2012-01-23, 16:56
Medlem
zlpes avatar
Sträng låter hemskt

Hej!
Har en Ibanez Gio elgitarr som börjat låta helskumt.
Det verkar bara vara en av strängarna B-strängen, dvs den näst tunnaste.
Den rasslar och ger ifrån sig något elektroniskt liknande ljud, den är inte inkopplad i förstärkaren.
Jag har läst massa skit om höja strängarna och fixa halsen men kan det vara själva strängen det är fel på då det bara är den? Jag kan inte så mycket om gitarrer som märks. Jag kan ju testa byta strängen men tror ni att det absolut är något med själva gitarren?

För övrigt så testade jag att lätta på strängen men när jag sedan stämde upp den vart ljudet ännu värre.

Tack!
Citera
2012-01-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlpe
Hej!
Har en Ibanez Gio elgitarr som börjat låta helskumt.
Det verkar bara vara en av strängarna B-strängen, dvs den näst tunnaste.
Den rasslar och ger ifrån sig något elektroniskt liknande ljud, den är inte inkopplad i förstärkaren.
Jag har läst massa skit om höja strängarna och fixa halsen men kan det vara själva strängen det är fel på då det bara är den? Jag kan inte så mycket om gitarrer som märks. Jag kan ju testa byta strängen men tror ni att det absolut är något med själva gitarren?

För övrigt så testade jag att lätta på strängen men när jag sedan stämde upp den vart ljudet ännu värre.

Tack!

Du kan nog ta "skiten" du läst på allvar. Ta gitarren till någon som vet hur man fixar stallet eller rättar till halsen, ska du nog se att det blir tyst...
Citera
2012-01-23, 17:19
Medlem
zlpes avatar
Ok tack!
Jag får välla dra till affären där jag köpte den. Har haft den i några månader nu och det har vart så här ett par månader, men inte så här illa.
Citera
2012-01-23, 18:21
Medlem
Har bestämt mig för att ha som projekt under 2012 att lära mig spela lite Gitarr iaf.
Hör till saken att jag kan absolut Ingenting alls om gitarr. Vet inte ens namn på ackord. Men det är något jag har velat kunna spela under en längre tid men det har uppenbarligen aldrig blivit av. Ska köpa en Gitarr Först och sedan lära mig spela. Då jag hatar att slösa pengar så kommer det "tvinga" mig att öva mycket. (låter kanske konstigt för vissa personer men detta har funkat för mig med andra saker också hehe)

Gitarren kommer köpas med hjälp av en kompis som spelat gitarr i hela hans liv i princip Så den delen är "covered" jag kommer även bara att spela hemma. Dvs inga lektioner eller något utan allt kommer kommer läras via internet. Vilket också är en liten utmaning i sig själv. Speciellt när man har Noll kunskap så kan det vara intressant och se hur mycket man kan lära sig själv på ett år.

Nu till mina frågor, har kollat runt lite på youtube och hemsidor, även läst början av denna tråd som ger en tips på hemsidor. Det var dock många år sedan (jag skulle kunna sätta mig och bläddra tillbaka i tråden också vilket kommer att göras)

Men jag tänkte bara höra om någon orkar Linka deras "favorit" YT kanal eller någon kanal som dom vet skulle vara bra för den Absoluta Nybörjaren. Även hemsidor går bra.
Som sagt börjar ifrån 0. Så ha den i tankarna när ni länkar. Om nu någon orkar.

Ha det bra!
Citera
2012-01-23, 19:08
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noimaginationatall
Har bestämt mig för att ha som projekt under 2012 att lära mig spela lite Gitarr iaf.
Hör till saken att jag kan absolut Ingenting alls om gitarr. Vet inte ens namn på ackord. Men det är något jag har velat kunna spela under en längre tid men det har uppenbarligen aldrig blivit av. Ska köpa en Gitarr Först och sedan lära mig spela. Då jag hatar att slösa pengar så kommer det "tvinga" mig att öva mycket. (låter kanske konstigt för vissa personer men detta har funkat för mig med andra saker också hehe)

Gitarren kommer köpas med hjälp av en kompis som spelat gitarr i hela hans liv i princip Så den delen är "covered" jag kommer även bara att spela hemma. Dvs inga lektioner eller något utan allt kommer kommer läras via internet. Vilket också är en liten utmaning i sig själv. Speciellt när man har Noll kunskap så kan det vara intressant och se hur mycket man kan lära sig själv på ett år.

Nu till mina frågor, har kollat runt lite på youtube och hemsidor, även läst början av denna tråd som ger en tips på hemsidor. Det var dock många år sedan (jag skulle kunna sätta mig och bläddra tillbaka i tråden också vilket kommer att göras)

Men jag tänkte bara höra om någon orkar Linka deras "favorit" YT kanal eller någon kanal som dom vet skulle vara bra för den Absoluta Nybörjaren. Även hemsidor går bra.
Som sagt börjar ifrån 0. Så ha den i tankarna när ni länkar. Om nu någon orkar.

Ha det bra!

Vad vill DU spela? Gör det hela mycket lättare.
Citera
2012-01-23, 19:19
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noimaginationatall
Text

Om du har en kompis som spelat i hela sitt liv borde du söka lite råd hos honom. Om han bara lär dig grunderna (några ackord, lite teori) så tror jag du kommer få en rätt mild början. När jag började spela för cirka ett år sen så lärde min bror mig runt 4 ackord och ett par låtar, vilket var superbra, för då hade jag direkt något att träna på.

Men om du vill starta själv så rekommenderar jag Marty Schwartz: http://www.youtube.com/user/guitarjamzdotcom

Han är väldigt pedagogisk och man lär sig mycket utav honom. Lycka till!
Citera
2012-01-23, 19:20
Medlem
Fel toner på gitarren

Har ett problem som irriterat mig ett tag nu. Har en stålsträngad akustisk gitarr som jag haft ca 2 år nu, problemet ligger i att jag får samma konstiga ton på flera band i rad. Spelar jag från band 8 till 12 på lilla e-strängen blir det exakt samma ton.
Någon som har en aning vad problemet kan vara?
Citera
2012-01-23, 19:21
Medlem
Idiotpods avatar
Inte samma ton, du hör fel. Testa med en stämapparat.
Citera
2012-01-23, 19:23
Medlem
maarbles avatar
Du skapade ju en tråd om detta för nån dag sedan?
Ifall din hals är feljusterad kan du få exakt det problemet du beskriver
Citera
2012-01-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxhax
Någon som har en aning vad problemet kan vara?

För låg stränghöjd eller för lite bananform på halsen. Justera dragstången.
Citera
2012-01-23, 19:28
Medlem
Hyundaiens avatar
Tondöv?
Citera
2012-01-23, 19:45
Medlem
h4xx3r_kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Tips till alla som ska börja spela gitarr (och som redan spelar): http://www.dealextreme.com/c/music-performance-810

Där kan ni köpa strängar och alla sorts tillbehör för en billig slant. Vad sägs som D'Addario-strängar för 50-lappen? Fri frakt på allt dessutom.

tack för länken! så synd dom inte hade elixir strängar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in