2010-07-18, 00:38
Medlem
För övrigt är H det vi använder i sverige.
Citera
2010-07-18, 07:49
Medlem
MrDunnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador
För övrigt är H det vi använder i sverige.
Nej.
Citera
2010-07-18, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrDunno
Nej.

+1
Citera
2010-07-18, 23:07
Medlem
Kanske mer teorifråga än gitarrfråga, men here goes:

Skillnaden mellan dur- och mollackord är alltså tersen, right?

Tonikan är grundtonen och kvinten är tonika + fem halva tonsteg. Men stor och liten ters, hur ligger de i förhållande till tonikan?

Jag slog upp det i en bok, som förklarade det som så att tersen var tre halva tonsteg över tonikan, och ifall tonen hade förtecken var det en liten ters. Annars var den stor.

Stämmer det? Jag tyckte det lät orimligt.
Citera
2010-07-18, 23:35
Medlem
Zwerchstands avatar
> Tonika är namnet på [harmonikfunktionen hos] ackordet som bildas på dur- & mollskalans 1:a ton, normalt namne med tonarten.
> Kvint syftar oftast på ett intervallet om 5 diatoniska toner.
> Tersen ligger på skalans 3:e ton och eftersom grundtonen är 1:an blir det 2 toner över den (om man inte räknar med additiv prim). Lilla tersen (moll[ackords-]) ligger 3 ½-tonssteg över grundton, stora tersen (dur[ackords-]) 4. Förtecken kan dra åt flera håll, så en välvillig tolkning av vad du säger står skrivet är att det gäller ett specifikt exempel.
Citera
2010-07-19, 08:47
Medlem
http://www.e-chords.com/chords/eagles/hotel-california-acoustic

I länken ovan så finns det olika ackord, håller man muspekar på Bm så kommer kompförslaget upp om hur man ska hålla. De är numrerade i ordning, men jag förstår inte om jag ska spela "uppifrån ner" eller om jag ska fingerplocka efter numren som står där.

En till fråga: Den svarta prick som finns utanför "bandet" bredvid X:et, ska jag spela den innan jag spelar nummer 1?
Senast redigerad av vejovejo 2010-07-19 kl. 09:14.
Citera
2010-07-19, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vejovejo
http://www.e-chords.com/chords/eagles/hotel-california-acoustic

I länken ovan så finns det olika ackord, håller man muspekar på Bm så kommer kompförslaget upp om hur man ska hålla. De är numrerade i ordning, men jag förstår inte om jag ska spela "uppifrån ner" eller om jag ska fingerplocka efter numren som står där.
Du måste lyssna på hur dom spelar i låten eller så bestämmer du själv hur du vill spela. Vill du har utskrivet not för not så kan du ju kolla på nån Guitar Pro-fil. Den här t ex: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/e/eagles/hotel_california_guitar_pro.htm

Citat:
En till fråga: Den svarta prick som finns utanför "bandet" bredvid X:et, ska jag spela den innan jag spelar nummer 1?
Den svarta pricken är en öppen sträng, kryssen är strängar som inte ska spelas på.
Citera
2010-07-19, 11:56
Medlem
Tack för ditt svar!

Ytterligare en fråga, jag har en elgitarr som jag försöker stämma och jag har en elektrisk stämmare där jag drar sladden från elgitarren till in-/out-put på stämmaren. Varje sträng stäms och jag får grönt ljus, men när jag ska spela så låter det fel.

Nyligen har jag bytt sträng på den tjockaste E strängen och den strängen låter sämst, därefter kommer alla andra på delad plats.

Hur ska jag hitta felet?
Citera
2010-07-19, 14:41
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar!

Ytterligare en fråga, jag har en elgitarr som jag försöker stämma och jag har en elektrisk stämmare där jag drar sladden från elgitarren till in-/out-put på stämmaren. Varje sträng stäms och jag får grönt ljus, men när jag ska spela så låter det fel.

Nyligen har jag bytt sträng på den tjockaste E strängen och den strängen låter sämst, därefter kommer alla andra på delad plats.

Hur ska jag hitta felet?

Säker på att E-strängen är i rätt storlek?
En enkel åtgärd är att köpa ett kit i t.ex storlek 9-42 och stränga om den helt, kostar inte jättemycket.

Annars, vad är det som låter fel? Är tonen på tolfte bandet samma som den öppna strängen?
Citera
2010-07-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GynoPhobia
Säker på att E-strängen är i rätt storlek?
En enkel åtgärd är att köpa ett kit i t.ex storlek 9-42 och stränga om den helt, kostar inte jättemycket.

Annars, vad är det som låter fel? Är tonen på tolfte bandet samma som den öppna strängen?

Storleken vet jag faktiskt inget om, men för förlitar mig på personalen nere på Ramus musikcenter. Jag visade bara upp gitarren och han gav en sträng.

Alla sånger låter helt felaktiga och de ljuder olika och låter "darriga" och "spända".
Gitarren har haft samma strängar i över tio år men ingen har spelat på den så jag tvivlar på om det är strängarna som är helt oanvändbara, kan väl inte ha nåt bäst före datum...

Förresten är jag i färd med att inhandla en stålsträngad men är tveksam på om jag ska köpa en 12-strängad eller en 6-strängad. Den 12-strängade har ju tveklöst bäst ljud, tycker jag, men finns det ett brett urval av låtar som passar en 12-strängad?

Skulle ljudet skilja sig mycket om jag spelade Hotel California - Eagles på en 6-strängad och en 12-strängad?
Senast redigerad av vejovejo 2010-07-19 kl. 15:55.
Citera
2010-07-19, 16:02
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Storleken vet jag faktiskt inget om, men för förlitar mig på personalen nere på Ramus musikcenter. Jag visade bara upp gitarren och han gav en sträng.

Alla sånger låter helt felaktiga och de ljuder olika och låter "darriga" och "spända".
Gitarren har haft samma strängar i över tio år men ingen har spelat på den så jag tvivlar på om det är strängarna som är helt oanvändbara, kan väl inte ha nåt bäst före datum...

Förresten är jag i färd med att inhandla en stålsträngad men är tveksam på om jag ska köpa en 12-strängad eller en 6-strängad. Den 12-strängade har ju tveklöst bäst ljud, tycker jag, men finns det ett brett urval av låtar som passar en 12-strängad?

Skulle ljudet skilja sig mycket om jag spelade Hotel California - Eagles på en 6-strängad och en 12-strängad?

Då är nog både halsen sned och strängarna "torra" och trötta. Strängar blir skitiga och äckliga som fan - tänk på allt svett och all hud som fastnar i dem, och så låter du det sitta på en gitarr i tio år, som då gått igenom varma fuktiga dagar och kalla torra vintrar och gitarren kan nog vara lite trött då.
Citera
2010-07-19, 16:05
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:

Strängar slits och ifall de har suttit på i över tio år så är det ganska imponerande. Jag skulle byta ut dem och samtidigt se över om det darriga ljudet kan bero på att strängarna slår i banden.

Jag hade personligen inte köpt en 12-strängad gitarr då det känns som att det begränsar en mer i jämförelse med en 6-strängad. Men självfallet finns det låtar som ska spelas på 12-strängade och svaret på din sista fråga blir därmed: Ja, det hade blivit skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in