2011-12-18, 23:07
  #3709
Medlem
listigts avatar
Är det vanligt att strängar går av att man bendar för mycket? Är alltid rädd för det när det gäller mina akustiska.

Är det vanligt att det knakar i gitarren ibland? Ibland när jag bendar och ibland när jag bara spelar.

För er vars strängar har gått sönder någon gång: hur hände det? Har bara varit med om att de gått av vid byte eller stämning.
Citera
2011-12-18, 23:17
  #3710
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Är det vanligt att strängar går av att man bendar för mycket? Är alltid rädd för det när det gäller mina akustiska.

Är det vanligt att det knakar i gitarren ibland? Ibland när jag bendar och ibland när jag bara spelar.

För er vars strängar har gått sönder någon gång: hur hände det? Har bara varit med om att de gått av vid byte eller stämning.

Nej, jag har aldrig bendat av en sträng på en akustiskt. Å andra sidan; hur ofta bendar man på en?

Ja, ibland knakar gitarren.
Citera
2011-12-18, 23:25
  #3711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Är det vanligt att strängar går av att man bendar för mycket? Är alltid rädd för det när det gäller mina akustiska.

Är det vanligt att det knakar i gitarren ibland? Ibland när jag bendar och ibland när jag bara spelar.

För er vars strängar har gått sönder någon gång: hur hände det? Har bara varit med om att de gått av vid byte eller stämning.


Det är ovanligt att strängar som inte är för gamla går av. Du kan benda rejält utan att vara orolig så länge strängarna är fästa rätt och inte för gamla.

De gånger jag kommer ihåg att någon sträng gått av för mig är när strängarna varit väldigt gamla, och det har då varit när jag stämt gitarren. Sist tror jag att det var när jag inte rört gitarren på länge och strängarna som satt på var nästan 2 år gamla.
Citera
2011-12-19, 00:25
  #3712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
Ah, då fattar jag vilket E du menar. E i A-grepp med andra ord.

Tabben har du fått ovanför, men går ju även greppa det på olika sätt. Ena sättet är att ta barré med pekfingret och sedan använda lång-ring - och lillfingret för att ta de andra tonerna, men det är ändå att rekommendera att ta barré med ringfingret på de tre tonerna, eftersom det är betydligt lättare att ändra till från andra ackord. Tänk bara på att lilla e-strängen måste spelar med pekfingret alt. dämpas. Du får med andra ord lyfta upp ringfingret lite där nere (utan att släppa de andra tre ).


Edit: Betydligt bättre förklaring: http://www.youtube.com/watch?v=8sh9a6HzM9Y

snacka om att göra det för svårt för sig själv... har aldrig någonsin hört någon rekommendera det ackordet, och skulle själv aldrig rekommendera någon annan att försöka sig på det där djävulskapet :S

dessutom blir det väl inte ens samma ackord??
__________________
Senast redigerad av subsanity 2011-12-19 kl. 00:29.
Citera
2011-12-19, 00:42
  #3713
Medlem
Noetlovskijs avatar
Att spela barré-durackord (med grundton på femte strängen) där man låter ringfingret ta hand om D, G och B-strängen är inget jag vill rekommendera.

Dels så går det inte att slänga ur sig ett add9-ackord eller sus4 när man spelar på det viset, det blir mer omständigt att gå till ett moll och färgningar utöver vanliga treklanger är helt enkelt att glömma.

Att spela med ringfingret så där är, enligt mig, ett dumt "rock-knep". Don't do it.
Citera
2011-12-19, 09:09
  #3714
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Är det vanligt att strängar går av att man bendar för mycket? Är alltid rädd för det när det gäller mina akustiska.

Är det vanligt att det knakar i gitarren ibland? Ibland när jag bendar och ibland när jag bara spelar.

För er vars strängar har gått sönder någon gång: hur hände det? Har bara varit med om att de gått av vid byte eller stämning.

Det beror ju på hur rigoröst du bendar. Drar du en 1½ stegs, ala David Gilmour på en akustisk så är risken någorlunda stor.

Det har hänt att strängar gått av då man bendat lite för hårt, men då med gamla strängar. Jag rekommenderar, trots prislappen, att man byter akustiska strängar minst en gång var kvartal. Det tar inte många veckor innan strängarna förlorar all sin klang och spelkänsla. Detta påverkar om inte mest akustiska gitarrer, tycker jag.

I övrigt, för att svara på frågan, så är det bara att fortsätta benda. Lite knarr från gitarren är inget du behöver oroa dig för.
Citera
2011-12-19, 10:46
  #3715
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
Det beror ju på hur rigoröst du bendar. Drar du en 1½ stegs, ala David Gilmour på en akustisk så är risken någorlunda stor.

Det har hänt att strängar gått av då man bendat lite för hårt, men då med gamla strängar. Jag rekommenderar, trots prislappen, att man byter akustiska strängar minst en gång var kvartal. Det tar inte många veckor innan strängarna förlorar all sin klang och spelkänsla. Detta påverkar om inte mest akustiska gitarrer, tycker jag.

I övrigt, för att svara på frågan, så är det bara att fortsätta benda. Lite knarr från gitarren är inget du behöver oroa dig för.

Hur fasen lyckas man benda 1½ tonsteg på an akustisk?

Jag anser att frågan är ett icke-problem, helt enkelt.
Citera
2011-12-19, 11:35
  #3716
Medlem
listigts avatar
Jag gör inga 1½-steg bends hehe, så det är nog lugnt på den fronten. Självklart blir det byte av strängar då och då. Tack för era svar, nu känner jag mig lugnare
Citera
2011-12-19, 12:37
  #3717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
snacka om att göra det för svårt för sig själv... har aldrig någonsin hört någon rekommendera det ackordet, och skulle själv aldrig rekommendera någon annan att försöka sig på det där djävulskapet :S

dessutom blir det väl inte ens samma ackord??

Nej, det är snarare att göra lätt för sig. Ackordet är samma ja om man inte mutar höga E, och mycket lättare att byta till. Det Noetlovskij säger köper jag dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Att spela barré-durackord (med grundton på femte strängen) där man låter ringfingret ta hand om D, G och B-strängen är inget jag vill rekommendera.

Dels så går det inte att slänga ur sig ett add9-ackord eller sus4 när man spelar på det viset, det blir mer omständigt att gå till ett moll och färgningar utöver vanliga treklanger är helt enkelt att glömma.

Att spela med ringfingret så där är, enligt mig, ett dumt "rock-knep". Don't do it.

Du har nog rätt.

När vi ändå snackar A-barré. Mutar ni alltid låga E-strängen? Själv har jag problem att göra det när jag kör A7 eller Am7, eftersom jag måste flytta upp fingret för att inte muta G-strängen.
Citera
2011-12-19, 13:54
  #3718
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
När vi ändå snackar A-barré. Mutar ni alltid låga E-strängen? Själv har jag problem att göra det när jag kör A7 eller Am7, eftersom jag måste flytta upp fingret för att inte muta G-strängen.

Det blir enklare om du refererar till barré-ackord genom vilken sträng du har grundtonen på. De två grundlägena för barré-ackord på E- och A-strängen utgår ju från ett öppet E-ackord respektive ett öppet A, så jag förstår ju vad du menar.

Men när du säger A7, menar du alltså ett barré-ackord med grundton på femte strängen – fast ett sju-ackord då. Enklast blir väl i fortsättningen att säga ackordet du spelar; spelar du ett D7, säg bara om det är med grundton på A eller E-strängen så kommer nog fler förstå snabbare hur du menar.

Ett litet sidospår, men...

När du har grundton på A-strängen så funkar toppen på pekfingret (som du lagt barré med) bra att bara lätt låta vila mot E-strängen så den dämpas. I och med att du blir säkrare som gitarrist så kommer din plektrumhand också lära sig att "missa" E-strängen, det kommer inte vara något du behöver tänka på, utan det går av sig själv i sinom tid.
Citera
2011-12-19, 15:42
  #3719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det blir enklare om du refererar till barré-ackord genom vilken sträng du har grundtonen på. De två grundlägena för barré-ackord på E- och A-strängen utgår ju från ett öppet E-ackord respektive ett öppet A, så jag förstår ju vad du menar.

Men när du säger A7, menar du alltså ett barré-ackord med grundton på femte strängen – fast ett sju-ackord då. Enklast blir väl i fortsättningen att säga ackordet du spelar; spelar du ett D7, säg bara om det är med grundton på A eller E-strängen så kommer nog fler förstå snabbare hur du menar.

Ett litet sidospår, men...

När du har grundton på A-strängen så funkar toppen på pekfingret (som du lagt barré med) bra att bara lätt låta vila mot E-strängen så den dämpas. I och med att du blir säkrare som gitarrist så kommer din plektrumhand också lära sig att "missa" E-strängen, det kommer inte vara något du behöver tänka på, utan det går av sig själv i sinom tid.


Ska försöka vara tydligare men jag pratade om sjäva greppet, så jag slipper skriva ett specifikt ackord.

Men det du säger funkar bara när jag spelar i A-durgrepp eller Am-grepp (valfritt band med a-strängen som bas), spelar jag A7-grepp eller Am7-grepp dämpas g-strängen om jag inte flyttar pekfingret uppåt.
Citera
2011-12-19, 16:00
  #3720
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
Ska försöka vara tydligare men jag pratade om sjäva greppet, så jag slipper skriva ett specifikt ackord.

Men det du säger funkar bara när jag spelar i A-durgrepp eller Am-grepp (valfritt band med a-strängen som bas), spelar jag A7-grepp eller Am7-grepp dämpas g-strängen om jag inte flyttar pekfingret uppåt.

När du spelar ett 7-ackord så är det bara att kämpa på så att pekfingret trycker ner G-strängen tillräckligt så den också klingar. Övning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in