad gitarr.
Citera
2014-01-13, 15:26
Medlem
evilbeavers avatar
http://www.youtube.com/watch?v=wcKKhYVQSv0

Kolla på den här filmen, typ 23:20

Den där lilla strumpliknande grejen, vad heter det på svenska, tror det heter String dampener på engelska.. Vet någon var man kan köpa ett sånt här i sverige.

Ska tydligen göra sweeps och dylikt bättre, vilket vore bra för mig.
Senast redigerad av evilbeaver 2014-01-13 kl. 15:54.
Citera
2014-01-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilbeaver

Den där lilla strumpliknande grejen, vad heter det på svenska, tror det heter String dampener på engelska.. Vet någon var man kan köpa ett sånt här i sverige.

Är ju bara att sätta på en strumpa eller liknande annars..fungerar ju lika bra.
Citera
2014-01-13, 23:15
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilbeaver

Jupp, det är en strängdämpare. Den dämpar rasslet/ljudet från de strängar du inte spelar på (om du skulle komma åt dem mitt i shreddandet). Den gör inte dina sweeps bättre, utan döljer de eventuella misstag du gör. Således så kommer dina sweeps låta renare med dämpare, men den dagen du får en gitarr utan dämpare i handen så kommer du (och eventuellt andra närvarande) höra hur det egentligen låter. Se det som att man "photoshoppar" det man spelar.

Har själv använt en liknande lösning (läs: svettband modell handled) i studiosammanhang, men jag själv tycker det låter alldeles för sterilt och icke-levande, plus att fanskapet är i vägen.
Citera
2014-01-13, 23:18
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuppeTuppee
Hej!

Stämde om gitarren och sen när jag stämde tillbaka den till standard så blir det ''wah-wah'' ljud när jag kör en längre ton. Det var inte så här innan jag stämde om den.

Vad är felet?
Har testat stämma om den 3 gånger nu..

Tack på förhand

Kan nästan lova dig att halsen krökt sig. Antar att du stämde ner gitarren?
Citera
2014-01-15, 19:43
Medlem
Bongobobs avatar
Rocksmith, guitarhero fast med riktig guitar verkar vara ett bra program för nybörjare. Har aldrig spelat det själv, har inte riktigt tålamod att spela andras låtar.
Citera
2014-01-19, 12:02
Medlem
JAPLHs avatar
Lilla e-strängen går av gång på gång när jag ska stämma gitarren

Har problem min min nyinköpta gitarr. Det började med att jag stämde ned gitarren, och när jag skulle stämma upp den gick lilla e-strängen av, trots att det på stämapparaten visade ett D. Testade att stränga om alla strängar men samma sak hände igen. Nu har detta upprepat sig tre gånger. Har köpt olika märken på strängarna. Strängen går av vid stämskruven. Finns inga skador vad jag kan se. Kan tillägga att jag testat olika tjocklekar. Någon som vet vad detta kan bero på. Kan även tillägga att jag befinner mig i Thailand, så jag har ingen möjlighet att gå tillbaka till butiken.
Citera
2014-01-19, 12:12
Medlem
Vass kant på stämskruven? Använd en liten rundfil.
Har aldrig haft detta problem. Går strängar av, går dom av vid stallet.
Citera
2014-01-19, 12:12
Medlem
Blacknesss avatar
Stäm inte upp den hela vägen till E med en gång. Ta det bit för bit så strängen hinner "vänja sig".
Citera
2014-01-19, 12:17
Medlem
Nånstans runt stämskruvan/huvudet så finns det något som skaver?
Undersök guran var strängen gick sönder någonstans och dra slutsats från det.
Bör ju finnas en musikaffär även i Thailand annars. De vet.
Citera
2014-01-19, 12:49
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
Stäm inte upp den hela vägen till E med en gång. Ta det bit för bit så strängen hinner "vänja sig".
This.

Och kan du inte nöja dig med att stämma upp den till D då?
Citera
2014-01-19, 19:54
Medlem
Spela Genom Gitarrlåda Utan Topp? :)

Hej! Har några enkla frågor. Kan man spela igenom endast gitarrlådan utan topp? Isåfall kan man då bara köpa till en multieffektpedal som line 6 pod hd500 o bara använda den och gitarrlådan? Hur blir ljudet isånnafall? Mycket tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in