Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Asså det kan va så illa alltså, saken är den att jag håller på att lära mig spela och vill inte punga ut en massa pengar för en dyr gitarr för att sedan låta den stå och damma för att jag tröttnar. Känner ju inte för att mecka med gitarren heller

Har en polare som är duktig så får väl åka in till någon musikaffär så får han känna på den innan jag köper den.
Hur mycket tycker du man ska lägga på sin första gitarr? Jag har en gammal med nylon strängar på men tycker att stål låter mycket bättre.
Tack för svar!
//Clintan
Vad är det för gitarr du vill ha? El eller akustisk?
Om det är el, vad för typ av gitarr? Beror ju på vad det är du tänkt spela.
Grovt sett finns det två typer av elgitarrer. De med singel coil mickar(enkelspoliga) och de humbucker mickar(dubbelspoliga). Humbucker ger ett fetare basigare ljud som passar för hårdrock.
Singel coil ett renare klarare ljud som passar pop. Det är dock väldigt flytande.
Vanligaste humbucker modellen är Gibson Les Paul och Gibson SG
Vanligaste singel coil är Fender Stratocaster och Fender Telecaster.
Les Paul och stratan är världens mest använda.
Om du gillar rock tror jag det bästa är att köpa en begagnad les Paul kopia på blocket.
Nackdelen med det är att du måste åka runt hela stan och prova hos folk.
Om du åker till en välsorterad affär är det ju enklare. Prova Delux Music och Musikbörsen vid Fridhemsplan. De har mycket att välja på och stora sköna lokaler.
Kolla på de billigaste de har och känn vad det är. En gitarr med en bra hals och solid kropp har bättre andrahandsvärde. Med solid menar jag att det är riktigt trä rakt igenom. Att den har lite tyngd och låter stumt när man knackar på kroppen. Gärna att de "sjunger" lite lätt i kroppen. (svårt att förklara) Det ska inte låta halvt ihåligt och kännas plastig och tunn när du knackar på baksidan. Då har den en sämre klang.
De allra billigaste elgitarrpaketen med stratamodeller är bara plastigt skit.
Om jag måste säga något nytt och billigt i affär kanske den här kan vara ok
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=7140&artno=105021
Försök hitta en sån begagnad
De här paketet kanske kan funka. 2995:-
Epiphone Les Paul + en Randall KH-15 Kirk Hammet. ”Minstingen” i Kirks signatur-serie
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=659909&artno=232136