2012-03-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakkens
Ska nog inte lita på Wikipedia.

Jag kan själv hitta sajter som de två jag länkade till.Frågan är återigen om någon kan skumma igenom sidorna jag länkade till (eftersom det finns folk som är mer insatta)och bedöma ifall informationen är korrekt.

kollade in lite på den första och där verkade ju det finnas en hel del som såg vettigt ut, men du ska veta att wikipedia inte har högre andel fel än andra encyklopedier. så länge man är inne på engelska brukar det inte vara några knasigheter iaf
Citera
2012-03-08, 23:58
Medlem
pixiegnoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e-free
Annars kan du ta det som ett barréackord!

e - 3
B - 3
G - 4
D - 5
A - 5
E - 3

Får jag fråga, hur läser man av såna där? Är bokstäverna strängarna? men siffrorna fattar jag inte, om de ska vara en siffra/finger, man har ju inte tre långfingrar liksom?
Citera
2012-03-09, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pixiegnom
Får jag fråga, hur läser man av såna där? Är bokstäverna strängarna? men siffrorna fattar jag inte, om de ska vara en siffra/finger, man har ju inte tre långfingrar liksom?

hehe e är den tunnaste strängen, E är den tjockaste, sen är de andra bokstäverna strängarna mellan. Siffrorna är själva banden som du trycker ner. Är det 0 trycker du inte ner något band alls, är det 1 så är det den första från där man stämmer gitarren, 2 nästa osv
Citera
2012-03-13, 20:03
Medlem
listigts avatar
Ni som praktiserar övningar och skalor varje dag, vilka övningar och skalor har ni med?
Citera
2012-03-15, 22:48
Medlem
Rowyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Ni som praktiserar övningar och skalor varje dag, vilka övningar och skalor har ni med?

Kyrkotonarter all the way man. I alla fall för mig. Men jag blandar det med Pentaskalor och lite kromatiskt skit så det är väl bara att använda lite av varje.

För övning så kör jag som uppvärmning denna förutom att köra igenom skalor och olika riffs;

e|---------5-----8-----7------6--------------5------8----7----6---|
B|-----7------6-----5-----8----------------------------------------|
G|----------------------------------------7------6-----5----8------|
D|-----------------------------------------------------------------|
A|-----------------------------------------------------------------|
E|-----------------------------------------------------------------|

Orkar inte skriva ner hela men sedan blir det så att du går från G strängen till D strängen och kör det hoppet till lilla E strängen. Blir bra träning för både plektrumhanden och din vänster(eller höger)-hand.

Men om du nu ska kolla upp annat så föreslår jag att du söker runt på hur Steve Vai övar. Han övar omkring 8 timmar om dagen. Så om det är någon du ska få tips av, är det honom!
Citera
2012-03-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rowyn
Kyrkotonarter all the way man. I alla fall för mig. Men jag blandar det med Pentaskalor och lite kromatiskt skit så det är väl bara att använda lite av varje.

För övning så kör jag som uppvärmning denna förutom att köra igenom skalor och olika riffs;

e|---------5-----8-----7------6--------------5------8----7----6---|
B|-----7------6-----5-----8----------------------------------------|
G|----------------------------------------7------6-----5----8------|
D|-----------------------------------------------------------------|
A|-----------------------------------------------------------------|
E|-----------------------------------------------------------------|

Orkar inte skriva ner hela men sedan blir det så att du går från G strängen till D strängen och kör det hoppet till lilla E strängen. Blir bra träning för både plektrumhanden och din vänster(eller höger)-hand.

Men om du nu ska kolla upp annat så föreslår jag att du söker runt på hur Steve Vai övar. Han övar omkring 8 timmar om dagen. Så om det är någon du ska få tips av, är det honom!
Övar du hur du ska applicera kyrkotonarterna också? Det är väl det som är viktigast, när man ska snacka kyrkotonarterna.
Citera
2012-03-18, 19:34
Medlem
Okej, jag har tänkt att lära mig gitarren och är inne i köpa-fasen. Jag är helt grön men har kollat runt en del, bl.a här. Min budget ligger runt 1500-2000kr och vad jag förstått så gör Cort och Tanglewood bra gitarrer i denna prisklass. Vad tycker ni om dessa erbjudanden?

http://www.thomann.de/se/cort_earth_100_ns_bundle.htm [frakt ligger på 15euro har jag läst någonstans]

eller

http://www.dv247.com/clearance/tanglewood-evolution-tw28-csg-dreadnought-acoustic-guitar-as-new--77651 , begagnad och kostar ~1800kr inkl. frakt [jag kommer få köpa till väska]

Eller om någon har något annat förslag. Jag har kommit fram till att det får bli stålsträngar.
Citera
2012-03-20, 20:07
Medlem
Jake88s avatar
Nån som är bra på hur man ta reda på vad man spela för ackord ?

spelar typ nått sånt här
-( capo på 7 och spela ett C)( ett em med capo på 7)(sen nått jag inte vet)
E------------------------------------------------------------------------------
A---10----------------------9-------------------------7-----------------------
D-----9-----9-----9-----9-----9-----9-----9-----9-----9-----9----9-----9--
G--------7-----------7------------7-----------7------------7-----------7-----
B---------------8------------------------7------------------------5-----------
e--------------------------------------------------------------------------------
[-----------(G)--------------][--------(Bm?)---------][-------(??)----------]
Dom första två akorden tror jag jag kan lista ut

G och Bm? men sen vet jag inte riktigt om det är nått moll dur eller sånt men sista kan jag inte komma på vad det är alls. Tänkte nämligen se om jag kan spela det på nått lättare ställe för de va så svårt att nå.
Citera
2012-03-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Nån som är bra på hur man ta reda på vad man spela för ackord ?

spelar typ nått sånt här
-( capo på 7 och spela ett C)( ett em med capo på 7)(sen nått jag inte vet)
E------------------------------------------------------------------------------
A---10----------------------9-------------------------7-----------------------
D-----9-----9-----9-----9-----9-----9-----9-----9-----9-----9----9-----9--
G--------7-----------7------------7-----------7------------7-----------7-----
B---------------8------------------------7------------------------5-----------
e--------------------------------------------------------------------------------
[-----------(G)--------------][--------(Bm?)---------][-------(??)----------]
Dom första två akorden tror jag jag kan lista ut

G och Bm? men sen vet jag inte riktigt om det är nått moll dur eller sånt men sista kan jag inte komma på vad det är alls. Tänkte nämligen se om jag kan spela det på nått lättare ställe för de va så svårt att nå.

Vad är det för låt? Det vore nämligen mycket enklare för oss om vi fick höra. Blir ju helt omöjligt för oss att avgöra. Förstår inte hur du lyckas spela en not på 5:e bandet när du har capot på 7:e

Dessutom skriver du tabben fel, eftersom man skriver med strängarna i andra ordningen (låga E längst ned osv.).
Citera
2012-03-21, 07:06
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
Vad är det för låt? Det vore nämligen mycket enklare för oss om vi fick höra. Blir ju helt omöjligt för oss att avgöra. Förstår inte hur du lyckas spela en not på 5:e bandet när du har capot på 7:e

Dessutom skriver du tabben fel, eftersom man skriver med strängarna i andra ordningen (låga E längst ned osv.).

Jag har inget capo på 7 utan jag spela de i bare form. Men jag vet att man kan räkna sig fram till vilket ackord man är i men man måste veta vilket band som capon sitter på eller pekfingret om det är bare ackord då. Det är inte omöjligt och avgöra vad man får för ackord utan och höra det bara du vet vilka toner som kommer med så ska det ju gå att bestämma ?
Det är ingen låt jag vet om men låter lite som pianot i my immortal med evadaence eller vad de heter.
Citera
2012-03-21, 07:32
Medlem
Professorn.s avatar
Finns det något enkelt sätt att själv höja strängarna lite på en akustiskt stålsträngad simpel epiphonegura? Vill köra lite slide.
Citera
2012-03-21, 09:10
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professorn.
Finns det något enkelt sätt att själv höja strängarna lite på en akustiskt stålsträngad simpel epiphonegura? Vill köra lite slide.

Går det inte att höja stallet, kan man slacka lite på dragstången. Fast det kanske inte går under rubriken "enkelt sätt". Ett tredje alternativ är att använda tjocka(re) strängar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in