2011-09-17, 16:20
Medlem
absorcs avatar
Jag har en gitarr hemma som har legat i min garderob de senaste 4 åren inpackad i en gitarr väska. Jag har använt mig av program på datorn som ska hjälpa till med att stämma strängarna men trots att programmet säger att den är färdig stämd så hörs det inte bra när jag spelar några ackord. Vad kan felet vara?
Citera
2011-09-17, 17:28
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absorc
Jag har en gitarr hemma som har legat i min garderob de senaste 4 åren inpackad i en gitarr väska. Jag har använt mig av program på datorn som ska hjälpa till med att stämma strängarna men trots att programmet säger att den är färdig stämd så hörs det inte bra när jag spelar några ackord. Vad kan felet vara?
4 år är en lång tid, strängarna är antagligen i dåligt skick. Kan också ta ett tag innan de acklimatiserar sig till den nya stämningen då de har varit i ett och samma läge i 4 år

Om det inte blir bättre inom någon dag av ständiga omstämningar: köp ett par nya vetja, om problemet kvarstår så har du stämt gitarren fel eller så är det något knasigt med den.
Citera
2011-09-17, 17:39
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddmaan
Så här ser gitarren ut:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/7db24bc7_mmdownload.jpeg
Är det någon som vet vad det är för gitarr? Eller bara vilket märke? Yamaha nånting är iaf min gissning..
Kallas för en helt vanlig klassisk, nylonsträngad gitarr Den ser också ut att vara i nytt skick, och passar säkert utmärkt som en första gitarr om du är grön eller intresserad att spela musik av mer "klassisk" karaktär, d.v.s. mycket fingerspel etc. Det kan vara vilket märke som helst, står det inte inne i resonanslådan?
Citat:
Antar att det är den här... Hade hoppats på en lite dyrare gitarr... Funkar den för en nybörjare?
Absolut. Spelar inte så stor roll vad du har för gitarr som nybörjare, så länge det är en standard klassisk/stålsträngad. Det är ändå inte tills först när man blivit lite duktigare som det är värt att uppgradera sig.
Citera
2011-09-17, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Kallas för en helt vanlig klassisk, nylonsträngad gitarr Den ser också ut att vara i nytt skick, och passar säkert utmärkt som en första gitarr om du är grön eller intresserad att spela musik av mer "klassisk" karaktär, d.v.s. mycket fingerspel etc. Det kan vara vilket märke som helst, står det inte inne i resonanslådan?

Absolut. Spelar inte så stor roll vad du har för gitarr som nybörjare, så länge det är en standard klassisk/stålsträngad. Det är ändå inte tills först när man blivit lite duktigare som det är värt att uppgradera sig.
Hmm, du har nog rätt.
Den är i nytt skick iaf nästan helt nytt skick. Jag måste bara fråga vad du menar med om jag är grön (gissar på att du menar att jag brukar cb) men ja det känns bäst att börja på en nylonsträngad för att lära mig spela och sedan köpa nytt beroende på vad jag vill spela, kske el-gitarr eller stålsträngad så känns det bra med akustisk nylon i början

Jo det står troligen i resonanslådan men har haft lite svårt att kontakta tjejen som har gitarren. Men jag visade den jag länkade och hon sa att det i pricip var identisk.
Tack för svaret, tror jag köper hennes om hon inte vill ha för mkt betalt för den
Citera
2011-09-18, 01:36
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddmaan
[…] Jag måste bara fråga vad du menar med om jag är grön (gissar på att du menar att jag brukar cb) […]
Eller BH. Nej, grön som i nybörjare menar han.

Lugnt sagt kan du dyka djupt i skruttighet till början. Faktiskt är det i längden nyttigare ju skruttigare förutsättningar du ger dig på – såvida skruttet inte ger konstant huvudvärk – eftersom du lär dig hantera hinder. Enda egentliga förbehåll gäller mensur (~ svängande stränglängd —> fingersträckning) som skall vara fullstor, för motoriskt minne, men den brukar strängt stämma även på tändved. Be bara damen att mäta mellan stall & sadel (= svängande stränglängd), är den 65—6 cm så kör på.
Citera
2011-09-18, 14:14
Medlem
Ska åka iväg imorrn och köpa min första gitarr.
Nu är frågan , vilken ? Ska jag köpa en klassisk eller en western ska jag köpa en dreadnought eller en jumbo. Jag söker en gitarr som spelar lite country typ jason mraz/bruno mars men som även är lätt att spela på alltså nybörjargitarr har en budget på 1500.

tacksam för svar
Citera
2011-09-20, 22:01
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Ska åka iväg imorrn och köpa min första gitarr.
Nu är frågan , vilken ? Ska jag köpa en klassisk eller en western ska jag köpa en dreadnought eller en jumbo. Jag söker en gitarr som spelar lite country typ jason mraz/bruno mars men som även är lätt att spela på alltså nybörjargitarr har en budget på 1500.

tacksam för svar
Skulle köpa en nylonsträngad, klassisk. Lättare att spela på och lämpar sig således bättre för nybörjare, tror absolut att man snabbare utvecklar färdighet för gitarr om man köper en sådan i stället för western. Men vore ju ingen katastrof om du köpte en stålsträngad heller.

EDIT: Du har varit och handlat, förmodar jag? Vad blev det?
Citera
2011-09-27, 08:16
Avslutad
Funderar på att ta och lära mig gitarr på allvar. Har haft en akustisk stående i rummet något år eller två, men har aldrig riktigt försökt lära mig att spela på den. Men de senaste dagarna har jag fått upp intresset, och satte mig således lite igår och försökte träna in ett par ackord. Har hysteriskt svårt för att byta från ett ackord till ett annat, men jag antar att det släpper med tiden. Finns det något enkelt sätt att stämma en akustisk gitarr? Jag försökte genom en internet-sida som hjälpte en att lyssna sig till de rätta tonerna som gitarren skall vara inställd på, men är inte riktigt säker på att mitt gehör fixade det hela.
Citera
2011-09-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Funderar på att ta och lära mig gitarr på allvar. Har haft en akustisk stående i rummet något år eller två, men har aldrig riktigt försökt lära mig att spela på den. Men de senaste dagarna har jag fått upp intresset, och satte mig således lite igår och försökte träna in ett par ackord. Har hysteriskt svårt för att byta från ett ackord till ett annat, men jag antar att det släpper med tiden. Finns det något enkelt sätt att stämma en akustisk gitarr? Jag försökte genom en internet-sida som hjälpte en att lyssna sig till de rätta tonerna som gitarren skall vara inställd på, men är inte riktigt säker på att mitt gehör fixade det hela.

Har du en mikrofon i datorn kan du använda den som stämapparat, kolla t.ex. http://www.nch.com.au/tuner/index.html.
Annars knatar du till närmsta musikaffär och köper en stäm-apparat för en hundring eller två.
Citera
2011-09-30, 20:36
Medlem
Pepsi901s avatar
Är det stor skillnad på ljudet mellan en gitarr med stål och nylonsträngar?
Citera
2011-10-01, 00:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi901
Är det stor skillnad på ljudet mellan en gitarr med stål och nylonsträngar?
Ja. Nulon låter mycket mjukare och lite mindre diskant. Stål är det mer "drag" i.
Citera
2011-10-01, 19:46
Medlem
Veztins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare

Om du har en mikrofon kopplad till datorn kan du söka på "AP-tuner" på google och ladda ner bara att plinga i micen så visar en mätare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in