2012-01-17, 23:35
Medlem
MushaRains avatar
Kan återkomma i den här tråden om ett par dagar, köpte en blå Jason av en vän för något år sedan, men det är något fel på d-strängs-skruven.. Efter en simpel reparation bör jag dock kunna ta tag i det här ordentligt.

Fuck.. I even erased my Facebook !
Citera
2012-01-18, 10:34
Medlem
asdqs avatar
Jag har ett problem med min strat, Ljusa E- och B strängen har alldeles för dålig ton, hörs väldigt dåligt och man måste slå väldigt hårt på dom för att det ska låta bra, vad kan jag göra för att fixa detta?
Citera
2012-01-18, 14:03
Medlem
shovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdq
Jag har ett problem med min strat, Ljusa E- och B strängen har alldeles för dålig ton, hörs väldigt dåligt och man måste slå väldigt hårt på dom för att det ska låta bra, vad kan jag göra för att fixa detta?

Justera mickhöjden, mixtra med EQ, tonkontrollen på gitarren(?)
Citera
2012-01-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdq

byt strängar
Citera
2012-01-20, 21:21
Medlem
TheWhoMoons avatar
Lär dig de vanligaste ackorden först och sedan är det bara att gå in på ultimateguitar.com och lära sig lite låtar. En kanal på youtube jag kan rekommendera är martyzsongs, han är mycket bra på att lära ut låtar online.
Citera
2012-01-22, 18:19
Medlem
BeesWaXs avatar
Bytt till tjockare strängar på Strata, vill få dem att sitta "lösare", tips?

Jo jag har gått upp från 09 till 11, kör fender super bullets, och nu sitter strängarna fruktansvärt hårt vilket gör det sjukt jobbigt att bluesa låss med bends osv känns nästan omöjligt att spela vissa saker då strängarna sitter väldigt "tight" mot gitarren eller vad man ska säga...

Skulle någon kunna förklara om jag på något sätt kan justera i stallet eller på något sätt få dem att sitta lösare men endå behålla normal stämmning? eller är det helt enkelt så att jag måste gå ner i gauge återigen för att få samma "strängtension" som vid 09'?

Gitarren är American Standard så American standard är även stallet, dvs två skruvar bakom strängarna och 3 fjädrar där bak..

Hade vart sjukt tacksamt alltså...

peace

Stallet: http://angela.com/images/products/detail/310200501841One.jpg
Citera
2012-01-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeesWaX
Jo jag har gått upp från 09 till 11, kör fender super bullets, och nu sitter strängarna fruktansvärt hårt vilket gör det sjukt jobbigt att bluesa låss med bends osv känns nästan omöjligt att spela vissa saker då strängarna sitter väldigt "tight" mot gitarren eller vad man ska säga...

Skulle någon kunna förklara om jag på något sätt kan justera i stallet eller på något sätt få dem att sitta lösare men endå behålla normal stämmning? eller är det helt enkelt så att jag måste gå ner i gauge återigen för att få samma "strängtension" som vid 09'?

Gitarren är American Standard så American standard är även stallet, dvs två skruvar bakom strängarna och 3 fjädrar där bak..

peace

Tebax till .09.
Citera
2012-01-22, 18:28
Medlem
Det du ber om är tips på hur man bryter mot fysikens lagar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_string

Du skulle lika gärna kunna fråga om hur du kan köra tio mil med halva hastigheten fast på samma tid.

Den enda lösningen jag kan se är att byta till en längre hals.

Men vad fan. När man bluesar ska det ju ta emot lite.
Senast redigerad av patwotrik 2012-01-22 kl. 18:33.
Citera
2012-01-22, 18:46
Medlem
DominusNihiluss avatar
Testa att dra rejält i strängarna innan du stämmer dem, det har funkat för mig, däremot har jag inte testat på en gitarr med stall. Annars kan du stämma ned en halvton, det hörs inte allt för mycket skillnad, dessutom tycker jag att det låter mycket bättre ett halvt steg ner än standard stämning.
Citera
2012-01-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeesWaX

peace

Självklart så blir ju strängen styvare om den är tjockare. Det finns ju ingenting du kan göra åt det annat än att gå ner till 09 igen.
Citera
2012-01-22, 19:17
Medlem
Ett bra alternativ är ju att välja mellanläget 0.10

Men du är helt enkelt begränsad av fysikens lagar. Om du har en sträng med längden L, spänningen T och linjär densitet µ så kommer den att ljuda med frekvensen f enligt formeln: f=(1/2L)*(T/µ)⁻¹

Citat:
Ursprungligen postat av DominusNihilus
Testa att dra rejält i strängarna innan du stämmer dem, det har funkat för mig, däremot har jag inte testat på en gitarr med stall. Annars kan du stämma ned en halvton, det hörs inte allt för mycket skillnad, dessutom tycker jag att det låter mycket bättre ett halvt steg ner än standard stämning.
Det hörs inte så stor skillnad men låter mycket bättre?

Den största fördelen man har av att stämma ner ett band tycker jag är när man spelar med pianister och andra musiker som föredrar tonarten Eb. Yngwie Malmsteen kör ju den stämningen, och han spelar ju extremt mycket klassiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Logiskast
Självklart så blir ju strängen styvare om den är tjockare. Det finns ju ingenting du kan göra åt det annat än att gå ner till 09 igen.
Grattis till första inlägget!
Senast redigerad av patwotrik 2012-01-22 kl. 19:25.
Citera
2012-01-22, 20:12
Medlem
DominusNihiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Ett bra alternativ är ju att välja mellanläget 0.10

Men du är helt enkelt begränsad av fysikens lagar. Om du har en sträng med längden L, spänningen T och linjär densitet µ så kommer den att ljuda med frekvensen f enligt formeln: f=(1/2L)*(T/µ)⁻¹

Det hörs inte så stor skillnad men låter mycket bättre?

Den största fördelen man har av att stämma ner ett band tycker jag är när man spelar med pianister och andra musiker som föredrar tonarten Eb. Yngwie Malmsteen kör ju den stämningen, och han spelar ju extremt mycket klassiskt.

Grattis till första inlägget!
Låt mig omformulera: Det är ingen drastisk skillnad, som mellan EBGDAE och AECGDA, men tillräckligt mycket för att man ska höra det "tunga"/sorgsna soundet den stämningen ger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in