Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollienblogg
Säkert en grej som redan frågats i tråden tidigare, men känner mig lite lat och orkar inte leta.
Jag har aldrig varit musikalisk och kommer från en familj där ingen har spelat någon sorts av instrument. Men jag har fått ett större och större musikintresse och då jag inte kan sjunga för fem öre skulle jag vilja lära mig spela gitarr.
Är detta möjligt även om man inte är speciellt musikalisk? Ska man gå på kurs någonstans eller kan man lära sig själv?
Tack på förhand!
Jag gick på gitarrlektioner i skolan (onsdagar) från 2:an till 5:an om jag inte minns helt fel. Anledningen till att jag slutade var för att jag bara spelade visor och sånt. Jag ville spela ACDC och sånt. Så jag slutade och började på rockskola (6:an). Det var bara 10 gånger under några veckor men jäklar vad man lärde sig där, en massa tekniker hur trummisar spelar och hur man spelar gitarr osv.
Och det var jäkligt kul, då började jag spela lite enkla låtar att börja med. (Paranoid, Smoke on the Water, School's Out och Iron Man)
Gick också på en gitarrkurs för hårdrock (eller hur man ska kalla det) i en gammal fabrik som varade i några månader. Och där fick man lära sig lite tekniker i pinch harmonics och lite såna grejer.
Sen efter det så har jag bara kollat på youtube, googlat på tabs och lyssnat på låtarna för att höra hur de spelar dem. Sen är det bara att nöta på.
Man behöver inte vara musikalisk för att spela gitarr. Det enda som krävs är engagemang och träning. Det finns inga genvägar till att bli duktig på gitarr, det enda du kan göra är att träna, träna och träna.