2012-02-06, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trashit
Jag tänkte beställa något som är designat.
Gäller "one size fits all" när det gäller plektrumskydd?

Namaste
Om det är "universalskydd så är det nog så, men jag tror vissa tillverkare har egna plektrumskydd, t ex Fender, Gibson etc.
Citera
2012-02-06, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om det är "universalskydd så är det nog så, men jag tror vissa tillverkare har egna plektrumskydd, t ex Fender, Gibson etc.

Aha men det bör nog vara lugnt med min furch? Ska kolla upp lite närmare men jag tror ett "standard" storleks plektrum skydd kommer sitta fint på den

Kan det funka att fästa med någon sorts dubbelhäftande tejp tro?
Vill ju inte att ljudet ska påverkas heller...

Namaste
Citera
2012-02-06, 00:33
Medlem
Citat:
Aha men det bör nog vara lugnt med min furch? Ska kolla upp lite närmare men jag tror ett "standard" storleks plektrum skydd kommer sitta fint på den

Namaste
de brukar nog vara självhäftande

http://www.thomann.de/de/schlagschutz_fuer_akustikgitarren.html
Citera
2012-02-06, 02:43
Medlem
tummen ska du ha bakom halsen. tänk!
Citera
2012-02-06, 02:58
Medlem
Lär dig låtar som du gillar, då håller du intresset uppe och det blir mer projektbaserat istället för att sitta och nöta på obestämd tid.

Använd tabs och youtube, bara att söka [låt] "guitar tutorial" eller "how to play", det finns massor med folk som lägger upp sådana videor.

Edit-här är en bra sida som visar fingersättning på vilket ackord du än väljer, du kan trycka Strum och höra hur det ska låta också och om det är rätt ackord.

http://www.chordbook.com/guitarchords.php

Tabs hittas här

http://www.ultimate-guitar.com/
Senast redigerad av Strongbox 2012-02-06 kl. 03:00.
Citera
2012-02-06, 03:25
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:

Namaste

De flesta tillverkare har olika storlekar och designer. Furch har definitivt nåt sådant. Köp inte vad som helst, utan nåt som ser bra ut. Annars kommer du störa dig efteråt. De vanligaste utseendena är väl genomskinligt, helsvart eller "tortoise".
Jag föreslår att du inte använder dig av självhäftande tejp då det förmodligen lossnar allt efter som, vilket kan skada finishen på gitarren och se fult ut. Det borde ju följa med häftningslim i köpet, tycker man.. Skydden sitter vanligtvis fast med lättfästande lim som går att få bort genom att värma upp skyddet (exempelvis med en hårblås).

Hur skulle ljudet kunna påverkas av ett plektrumskydd? Du tänker väl sätta den utanpå locket och inte innuti, hoppas jag? Du fäster den vid rosetten.

Värderar du gitarren väl så tycker jag att du besöker en gitarrbutik som säljer plektrumskydd, där du ber om att få köpa ett passande och få det monterat (förhoppningsvis för en billig peng).
Senast redigerad av Pangaea250 2012-02-06 kl. 03:37.
Citera
2012-02-06, 10:29
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
Tummen har man ju för att dämpa E-strängen eller att ha till hands om dom andra fingrarna inte räcker till. Man har tummen när man spelar helt enkelt.
Varför ta bort ett verktyg som man har användning av?
Citera
2012-02-06, 14:21
Medlem
för att inte bli såpass arresterad i sitt grepp att man inte kan ta ett D/F#?

Visst kan det löna sig att använda tummen i vissa fall, men överlag så är det bättre att låta den vila bakom halsen så att man kan komma rakt utifrån med fingrarna, och inte behöver kröka dem runt kanten av gitarren.
Citera
2012-02-06, 15:27
Medlem
Noetlovskijs avatar
När jag spelar D/F# brukar jag skippa höga e-strängen. Tersen ligger ändå i F#:et på låga e-strängen så att dubblera den kan vara onödigt ibland.

Men, om du nu vill ha med den så kan jag rekommendera den här fingersättningen där du slipper tummen.

Kod:
e | 2 ring
B | 3 lill
G | 2 lång
D | 0
A | x
E | 2 pek

A-strängen dämpar du med pekfingrets "köttiga" del – alltså inte toppen.
Citera
2012-02-06, 19:51
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flamengo-sempre
Jag haller pa att lara mig lite olika slash ackord. Forsoker mig pa D/F#, men lyckas inte med att ha det valiga grepper med ett vanligt D och tummen over sjatte strangen och aven dampa femte strangen. Mina fingrar ar for korta finns det ngt bra alternativ istallet for det greppet for just D/F#?

Precis som Noetlovskij så går det lika bra att hoppa F# på den höga e-stängen. Låter oftast bättre utan den samtidigt som det blir mycket mer behagligt att hålla så. Skulle du dock verkligen behöva just detta höga F# utöver det du redan håller rekommenderar jag att du hållet ett vanligt D ackord med pek-, lång- och ringfingrarna samtidigt som du håller det låga F# med tummen som också dämpar A-strängen.

Citat:

Nej, nej och åter igen nej! Detta är en spelstil jag ser jätte ofta bland unga och det är det dummaste du kan göra! Tummen är precis lika viktig som vilket annat finger som helst. Vad som händer när man tar bort tummen från ekvationen är att man dels förlorar möjligheter att lägga bastoner, men framförallt att skaderisken ökar. När du håller ett vanligt barréackord med pekfingret över alla strängar hamnar handleden i en onaturlig position som inte är så väldigt skonsam. Om du istället ändrar grepp så att du tar bastonen med tummen och B och e strängarna med pekfingret så skall du se att du kommer få en helt rak handled. Detta är givetvis väldigt bra då det är en mycket mer effektiv och skonsam teknik. Tänk på det i framtiden!
Citera
2012-02-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
Nej, nej och åter igen nej! Detta är en spelstil jag ser jätte ofta bland unga och det är det dummaste du kan göra!
Du ljuger, fråga vilken gitarrlärare som helst.
Citat:
Tummen är precis lika viktig som vilket annat finger som helst. Vad som händer när man tar bort tummen från ekvationen är att man dels förlorar möjligheter att lägga bastoner
Du ljuger, man kan spela bastonerna med de andra fingrarna också... jag tror dessutom att fingrarna klarar av att skifta mellan bastoner snabbare än tummen... dessutom så hamnar dina fingrar i en olycklig vinkel som gör det svårare att få klarare, knarrfria toner om du spelar med tummen. och så begränsar du din räckvidd med fingrarna.
Citat:
men framförallt att skaderisken ökar. När du håller ett vanligt barréackord med pekfingret över alla strängar hamnar handleden i en onaturlig position som inte är så väldigt skonsam. Om du istället ändrar grepp så att du tar bastonen med tummen och B och e strängarna med pekfingret så skall du se att du kommer få en helt rak handled. Detta är givetvis väldigt bra då det är en mycket mer effektiv och skonsam teknik. Tänk på det i framtiden!

Nu ljuger du igen. Sluta ha gitarren i knähöjd så ska du allt se att du kan få en rak handled ändå.

Jag vet inte vem du försöker lura. Men du lyckas iaf inte lura mig.
Senast redigerad av subsanity 2012-02-06 kl. 21:03.
Citera
2012-02-06, 21:17
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Du ljuger, fråga vilken gitarrlärare som helst.

Du ljuger, man kan spela bastonerna med de andra fingrarna också... jag tror dessutom att fingrarna klarar av att skifta mellan bastoner snabbare än tummen... dessutom så hamnar dina fingrar i en olycklig vinkel som gör det svårare att få klarare, knarrfria toner om du spelar med tummen. och så begränsar du din räckvidd med fingrarna.

Nu ljuger du igen. Sluta ha gitarren i knähöjd så ska du allt se att du kan få en rak handled ändå.

Jag vet inte vem du försöker lura. Men du lyckas iaf inte lura mig.

Nu gick det tydligen inte fram att jag försökte hjälpa, inte ljuga.

Om du kollar på vilken äldre gitarrist som helst kommer du direkt se att denne använder tummen otroligt mycket mer än vad man kan vid första ögonkast tro. Det är bara att kolla på gitarrister som till exempel Eric Clapton eller varför inte Tommy Emmanuel.

Självklart är det svårare för dig att spela med tummen om du inte är van vid det, precis som det är svårt för mig att spela på jätte tjocka strängar. Dock kan jag säga dig att är tekniken sitter där är det väldigt mycket mer skonsamt för handleden att använda sig av tummen.

I och för sig, med närmare eftertanke, så beror du detta självklart på vad för musikstil man spelar. Utgick kanske lite väl mycket utefter egna preferenser. Spelar du hårdare rock så kan tummen inte alltid vara till hjälp. Spelar du däremot mer blues, jazz, pop eller äldre rock så skall du se att tummen kommer rädda livet på dig.

Sedan att jag skall sluta ha gitarren i knähöjd var väl väldigt dumt att säga. Mig veterligen spelar de allra flesta med gitarren just där då de vanligtvis sitter ner. Att då anpassa hela sitt spelade till att stå vilket mer sällan händer känns långt ifrån förtänksamt.

Får man förresten fråga va herrn har för preferenser och därmed underlag i denna diskussionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in