2012-01-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DominusNihilus
Låt mig omformulera: Det är ingen drastisk skillnad, som mellan EBGDAE och AECGDA, men tillräckligt mycket för att man ska höra det "tunga"/sorgsna soundet den stämningen ger
Klarar du verkligen att avgöra om en gitarr är stämd i E eller Eb enbart genom att lyssna?
Citera
2012-01-22, 20:28
Medlem
DominusNihiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Klarar du verkligen att avgöra om en gitarr är stämd i E eller Eb enbart genom att lyssna?
Oftast, ja, men inte alltid.
Citera
2012-01-22, 20:58
Medlem
Säkert en grej som redan frågats i tråden tidigare, men känner mig lite lat och orkar inte leta.

Jag har aldrig varit musikalisk och kommer från en familj där ingen har spelat någon sorts av instrument. Men jag har fått ett större och större musikintresse och då jag inte kan sjunga för fem öre skulle jag vilja lära mig spela gitarr.

Är detta möjligt även om man inte är speciellt musikalisk? Ska man gå på kurs någonstans eller kan man lära sig själv?

Tack på förhand!
Citera
2012-01-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollienblogg
Säkert en grej som redan frågats i tråden tidigare, men känner mig lite lat och orkar inte leta.

Jag har aldrig varit musikalisk och kommer från en familj där ingen har spelat någon sorts av instrument. Men jag har fått ett större och större musikintresse och då jag inte kan sjunga för fem öre skulle jag vilja lära mig spela gitarr.

Är detta möjligt även om man inte är speciellt musikalisk? Ska man gå på kurs någonstans eller kan man lära sig själv?

Tack på förhand!
Det är fullt möjligt att lära sig ändå, men det blir ju självfallet lite svårare. Du kan lära dig själv, men du har mycket att vinna på att i alla fall ta lite lektioner för att komma igång.
Citera
2012-01-22, 21:01
Medlem
Citat:
Alla har varit där, men det tar dit innan man kan shredda med tänderna som yngve Här är en länk som visar hur man läser av en tabulatur http://www.ultimate-guitar.com/lessons/for_beginners/tabs_for_those_just_starting_out.html
Ska du lära dig låtar, ge dig på dem med ackord allra först, annars kan frustrationen ta över. Lyssna väldigt mycket på låtarna du vill lära dig. Var heller inte rädd att ta god tid på dig att lära dig ackord. På en tabulatur är den tunnaste strängen (e strängen) överst, och den tjockaste strängen underst. En enkel ramsa för att lära dig namnen på alla strängar (ljusaste/tunnaste strängen till den tjockaste/mörkaste) är: En Ball Groda Dansar Aldrig Ensam

Vilket bra tips!! Jag tackar så mycket...
vet du föresten något bra knep på att plocka strängar? Har för mig att fingrarna har någon bokstavskombo också?
Citera
2012-01-22, 22:16
Medlem
DominusNihiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliine
Vilket bra tips!! Jag tackar så mycket...vet du föresten något bra knep på att plocka strängar? Har för mig att fingrarna har någon bokstavskombo också?

Jag har aldrig lärt mig att plocka med fingrarna, så tyvärr kan jag inte svara på den frågan... Men vad det gäller med plektrumplockning så ska du se till att alltid alternate picka (slå upp och ned med plektrumet) slå upp,ner,upp,ner,upp,ner när du övar, från ett långsamt tempo (nästan ultrarapid) till ett successivt snabbare tempo. Det många gör fel är att de hela tiden kör downstrokes (ner,ner,ner,ner). Se till att plockningsrörelserna kommer från handleden. Sen är det bara att öva på!
Citera
2012-01-22, 23:33
Medlem
Zartazas avatar
Citat:

Tack på förhand!
Jag gick på gitarrlektioner i skolan (onsdagar) från 2:an till 5:an om jag inte minns helt fel. Anledningen till att jag slutade var för att jag bara spelade visor och sånt. Jag ville spela ACDC och sånt. Så jag slutade och började på rockskola (6:an). Det var bara 10 gånger under några veckor men jäklar vad man lärde sig där, en massa tekniker hur trummisar spelar och hur man spelar gitarr osv.
Och det var jäkligt kul, då började jag spela lite enkla låtar att börja med. (Paranoid, Smoke on the Water, School's Out och Iron Man)

Gick också på en gitarrkurs för hårdrock (eller hur man ska kalla det) i en gammal fabrik som varade i några månader. Och där fick man lära sig lite tekniker i pinch harmonics och lite såna grejer.
Sen efter det så har jag bara kollat på youtube, googlat på tabs och lyssnat på låtarna för att höra hur de spelar dem. Sen är det bara att nöta på.

Man behöver inte vara musikalisk för att spela gitarr. Det enda som krävs är engagemang och träning. Det finns inga genvägar till att bli duktig på gitarr, det enda du kan göra är att träna, träna och träna.
Citera
2012-01-22, 23:48
Medlem
listigts avatar
Tips till alla som ska börja spela gitarr (och som redan spelar): http://www.dealextreme.com/c/music-performance-810

Där kan ni köpa strängar och alla sorts tillbehör för en billig slant. Vad sägs som D'Addario-strängar för 50-lappen? Fri frakt på allt dessutom.
Citera
2012-01-23, 01:16
Medlem
Citat:
Jag har aldrig lärt mig att plocka med fingrarna, så tyvärr kan jag inte svara på den frågan... Men vad det gäller med plektrumplockning så ska du se till att alltid alternate picka (slå upp och ned med plektrumet) slå upp,ner,upp,ner,upp,ner när du övar, från ett långsamt tempo (nästan ultrarapid) till ett successivt snabbare tempo. Det många gör fel är att de hela tiden kör downstrokes (ner,ner,ner,ner). Se till att plockningsrörelserna kommer från handleden. Sen är det bara att öva på!
Jag vet inte om jag tycker att detta är så fel egentligen. Personligen önskar jag att jag vore betydligt snabbare med just bara nerslag. Vissa saker låter helt fel om man slår upp och ner.
Citera
2012-01-23, 10:55
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det här kanske låter som en tröttsam nybörjarfråga, men vet ni om det finns någon bra sida där man enkelt kan se lite "var man ligger till", i avseende på hur bra man bemästrar gitarren. Jag menar, jag kan bara typ 8 ackord och jag kan inte byta mellan dem utan att det tar en halv takt, så det är inte för att bli glad jag vill ha en sådan stege. Jag skulle bara tycka att det var intressant att se i vilken ordning folk i regel lär sig olika element i gitarrspelandet och ungefär hur lång tid det brukar ta för folk att nå dessa steg.

Själv spelar jag kanske 10-20 minuter per dag. Detta för att mina fingertoppar ännu inte klarar mer...

kan du spel nått solo?min bedömning är att du ligger på en nybörjarnivå.
Citera
2012-01-23, 11:05
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seffex
Har spelat gitarr i ungefär ett år nu och känner att jag har kommit rätt långt i mitt lärande, dock finns det en liten grej jag har problem med. Låt oss ta ett D i barré-form på femte bandet som exempel, alltså x57775. Problemet är att jag alltid dämpar höga e-strängen. Visst det låter inte dåligt eller så, men "saknas" ju ändå det där sista. Använder mig oftast av ringfingret till att ta alla tre strängar på, i det här fallet, sjunde bandet. Har testat att använda lång-, ring- och lillfingret så att de tar varsin sträng men blir så tight på bandet och går inte lika snabbt att flytta till den positionen.

Att ta ett vanligt A (x02220) genom att barré'a (heter det så?) med pekfingret har jag inga problem med, då kan jag få höga e-strängen att låta utan att dämpa den, det är just när jag ska använda ringfingret som det inte går, känns bara som att det är alldeles för oflexibelt och platt. Några tips? Eller är det bara att träna som vanligt?

fråga1 fortsätt öva på ackordet så får du gradvis styrka att ta ett rent ackord jag kör med ringfingret oftast.
fråga 2 dämpa e strängen gör jag alldrig det är öppna a-dur ackordet du syftar på jag kör med ring,lill,och fuck off fingret att trycka ner ackordet.
Citera
2012-01-23, 11:11
Medlem
elefantpenis2002s avatar
Citat:

Tack på förhand!

klart man kan lära sej spela gitarr ändå det handlar om övning lyssnar du på musik? då har du ju musikalitet i dej trots allt.rekomenderar kanske lektioner man kan lära sej själv men de svårt veta var man ska starta nånstans PMa mej om du vill för lektioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in