2011-06-16, 16:25
Medlem
Hur placerar jag tummen på baksidan av halsen? Jag vet att den gör sig bäst något över kanten på somliga öppna ackord samt att den bör vara i mitten vid barréackord. Men hur placerar jag den exempelvis när jag spelar skalor upp och ned?
Citera
2011-06-16, 21:06
Medlem
CB4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaforer
Hur placerar jag tummen på baksidan av halsen? Jag vet att den gör sig bäst något över kanten på somliga öppna ackord samt att den bör vara i mitten vid barréackord. Men hur placerar jag den exempelvis när jag spelar skalor upp och ned?

Det gör du som du vill, så länge det känns bra och du når alla toner så funkar det ju.
Citera
2011-06-17, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaforer
Som du verkar ha förstått redan så flyttar man tummen lite efter hur man behöver stödet. Jag brukar ha tummen ganska mycket mot mitten/längre ner på baksidan när jag lirar fort, sedan flytta den lite utefter var jag behöver ha stödet. Men på G, B och e strängen brukar tummen få följa med ner mot golvet, en bit. Så runt mitten, ibland lite under. Det beror som sagt väldigt mycket på. Men ofta så känner man det.
Citera
2011-06-17, 20:39
Bannlyst
|----------|-------------|----------------------|------------------|
|--13 bars-|-------------|----------------------|------------------|
|--synth---|-------------|----------------------|------------------|
|--intro---|-------------|---------5-2--(2)-2h4-|-(4)-2-0--0-------|
|----------|-------------|-------2--------------|------------------|
|----------|-----------0-|-(0)-3----------------|---------------0--|

Vad menas med det fetmarkerade? Vibration eller nåt?
Citera
2011-06-17, 21:18
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
|----------|-------------|----------------------|------------------|
|--13 bars-|-------------|----------------------|------------------|
|--synth---|-------------|----------------------|------------------|
|--intro---|-------------|---------5-2--(2)-2h4-|-(4)-2-0--0-------|
|----------|-------------|-------2--------------|------------------|
|----------|-----------0-|-(0)-3----------------|---------------0--|

Vad menas med det fetmarkerade? Vibration eller nåt?

Parentes förekommer vid lite olika tillfällen. Om det finns någon officiell innebörd vet jag faktiskt inte.

I det här fallet verkar tabben indelad i takter. Därför gissar jag att de syftar till att tonen från förra takten fortsätter ringa in i nästa takt.
Citera
2011-06-17, 23:30
Bannlyst
Någon mer än mig som blir snurrig av strumming pattern på den här låten?

http://www.youtube.com/watch?v=lrmyb...el_video_title

Alltså, när jag börjar på D kör jag ner upp och sen byter jag snabbt till Bm11 osv så att det låter precis som i videon. Sen när jag kommer tillbaka på D så låter det konstigare, som att jag börjar på Bm11 och kör låten. Får inte riktigt till början när jag kommer till D igen eftersom det står i videon att man ska slå ner två gånger. Hur fan spelar man ner två gånger ner och sen ner upp sen byter igen från D till Bm11?

Hoppas någon kan sätta sig in i videon och förklara hur det blir. Blir förvirrad.
Citera
2011-06-18, 13:10
Medlem
Barnflods avatar
Behöver tips på övningar som är nyttiga när man precis börjat spela gitarr. Jag är hyfsat säker på de vanligaste ackorden men dålig på plektrumteknik (särskilt vid "upstrokes") och vet inte riktigt vilka skalor som är relevanta att kunna.

Försöker lära mig Jeff Buckleys "Last Goodbye" förresten: http://www.youtube.com/watch?v=iJMn0ig89Dg

Ett problem jag har (förutom att jag är ganska kass på barréackord) är att mitt tolfte band är placerat just där gitarrkroppen börjar. Just nu använder jag ringfingret för att slidea dit. "Kan" jag göra så eller borde jag använda ett annat finger?
Citera
2011-06-18, 20:10
Medlem
preben12s avatar
Spelar Hungry Daze med Deep Purple för tillfället. http://www.youtube.com/watch?v=75y3N1R15aw

Spelar "main-riffet" så här:

E--------------------------------------------------------------
B-----2h3p2----------------2----------2h3p2------------------2
G------------5p3p2------3-----5---------------5p3p2-------3---
D--5----------------5--------------5-------------------5-------

Har lite problem med att få delen med "5p3p2" att låta bra. Några generella tips förutom att träna mer på pulloffs? Kanske flytta upp stycket en bit på halsen för att det ska bli mindre avstånd mellan banden och således göra det enklare att spela den biten?
Citera
2011-06-19, 12:32
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Spelar Hungry Daze med Deep Purple för tillfället. http://www.youtube.com/watch?v=75y3N1R15aw

Spelar "main-riffet" så här:

E--------------------------------------------------------------
B-----2h3p2----------------2----------2h3p2------------------2
G------------5p3p2------3-----5---------------5p3p2-------3---
D--5----------------5--------------5-------------------5-------

Har lite problem med att få delen med "5p3p2" att låta bra. Några generella tips förutom att träna mer på pulloffs? Kanske flytta upp stycket en bit på halsen för att det ska bli mindre avstånd mellan banden och således göra det enklare att spela den biten?

Förstår inte vad problemet är riktigt. Har du svårt att nå banden, med tanke på att du ville ha mindre avstånd? Eller är det svårt att få fram ett tydligt ljud?

Om du inte får fram volymen kanske det beror på att du bara "lyfter" fingret från strängen istället för att dra det delvis neråt och på så vis bidra till att volymen ökar/bibehålls.
Citera
2011-06-19, 16:02
Medlem
CB4lifes avatar
När det står t.ex. --b14r--- i en tab betyder det då att man ska böja strängen och sen låta hålla kvar böjen tillbaka till sitt normala ljud? Eller ska man böja strängen och bara släppa den så böjljudet försvinner i böjen?
Senast redigerad av CB4life 2011-06-19 kl. 16:22.
Citera
2011-06-19, 16:40
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life
När det står t.ex. --b14r--- i en tab betyder det då att man ska böja strängen och sen låta hålla kvar böjen tillbaka till sitt normala ljud? Eller ska man böja strängen och bara släppa den så böjljudet försvinner i böjen?

Kanske missförstod dina förklaringar, men försöker svara iallafall.

Du ska "sänka/minska" böjningen på strängen när det står R och på så vis låta tonen succesivt sänkas. Om det skulle vara ett direkt hopp mellan ton A och B som du är ute efter så är det mer passande att lägga in en pulloff.

Vanligtvis brukar full bends skrivas som så här: 14b16r14
I det fallet slår du första tonen på 14, böjer tonen ett helt tonsteg upp och sänker därefter tonen ett helt tonsteg.

Kanske var något opedagogisk med orden. Du får gärna fråga om jag var otydlig.
Citera
2011-06-19, 19:28
Medlem
CB4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Kanske missförstod dina förklaringar, men försöker svara iallafall.

Du ska "sänka/minska" böjningen på strängen när det står R och på så vis låta tonen succesivt sänkas. Om det skulle vara ett direkt hopp mellan ton A och B som du är ute efter så är det mer passande att lägga in en pulloff.

Vanligtvis brukar full bends skrivas som så här: 14b16r14I det fallet slår du första tonen på 14, böjer tonen ett helt tonsteg upp och sänker därefter tonen ett helt tonsteg.

Kanske var något opedagogisk med orden. Du får gärna fråga om jag var otydlig.

Tack som fan för förklaringen. Så som jag skrev var så som du menade. Fast när det står som du skrev har jag alltid tänkt att jag plockar 14 och sen 16, böjer 16 och sedan släpper 16 när den är böjd och sedan plockar 14 igen. Så det har låtit jävligt konstigt ibland

Men på maggot brain tabben står det r14-r14-r14, är det fortfarande så som du skrev då?

http://tabs.ultimate-guitar.com/f/fu...n_ver3_tab.htm
Senast redigerad av CB4life 2011-06-19 kl. 19:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in