2010-08-11, 21:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shad0w
Hallå, har tänkt införskaffa mig en elgitarr men har ännu inte riktigt bestämt mig.. Men jag kan inte köpa nåt allt för dyrt och vill ha hela kitet direkt helst, så jag tänkte.. Duger detta gitarrpaket som nybörjare som vill spela rock?

http://www.musikbörsen.se/itempg.aspx?id=27728&artno=252132

Svara gärna ni som vet lite mer Gillar dock "Med Spider IV serien har du i princip obegränsad tillgång till kristallklara cleana toner" Då det kommer bli mycket Metallica spelning så låter det bra. Well, åsikter tack!
Tror nog det där paketet kan vara ok.
Jag skulle dock rekommendera att köpa en Vox pathfinder som första förstärkare.
Vågar påstå att det är marknadens mest prisvärda stärkare. 1500 spänn och den låter grymt bra både på låg och hög volym. Riktigt "Vox ljud". Ger sköna varma rena toner, bra crunch och fet dist. Har inbyggt reverb som gör att det låter mycket bättre. Hörlursuttag .
http://www.musikshopen.com/vox-pathfinder-15-p-6187.html

Sen har du 2000:- kvar att köpa en begagnad gitarr på Blocket för.
Det kan du få mycket för. Tex en riktigt bra Les Paul kopia
Citera
2010-08-11, 22:41
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Tror nog det där paketet kan vara ok.
Jag skulle dock rekommendera att köpa en Vox pathfinder som första förstärkare.
Vågar påstå att det är marknadens mest prisvärda stärkare. 1500 spänn och den låter grymt bra både på låg och hög volym. Riktigt "Vox ljud". Ger sköna varma rena toner, bra crunch och fet dist. Har inbyggt reverb som gör att det låter mycket bättre. Hörlursuttag .
http://www.musikshopen.com/vox-pathfinder-15-p-6187.html
Pathfindern är egentligen inte lämpad till att spela Metallica, då är Rolands Cubestärkare ett bättre val. I min mening så är bör man välja en Cube om man spelar metall, pysslar man däremot med klassisk rock och liknande så är Vox da5 och Pathfinder ett bättre val då de inte riktigt levererar den där tunga disten som krävs.
Citera
2010-08-11, 23:32
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Tjenare,

Här kommer ännu en "Jag ska köpa gittar" post. Jag har läst runt här och det är väldigt blandade meningar om vad man ska köpa som nybörjare. Antingen är det "Ingen jävla gitarr under 1000:-" eller så är det "Är man nybörjare kan man köpa en gura på hobbex".

Frågan är egentligen, hör en nybörjare verkligen så stor skillnad mellan billig och en gittar på runt 1500:-, eller är det skillnad rent fysiskt kanske?

Vet ni någon gura som är billig och prisvärd så sitt inte och tryck på det för guds skull!

oj, glömde säga att vi snackar stålsträngat här alltså.

//Clintan
Citera
2010-08-11, 23:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Pathfindern är egentligen inte lämpad till att spela Metallica, då är Rolands Cubestärkare ett bättre val. I min mening så är bör man välja en Cube om man spelar metall, pysslar man däremot med klassisk rock och liknande så är Vox da5 och Pathfinder ett bättre val då de inte riktigt levererar den där tunga disten som krävs.
Voxen har visserligen riktigt tung dist. Men eftersom du provat båda vet du ju att det är så.
Jag fattade det som att han var ute efter rena toner. Cuben har inbyggda effekter och det är ju bra.
Är lite skeptisk till att det är en 5 tums element i. Känns verkligen i allra minsta laget. Svårt att tänka mig att det blir något "häng". Voxen har en 8". Antar att man måste testa för att avgöra.
Citera
2010-08-12, 00:09
Medlem
Har börjat lira lite leadgitarr över backingtracks på youtube, och jag har två frågor:

Att höra vilken tonart bakgrundsmusiken går i, kan en duktig musiker det? Eller är det något man diskuterar innan?

Var kan man hitta licks på internet? Någon bra hemsida? De på Youtube brukar vara medelmåttiga oftast, tyvärr.
Citera
2010-08-12, 00:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Tjenare,

Här kommer ännu en "Jag ska köpa gittar" post. Jag har läst runt här och det är väldigt blandade meningar om vad man ska köpa som nybörjare. Antingen är det "Ingen jävla gitarr under 1000:-" eller så är det "Är man nybörjare kan man köpa en gura på hobbex".

Frågan är egentligen, hör en nybörjare verkligen så stor skillnad mellan billig och en gittar på runt 1500:-, eller är det skillnad rent fysiskt kanske?

Vet ni någon gura som är billig och prisvärd så sitt inte och tryck på det för guds skull!

oj, glömde säga att vi snackar stålsträngat här alltså.

//Clintan
Kvalitén på billiga "paketgitarrer" kan variera mycket. Man måste känna på dem. En del kan vara helt ok, andra bara skräp. Det är inte så mycket ljudkvalitén som är grejen, utan hur den är att spela på. Oftast så är halsen dålig på billiga. Den kan vara lite för platt, för tunna band, stämmer inte på banden, lite sned. Dessutom är mekaniken ofta dålig. Otighta stämskruvar, dåligt material i stallet, mickar som låter tunt och rundar lätt. Sammantaget både låter det skit och känns oskön att spela på. Flera grejer går att justera till i efterhand som tex att byta strängar och justera stränghöjd, justera stallet så det stämmer på banden, byta sadeln, skruva till stämskruvarna så den håller stämning bättre, höja eller sänka mickarna så signalen blir balanserad, etc.
Hittar man en billig gitarr med bara kropp och hals som duger, kan man bygga vidare på den och byta delar och mecka. Kan vara rätt kul
Jag hade en kompis som köpte en strata kopia på just Hobbex. Han filade till den, byte mekanik och mickar bit för bit. Till slut var den helt fantastisk. Han lånade ut den till en professionell gitarrist som älskade den. Men han hade tur som fick en med bra solid kropp och hals.
Senast redigerad av 526 2010-08-12 kl. 00:49.
Citera
2010-08-12, 00:53
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Kvalitén på billiga "paketgitarrer" kan variera mycket. Man måste känna på dem. En del kan vara helt ok, andra bara skräp. Det är inte så mycket ljudkvalitén som är grejen, utan hur den är att spela på. Oftast så är halsen dålig på billiga. Den kan vara lite för platt, för tunna band, stämmer inte på banden, lite sned. Dessutom är mekaniken ofta dålig. Otighta stämskruvar, dåligt material i stallet, mickar som låter tunt och rundar lätt. Sammantaget både låter det skit och känns oskön att spela på. Flera grejer går att justera till i efterhand som tex att byta strängar och justera stränghöjd, justera stallet så det stämmer på banden, byta sadeln, skruva till stämskruvarna så den håller stämning bättre, höja eller sänka mickarna så signalen blir balanserad, etc.
Hittar man en billig gitarr med bara kropp och hals som duger, kan man bygga vidare på den och byta delar och mecka. Kan vara rätt kul
Jag hade en kompis som köpte en strata kopia på just Hobbex. Han filade till den, byte mekanik och mickar bit för bit. Till slut var den helt fantastisk. Han lånade ut den till en professionell gitarrist som älskade den. Men den hade tur som fick en med bra kropp och hals.

Asså det kan va så illa alltså, saken är den att jag håller på att lära mig spela och vill inte punga ut en massa pengar för en dyr gitarr för att sedan låta den stå och damma för att jag tröttnar. Känner ju inte för att mecka med gitarren heller
Har en polare som är duktig så får väl åka in till någon musikaffär så får han känna på den innan jag köper den.

Hur mycket tycker du man ska lägga på sin första gitarr? Jag har en gammal med nylon strängar på men tycker att stål låter mycket bättre.

Tack för svar!

//Clintan
Citera
2010-08-12, 01:04
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Asså det kan va så illa alltså, saken är den att jag håller på att lära mig spela och vill inte punga ut en massa pengar för en dyr gitarr för att sedan låta den stå och damma för att jag tröttnar. Känner ju inte för att mecka med gitarren heller
Har en polare som är duktig så får väl åka in till någon musikaffär så får han känna på den innan jag köper den.

Hur mycket tycker du man ska lägga på sin första gitarr? Jag har en gammal med nylon strängar på men tycker att stål låter mycket bättre.

Tack för svar!

//Clintan

Det svåra med att köpa sin första är att om man tröttnar och har köpt en i tusenkronorsklassen tenderar man att gå back runt fyra hundra om man säljer den sen. Är man i stockholm kan man kika in på diverse effärer (inte JAM och inte Musikbörsen, de är enligt mig rätt jobbiga att ha att göra med) och provspela lite. Har du din polare med kan han komma med tipps också... Har du tur kan kalaset gå på runt 1500 till 2500 kronor. Kika efter begangnat, de tenderar att låta bättre och tappar inte lika mycket i pris efter köpet.
Citera
2010-08-12, 01:43
Medlem
526s avatar
Citat:

Tack för svar!

//Clintan
Vad är det för gitarr du vill ha? El eller akustisk?
Om det är el, vad för typ av gitarr? Beror ju på vad det är du tänkt spela.
Grovt sett finns det två typer av elgitarrer. De med singel coil mickar(enkelspoliga) och de humbucker mickar(dubbelspoliga). Humbucker ger ett fetare basigare ljud som passar för hårdrock.
Singel coil ett renare klarare ljud som passar pop. Det är dock väldigt flytande.
Vanligaste humbucker modellen är Gibson Les Paul och Gibson SG
Vanligaste singel coil är Fender Stratocaster och Fender Telecaster.
Les Paul och stratan är världens mest använda.

Om du gillar rock tror jag det bästa är att köpa en begagnad les Paul kopia på blocket.
Nackdelen med det är att du måste åka runt hela stan och prova hos folk.
Om du åker till en välsorterad affär är det ju enklare. Prova Delux Music och Musikbörsen vid Fridhemsplan. De har mycket att välja på och stora sköna lokaler.
Kolla på de billigaste de har och känn vad det är. En gitarr med en bra hals och solid kropp har bättre andrahandsvärde. Med solid menar jag att det är riktigt trä rakt igenom. Att den har lite tyngd och låter stumt när man knackar på kroppen. Gärna att de "sjunger" lite lätt i kroppen. (svårt att förklara) Det ska inte låta halvt ihåligt och kännas plastig och tunn när du knackar på baksidan. Då har den en sämre klang.
De allra billigaste elgitarrpaketen med stratamodeller är bara plastigt skit.
Om jag måste säga något nytt och billigt i affär kanske den här kan vara ok
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=7140&artno=105021
Försök hitta en sån begagnad

De här paketet kanske kan funka. 2995:-
Epiphone Les Paul + en Randall KH-15 Kirk Hammet. ”Minstingen” i Kirks signatur-serie
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=659909&artno=232136
Senast redigerad av 526 2010-08-12 kl. 02:28.
Citera
2010-08-12, 04:05
Medlem
Citat:
Epiphone Les Paul + en Randall KH-15 Kirk Hammet. ”Minstingen” i Kirks signatur-serie

Detta paket funderade jag lite på innan faktiskt
Citera
2010-08-12, 12:30
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisque
Det svåra med att köpa sin första är att om man tröttnar och har köpt en i tusenkronorsklassen tenderar man att gå back runt fyra hundra om man säljer den sen. Är man i stockholm kan man kika in på diverse effärer (inte JAM och inte Musikbörsen, de är enligt mig rätt jobbiga att ha att göra med) och provspela lite. Har du din polare med kan han komma med tipps också... Har du tur kan kalaset gå på runt 1500 till 2500 kronor. Kika efter begangnat, de tenderar att låta bättre och tappar inte lika mycket i pris efter köpet.

Många säger att runt den prisklassen som du nämner är det bästa så jag kör på det, sen om jag tröttnar så är det alltid roligt att ha en gitarr.

Citat:
Vad är det för gitarr du vill ha? El eller akustisk?
Om det är el, vad för typ av gitarr? Beror ju på vad det är du tänkt spela.
Grovt sett finns det två typer av elgitarrer. De med singel coil mickar(enkelspoliga) och de humbucker mickar(dubbelspoliga). Humbucker ger ett fetare basigare ljud som passar för hårdrock.
Singel coil ett renare klarare ljud som passar pop. Det är dock väldigt flytande.
Vanligaste humbucker modellen är Gibson Les Paul och Gibson SG
Vanligaste singel coil är Fender Stratocaster och Fender Telecaster.
Les Paul och stratan är världens mest använda.

Om du gillar rock tror jag det bästa är att köpa en begagnad les Paul kopia på blocket.
Nackdelen med det är att du måste åka runt hela stan och prova hos folk.
Om du åker till en välsorterad affär är det ju enklare. Prova Delux Music och Musikbörsen vid Fridhemsplan. De har mycket att välja på och stora sköna lokaler.
Kolla på de billigaste de har och känn vad det är. En gitarr med en bra hals och solid kropp har bättre andrahandsvärde. Med solid menar jag att det är riktigt trä rakt igenom. Att den har lite tyngd och låter stumt när man knackar på kroppen. Gärna att de "sjunger" lite lätt i kroppen. (svårt att förklara) Det ska inte låta halvt ihåligt och kännas plastig och tunn när du knackar på baksidan. Då har den en sämre klang.
De allra billigaste elgitarrpaketen med stratamodeller är bara plastigt skit.
Om jag måste säga något nytt och billigt i affär kanske den här kan vara ok
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=7140&artno=105021
Försök hitta en sån begagnad

Tack för infon men det var akustisk jag var ute efter, visste inte att det fanns elgitarrer med nylonsträngar faktiskt
Citera
2010-08-13, 01:12
Medlem
Nisques avatar
Citat:
Många säger att runt den prisklassen som du nämner är det bästa så jag kör på det, sen om jag tröttnar så är det alltid roligt att ha en gitarr.

Sant. Lycka till vettja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in