Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
När vi ändå snackar A-barré. Mutar ni alltid låga E-strängen? Själv har jag problem att göra det när jag kör A7 eller Am7, eftersom jag måste flytta upp fingret för att inte muta G-strängen.
Det blir enklare om du refererar till barré-ackord genom vilken sträng du har grundtonen på. De två grundlägena för barré-ackord på E- och A-strängen utgår ju från ett öppet E-ackord respektive ett öppet A, så jag förstår ju vad du menar.
Men när du säger A7, menar du alltså ett barré-ackord med grundton på femte strängen – fast ett sju-ackord då. Enklast blir väl i fortsättningen att säga ackordet du spelar; spelar du ett D7, säg bara om det är med grundton på A eller E-strängen så kommer nog fler förstå snabbare hur du menar.
Ett litet sidospår, men...
När du har grundton på A-strängen så funkar toppen på pekfingret (som du lagt barré med) bra att bara lätt låta vila mot E-strängen så den dämpas. I och med att du blir säkrare som gitarrist så kommer din plektrumhand också lära sig att "missa" E-strängen, det kommer inte vara något du behöver tänka på, utan det går av sig själv i sinom tid.