2008-07-19, 21:56
Medlem
Ɽeᶑs avatar
Hur gör man för att få ett rent F7 ackord? Varje gång jag ska spela det ackordet blir D strängen alltid dämpat. Samma sak händer på de andra X7 barré ackorden närmast sadeln(?).

Sen undrar jag hur man ska göra för att inte ta i för mycket när man spelar barré ackord, så att man slipper få ont i muskeln mellan tummen och pekfingret efter ett tags spelande.
Citera
2008-07-19, 22:03
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ɽeᶑ
Hur gör man för att få ett rent F7 ackord? Varje gång jag ska spela det ackordet blir D strängen alltid dämpat. Samma sak händer på de andra X7 barré ackorden närmast sadeln(?).

Sen undrar jag hur man ska göra för att inte ta i för mycket när man spelar barré ackord, så att man slipper få ont i muskeln mellan tummen och pekfingret efter ett tags spelande.
Det handlar bara om att öva mer. Muskeln blir öm av samma anledningar som att din biceps blir öm när du styrketränar. Spela på bara så ska du se att det går bättre när du byggt upp lite styrka.
Citera
2008-07-20, 10:50
Medlem
Krackshots avatar
@ Ɽeᶑ:
Hur länge har du spelat? Efter ett tag blir ju huden hård av allt spelande, då finner jag iallafall det lättare att ta barréackord. Som med allt annat - Bara att nöta!
Citera
2008-07-20, 15:37
Medlem
Ɽeᶑs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
@ Ɽeᶑ:
Hur länge har du spelat? Efter ett tag blir ju huden hård av allt spelande, då finner jag iallafall det lättare att ta barréackord. Som med allt annat - Bara att nöta!

Har spelat i ungefär 10 månader, kanske är dåligt att inte kunna spela F7 ackord då? Jag har egentligen inte problem med vanliga barréackord utan det är bara när jag ska göra tex F7 ackord som det skiter sig.
Citera
2008-07-21, 01:17
Medlem
KRiEGARNs avatar
Jag vill varmt rekommendera Justin Sandercoes lektioner som hjälpt mig enormt mycket. Han gör videolektioner helt gratis för såväl nybörjare som mer avancerade spelare.

Finns på youtube:
http://www.youtube.com/user/JustinSandercoe och
http://www.youtube.com/user/JustinSandercoeSongs
samt hans hemsida,
http://www.justinguitar.com/
Citera
2008-07-21, 13:18
Medlem
Wie bitte?s avatar
Vad har ni för tips för att lära sig olika komp och kunna tillämpa dessa när man sitter med ackord till en låt i t ex en sångbok?
Har spelat gura i 10 år även om jag knappt rört den de senaste 5...

Fixar de flesta ackord förutom dim, maj7 o sånt krafs, så det är inga problem, men just det där med kompet gör att jag har svårt att utvecklas.
Citera
2008-07-21, 14:27
Medlem
tjena , tänkte byta strängar på min akustiksa gitarr själv för första gången. Finns det några tum regler eller viktiga saker man bör tänka på som tex byta strängarna i viss ordning eller något?
Citera
2008-07-21, 16:05
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie_9
tjena , tänkte byta strängar på min akustiksa gitarr själv för första gången. Finns det några tum regler eller viktiga saker man bör tänka på som tex byta strängarna i viss ordning eller något?
Dra i dem ganska hårt när du satt dem på plats, så "stadgar" de sig snabbare (slutar stämma om sig).
Det enda jag kommer att tänka på iallafall.
Citera
2008-07-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Vad har ni för tips för att lära sig olika komp och kunna tillämpa dessa när man sitter med ackord till en låt i t ex en sångbok?
Har spelat gura i 10 år även om jag knappt rört den de senaste 5...

Fixar de flesta ackord förutom dim, maj7 o sånt krafs, så det är inga problem, men just det där med kompet gör att jag har svårt att utvecklas.

Sitter där med, har svårt att kompa bra. Med mig är dock nackdelen att jag inte kan sjunga (har inte testat så mycket), men jag är rätt så säker på det att om man väl börjar sjunga och kompa till det, kommer man att utvecklas fort.

Alternativt börja spela med någon.

Ett tips är söka på cover på youtube på den låten du vill lära dig, finns många bra varianter där, och man ser oftast hur de spelas med.
Citera
2008-07-21, 23:54
Medlem
KRiEGARNs avatar
Det finns inget bättre sätt att lära sig, än att spela tillsammans med skivorna man gillar och jamma till. Lyssna på musiken, försök härma efter så gott det går osv. Till en början kan tabs vara till hjälp men man måste ändå lära sig att ta ut låtar helt själv enligt min mening.. Även om det man spelar låter skit och inte är ett dugg likt till en början, så blir man bättre på det och tränar upp sitt gehör med tiden.
Citera
2008-07-22, 17:11
Medlem
Är nybörjare och har en gitarr med tre strängar som ser ut som spiraler och tre som ser ut att vara i plast.

Är detta en stålsträngad gitarr?
Citera
2008-07-22, 17:18
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesios
Är nybörjare och har en gitarr med tre strängar som ser ut som spiraler och tre som ser ut att vara i plast.

Är detta en stålsträngad gitarr?

Nope, nylon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in