2011-05-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
ang. valet akustisk/el så tycker jag att det är mycket mer "highclass" med en akustisk. Men det kan ju vara för att jag har sett för många videos på nätet med folk som tror att dom kan spela elgura som en gud, använder fingrarna som en äggvisp på högvarv för att köra någon dödsmetalllåt på dubbla hastigheten och bara åstakommer oljud. Sånt har jag aldrig sett med en akustisk gitarr.

Rent praktiskt om du vill lära dig spela gitarr så tycket jag att det måste vara mycket lättare med en akustisk. Bara att plocka fram när man har lust, utan att fippla med kablar och förstärkare och dyl som tidigare skribent skrev. Och den akustiska är ju betydligt mer oförlåtande än en elgura. Gör du fel så märker du det omgående, det gör du kanske inte när du spelar elgura. Kanske inte alltid kul, men hey, vill du lära dig spela ordentligt så...

Min första kontakt med gitarr var min syrras billiga nylonsträngade lilla gitarr. Den tog jag och började plocka lite på. Hittade lite, som jag tyckte då, coola sound, och var mäkta stolt över att jag kunde få fram toner ur ett instrument som faktiskt lät som musik. Den åkte fram nån gång då och då, men något ackord lärde jag mig aldrig. Efter ett par år när jag just hade testat att ta hem tabs från internet så fick jag för mig att jag skulle lära mig ordentligt och då började utvecklingskurvan stiga snabbt.

Det var nog på grund av att jag aldrig tidigare lärde mig ackord som jag fortsatte på "plock"-spelandet (vad säger man egentligen?) och aldrig blev den där killen som kan massa ackord och spelar låter genom att dra av rätt ackord i rätt takt. Däremot var mina plock-skills högre än de flestas, och det är ju faktiskt så en akustisk ska spelas, eller hur?

När jag insåg att min syrras nylonsträngade 500-kronors gura inte var något att hänga i julgranen så skulle det inköpas gitarr, akustisk naturligtvis. Först tänkte jag något begagnat i tusenkronorsklassen från den där musikaffären som sålde begagnade grejer. Sen fick jag ett hemmagjort presentkort på 2000 kronor under granen. Whoo!! Efter det åkte jag en eftermiddag in till stan och besökte 11 (!) musikaffärer och kollade in vad dom hade och testade att spela det lilla jag kunde. Märkte snart att 2000 inte var så mycket som jag hade trott från början.

I en affär såg jag en snygg och stilren stålsträngad gitarr hänga och se mysig och speciell ut. Den provade jag och föll omedelbart för det undebara ljudet. Furch var märket och Durango var modellen. 4500 ville dom ha för den. Suck, det var ju alldeles för mycket för mig...

Nästa dag letade jag reda på var den var billigast och köpte den på stones musik för 4000 kronor, och köpte med ett hardcase för tusenlappen. Och det var nog ett av mina bästa köp jag har gjort. Jag är helt förälskad i min underbara gura och när jag för ett tag sedan råkade slänga ner fodrallocket över gitarren som fick ett kraftigt jack av låset så fick jag nästan hjärtattack.

Shit va jag skriver. Måste vara skrivsjuk ikväll. Men iallafall, visst om du bara gillar musik som metallica, guns n' roses, nirvana och sånt så köp dig en elgura på en gång. Men diggar du musik som tex. jose gonzales, simon and garfunkle, cornelis så finns det ingen anledning att köpa el. None what so ever.

Och kom igen, vi vet ju alla efter pianot så står den akustiska guran för den vackraste musiken

Att jämföra akustisk med el är ju som att jämföra en synth med ett piano. Visst kan du bli nästa Rachmaninoff men dom flesta orkar inte utan slänger ut dom på blocket efter ett par år gratis mot avhämtning efter att dom lärt sig några enkla M/m-ackod och någon simpel låt. En synth är inte lika "fin" men däremot kan du skruva och joxa och variera dig mer än med ett piano. Men sen så finns det ju väldigt mycket olika saker du kan göra också, allt från tolvtonsmusik och jazzkromatiska stycken i udda taktarter till dansband och folkvisor på ett piano. Allt från mjuk Rhodes-rock till stenhård noise-EBM på en synth... Vad jag vill ha sagt är att valet mellan el/aku är helt beroende av vad man vill spela och inget direkt jämförbart. Att säga att elgitarr bara är Iron Maiden, hårdrock och distade powerchords är lika trångsynt som att säga att akustisk gitarr bara är Beatles och Neil Young och pretentiösa fjollor som vill vara djupa. Kanske stämmer till viss del men det säger egentligen mest om ens egna musikaliska vyer
Citera
2011-05-15, 11:24
Medlem
Croissantens avatar
Har aldrig lirat gitarr förut och har nu efter sommaren planerat att köpa en gitarr för att jag har ett par polare som skall börja plinga lite tillsammans. Har hittat en assnygg gitarr på Thomann och undrar om den är nybörjarvänlig alternativt vettig över huvud taget!

http://www.thomann.de/se/ibanez_aw250ece_rtb.htm

MVH!
Citera
2011-05-15, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Croissanten
Har aldrig lirat gitarr förut och har nu efter sommaren planerat att köpa en gitarr för att jag har ett par polare som skall börja plinga lite tillsammans. Har hittat en assnygg gitarr på Thomann och undrar om den är nybörjarvänlig alternativt vettig över huvud taget!

http://www.thomann.de/se/ibanez_aw250ece_rtb.htm

MVH!

Jag rekommenderar den här: http://www.thomann.de/se/ibanez_ew20asent.htm

Ungefär i samma prisklass och du får mer valuta för pengarna. Går att koppla in till förstärkare/dator vilket kan vara ett plus ifall du vill spela in sånger och melodier med din gitarr.
Citera
2011-05-15, 12:00
Medlem
Tjena, jag har lirat gura i snart 3 år.

Jag är en renodlad rock n roll gitarrist alá 80-talet och mitt spel vill jag ska vara spontant. Problemet är att jag har för mycket teori i huvudet. JAG VILL INTE VETA VAD EN C# LYDISK ÄR! Det tekniska är inga problem men jag känner mig otroligt låst i mina musikaliska termer, de andra i bandet skriver sjukt bra musik utan att veta vad en mollpenta är liksom. Jag vill bryta ut ur mitt ortodoxa tänk och bli spontanare, båda för att höja kvalitén på mitt låtskrivande och mina improviserade solon.

Några tips?
Citera
2011-05-15, 13:55
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hape
Jag rekommenderar den här: http://www.thomann.de/se/ibanez_ew20asent.htm

Ungefär i samma prisklass och du får mer valuta för pengarna. Går att koppla in till förstärkare/dator vilket kan vara ett plus ifall du vill spela in sånger och melodier med din gitarr.

Men båda går väl att koppla in till datorn?
Citera
2011-05-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheApocalypse
Tjena, jag har lirat gura i snart 3 år.

Jag är en renodlad rock n roll gitarrist alá 80-talet och mitt spel vill jag ska vara spontant. Problemet är att jag har för mycket teori i huvudet. JAG VILL INTE VETA VAD EN C# LYDISK ÄR! Det tekniska är inga problem men jag känner mig otroligt låst i mina musikaliska termer, de andra i bandet skriver sjukt bra musik utan att veta vad en mollpenta är liksom. Jag vill bryta ut ur mitt ortodoxa tänk och bli spontanare, båda för att höja kvalitén på mitt låtskrivande och mina improviserade solon.

Några tips?

Sluta tänka, börja spela mer? Tror mer det är att du blir frustrerad över att dina bandmedlemmar är mer utvecklade än dig och försöker hitta svepskäl och skyller på teorikunnande, än att du är "låst" pga teori. Kolla t.ex. på Satriani, han kan säkert femtio gånger mer teori än du och hur "låst" är han? Hur ska du improvisera solon utan att kunna spela t.ex. mollpentor? Gissa toner på måfå? Nej, öva mer! Skit i att läsa mer teori om du känner att det är tråkigt men gå inte på lögnen "teori = tråkigt och stelt". 99.9% av alla riktigt bra gitarrister kan en hel del teori och blandar in den i sitt spelande. 99.9% av alla gitarrister som säger att teori är trams blir aldrig heller riktigt bra...
Citera
2011-05-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ygg
Sluta tänka, börja spela mer? Tror mer det är att du blir frustrerad över att dina bandmedlemmar är mer utvecklade än dig och försöker hitta svepskäl och skyller på teorikunnande, än att du är "låst" pga teori. Kolla t.ex. på Satriani, han kan säkert femtio gånger mer teori än du och hur "låst" är han? Hur ska du improvisera solon utan att kunna spela t.ex. mollpentor? Gissa toner på måfå? Nej, öva mer! Skit i att läsa mer teori om du känner att det är tråkigt men gå inte på lögnen "teori = tråkigt och stelt". 99.9% av alla riktigt bra gitarrister kan en hel del teori och blandar in den i sitt spelande. 99.9% av alla gitarrister som säger att teori är trams blir aldrig heller riktigt bra...

Nej, jag skyller inte på teorikunnande men jag har ofta svårt att komma på saker som inte stämmer enligt tonarten till exempel. Om jag lirar kvintackord, och jag börjar med ett A. Vi tänker moll, då kan jag lira ett C, ett D, ett E, ett F och ett G. Även ett B så låter det kanske liter brutalare/ondare. Men det är klart att man kan lira alla olika ackord, i rätt sammanhang liksom. Hur slutar man tänka boxar på halsen och börjar lira efter vad man tycker låter bra mer?
Citera
2011-05-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheApocalypse
Nej, jag skyller inte på teorikunnande men jag har ofta svårt att komma på saker som inte stämmer enligt tonarten till exempel. Om jag lirar kvintackord, och jag börjar med ett A. Vi tänker moll, då kan jag lira ett C, ett D, ett E, ett F och ett G. Även ett B så låter det kanske liter brutalare/ondare. Men det är klart att man kan lira alla olika ackord, i rätt sammanhang liksom. Hur slutar man tänka boxar på halsen och börjar lira efter vad man tycker låter bra mer?

Spela mer utan att tänka strikt i skalor helt enkelt. T.ex. kan du ju dra ett A-D# som variation trots att det inte är ren mollskala, experimentera och testa dig fram, gå igenom toner/intervaller i kromatisk ordning och se vad du tycker passar in. Sen kan du ju kolla upp vad det faktiskt är du spelar t.ex. en sänkt kvint. Att sluta tänka i boxar och börja tänka mer "fritt" kan nog bara lösas med mer teori och övning. Kolla upp skalor över hela halsen och börja öva på skalorna i olika variationer och antal strängar.
Citera
2011-05-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ygg
Spela mer utan att tänka strikt i skalor helt enkelt. T.ex. kan du ju dra ett A-D# som variation trots att det inte är ren mollskala, experimentera och testa dig fram, gå igenom toner/intervaller i kromatisk ordning och se vad du tycker passar in. Sen kan du ju kolla upp vad det faktiskt är du spelar t.ex. en sänkt kvint. Att sluta tänka i boxar och börja tänka mer "fritt" kan nog bara lösas med mer teori och övning. Kolla upp skalor över hela halsen och börja öva på skalorna i olika variationer och antal strängar.

Jo fast skalorna kan jag över hela halsen. Sänkta kvintar och alla andra intervaller har jag också koll på. Just det där intervallet är ju inte helt fel om man vill lira black sabbath t.ex. Men det med kromatiskt har jag faktiskt inte tänkt på. Det hjälper nog en hel del.

Kan man till exempel, istället för att spela enligt en tonart lira i tonarten till ackordet man spelar över istället kanske? Borde man kunna, känns svårt att få det att låta bra ihop dock.
Citera
2011-05-16, 01:34
Medlem
Hejsan!

Jag har väldigt starkt börjat fundera på att köpa mig en gitarr och lära mig spela.
Självklart så vill man ju ha bra grejer när man sätter igång, så jag skulle behöva lite tips på bra gitarrer. (akustiska)
Jag hade tänkt att mestadels försöka lära mig spela winnerbäck,håkan,kent m.m. (brudarna gillar sånt har ja hört)

Har tänk att jag skulle kunna lägga ut ungefär 1500-2000kr

-Vad är det för skillnad på nylonsträngat och stålsträngat ?

-vilket skulle ni rekommendera ?

-Fabrikat på gitarren? spelar det någon roll?

Tacksam för svar.
Citera
2011-05-16, 14:26
Medlem
Barnflods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Skala är väl flera tonarter som passar ihop med varandra, en tonart är ju en sträng på gitarren.

Lyckas inte greppa detta. "En tonart kan ses som en 'förlängning' av durskalan." står det på musikteori.se. Det är förmodligen bara jag som fattar trögt, men försök gärna förtydliga!

Skala = En radda toner med en "stamton" från vilken man räknar intervallen
Tonart = ? Hela uppsättningen pianotangenter?

Börjar förstå det där med strängen nu men kan inte riktigt konkretisera fenomenet för mig själv.

Eller ok, aha: När man tex stämmer ner en gitarr ändrar man tonarten och skalor är blott kombinationer inom denna?
Citera
2011-05-16, 17:28
Medlem
Ecozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Ah, förträffligt. Börjar greppa det där "släpande" soundet nu.

Låter grymt med ett sånt program! När kan det tänkas bli färdigt?

En annan fråga jag har är vad skillnaden mellan en skala och en tonart är. Försök förklara med simpla termer.

Jag kan inte riktigt förklara skillnaden.
Men en skala består av 7 toner och landar slutligen på 8an.

T.ex C-dur skala: C D E F G A B C. om du började på ettstrukna C så slutar du på 2strukna.
Varför är en durskala uppbygd såhär då?
Jo, en durskala är alltid enligt detta mönster: Prim, Stor 2a, Stor 3a, ren 4a, ren 5a, stor 6a, liten 7a, stor 8a igen.

T.ex F#-dur: F#, G#, A#, B, C#, D#, F, F#
Sry om det blir för mycket. Men tonstegen blir; grundton, hel, hel, halv, hel, hel, hel, halv.
Öva att sjunga dessa för att lättare kunna hitta C-skalans 6a t.ex.

Tonart är vad en låt går i. T.ex om en låt går i C-dur, så kan du spela ackord som bygger på tonerna i C-dur skalan. Basic. C, Dm, Em, F, G, Am, Bm, C. Oftast kan man ta reda på vilken tonart en låt går i genom att höra vilket ackord den slutar på, eftersom de flesta låtar vill stanna på 1an, för att landa lixom.

Fråga fråga
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in