Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
Du ljuger, fråga vilken gitarrlärare som helst.
Du ljuger, man kan spela bastonerna med de andra fingrarna också... jag tror dessutom att fingrarna klarar av att skifta mellan bastoner snabbare än tummen... dessutom så hamnar dina fingrar i en olycklig vinkel som gör det svårare att få klarare, knarrfria toner om du spelar med tummen. och så begränsar du din räckvidd med fingrarna.
Nu ljuger du igen. Sluta ha gitarren i knähöjd så ska du allt se att du kan få en rak handled ändå.
Jag vet inte vem du försöker lura. Men du lyckas iaf inte lura mig.
Nu gick det tydligen inte fram att jag försökte hjälpa, inte ljuga.
Om du kollar på vilken äldre gitarrist som helst kommer du direkt se att denne använder tummen otroligt mycket mer än vad man kan vid första ögonkast tro. Det är bara att kolla på gitarrister som till exempel Eric Clapton eller varför inte Tommy Emmanuel.
Självklart är det svårare för dig att spela med tummen om du inte är van vid det, precis som det är svårt för mig att spela på jätte tjocka strängar. Dock kan jag säga dig att är tekniken sitter där är det väldigt mycket mer skonsamt för handleden att använda sig av tummen.
I och för sig, med närmare eftertanke, så beror du detta självklart på vad för musikstil man spelar. Utgick kanske lite väl mycket utefter egna preferenser. Spelar du hårdare rock så kan tummen inte alltid vara till hjälp. Spelar du däremot mer blues, jazz, pop eller äldre rock så skall du se att tummen kommer rädda livet på dig.
Sedan att jag skall sluta ha gitarren i knähöjd var väl väldigt dumt att säga. Mig veterligen spelar de allra flesta med gitarren just där då de vanligtvis sitter ner. Att då anpassa hela sitt spelade till att stå vilket mer sällan händer känns långt ifrån förtänksamt.
Får man förresten fråga va herrn har för preferenser och därmed underlag i denna diskussionen?