2011-10-01, 20:09
Medlem
Snackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Funderar på att ta och lära mig gitarr på allvar. Har haft en akustisk stående i rummet något år eller två, men har aldrig riktigt försökt lära mig att spela på den. Men de senaste dagarna har jag fått upp intresset, och satte mig således lite igår och försökte träna in ett par ackord. Har hysteriskt svårt för att byta från ett ackord till ett annat, men jag antar att det släpper med tiden. Finns det något enkelt sätt att stämma en akustisk gitarr? Jag försökte genom en internet-sida som hjälpte en att lyssna sig till de rätta tonerna som gitarren skall vara inställd på, men är inte riktigt säker på att mitt gehör fixade det hela.

Givetvis släpper det, hur snabbt beror på hur mkt du nöter helt enkelt. Börja med att lära dig två ackord typ D och C sen övar du på att byta mellan dessa, efter ett tag lär du dig ett eller två till och börjar byta mellan dessa. Efter ett par timmar/dagar/veckor har du lärt dig alla "basackord" och kan byta mellan dessa obehindrat och då börjar du nöta bare-ackord.

Köp en stämapparat...
Citera
2011-10-02, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snacks
Givetvis släpper det, hur snabbt beror på hur mkt du nöter helt enkelt. Börja med att lära dig två ackord typ D och C sen övar du på att byta mellan dessa, efter ett tag lär du dig ett eller två till och börjar byta mellan dessa. Efter ett par timmar/dagar/veckor har du lärt dig alla "basackord" och kan byta mellan dessa obehindrat och då börjar du nöta bare-ackord.

Köp en stämapparat...
Att bara sitta och nöta ackord tycker jag inte är någon bra idé, det blir ju skittråkigt efter en stund. Bättre att ta någon enkel låt och försöka spela den, blir mycket roligare så och då hör man även sina framsteg. Då lär man sig ju även just de ackord man "behöver" kunna för att spela något man gillar.
Kommer inte på något bra exempel på låt såhär på rak arm men Winnerbäck har en del enkla låtar.
Citera
2011-10-02, 21:04
Medlem
Pepsi901s avatar
Är detta en bra gitarr för en nybörjare?
http://www.best2music.se/shop/akustisk-gitarr-maestro-829p.html
Citera
2011-10-03, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi901
Är detta en bra gitarr för en nybörjare?
http://www.best2music.se/shop/akustisk-gitarr-maestro-829p.html

Lite onödigt dyr för en förstagitarr, speciellt om du har tänkt avancera till att spela på en stålsträngad när du har lärt dig ackorden/härdat fingertopparna.

Skulle sikta på en billig stålsträngad istället, Fender cd-60 är en bra nybörjargitarr.

Vill du absolut ha en nylon kan du kolla på Yamaha c-45, väldigt standard och lämplig att börja med.
Citera
2011-10-03, 17:49
Medlem
Doomsday-Jesuss avatar
Alright, får se om jag tar frågan i rätt forumdel.

Here we go: Mikrofonerna på min Les Paul (humbucker) har börjat strula mer än vanligt nu.

I lördags när jag spelade in en låt med en vän dog tonerna plötsligt ut mycket snabbare än vanligt. Det var som all sustain i gitarren försvann helt plötsligt.

Det är svårt att förklara, men det är ungefär som om man skulle spela med volymrattarna nerdragna en hel del.

Någon som förstår hur jag menar? Eller ännu bättre, någon som vet vad problemet kan vara?
Citera
2011-10-03, 21:11
Medlem
Semestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomsday-Jesus

Here we go: Mikrofonerna på min Les Paul (humbucker) har börjat strula mer än vanligt nu.

I lördags när jag spelade in en låt med en vän dog tonerna plötsligt ut mycket snabbare än vanligt. Det var som all sustain i gitarren försvann helt plötsligt.

Det är svårt att förklara, men det är ungefär som om man skulle spela med volymrattarna nerdragna en hel del.

Någon som förstår hur jag menar? Eller ännu bättre, någon som vet vad problemet kan vara?

Sitter rattarna löst?
Citera
2011-10-03, 21:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomsday-Jesus

Låter som någon form av glapp. Som om signalen inte kommer genom fullt ut.
Sladden?
Har mickarna strulat förut? Kan ju vara glapp där kanske?
Citera
2011-10-03, 22:23
Medlem
Zwerchstands avatar
Eller har Doomsday-Jesus aktiva mikar som tappat laddning?
Citera
2011-10-04, 09:11
Medlem
Doomsday-Jesuss avatar
Efter att ha kollat runt på google lite längre tid så såg jag att en annan kille med likadan gitarr hade samma problem.

Det löste sig att spruta lite 5.56 på elektroniken!
Citera
2011-10-04, 22:13
Medlem
Pepsi901s avatar
Varför är guitar pro så bra? Eller vad använder man det till rättare sagt? Ser att man kan läsa noter/tabs och spela upp låtar, men jag antar att det finns massa andra funktioner också
Citera
2011-10-09, 21:41
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi901
Varför är guitar pro så bra? Eller vad använder man det till rättare sagt? Ser att man kan läsa noter/tabs och spela upp låtar, men jag antar att det finns massa andra funktioner också

Rätta mig gärna om jag har fel, någon, men jag tror du kan göra egna tabs och liknande relativt lätt i guitar pro.

En fråga: hur gör ni med fingrarna om ni improviserar utan plektrum? Jag har kommit på mig själv med att endast använda tummen, men det känns rätt dumt. Använder ni flera fingrar eller hur gör ni? Spelar ni jämt med plektrum?
Citera
2011-10-10, 00:24
Medlem
Doomsday-Jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Rätta mig gärna om jag har fel, någon, men jag tror du kan göra egna tabs och liknande relativt lätt i guitar pro.

En fråga: hur gör ni med fingrarna om ni improviserar utan plektrum? Jag har kommit på mig själv med att endast använda tummen, men det känns rätt dumt. Använder ni flera fingrar eller hur gör ni? Spelar ni jämt med plektrum?

Jag spelar oftast med både plektrum och fingrar samtidigt, s k chicken picking eller hybrid picking!

Det är som allt annat med gitarr, öva öva öva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in