2011-10-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh
Har precis börjat spelat på en stålsträngad akustisk men får sjukligt ont i fingertopparna (som alla andra) men hur hårt jag än trycker på pekfingret på strängarna så får jag bara surrande ljud i strängarna jag trycker ner med pekfingret, vad gör jag för fel?
Sätter du fingret bandet kanske? Möjligen kan det vara att du kommer åt strängen med ett annat finger också, har du samma problem om du bara använder pekfingret?
Citera
2011-10-13, 07:12
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh
Har precis börjat spelat på en stålsträngad akustisk men får sjukligt ont i fingertopparna (som alla andra) men hur hårt jag än trycker på pekfingret på strängarna så får jag bara surrande ljud i strängarna jag trycker ner med pekfingret, vad gör jag för fel?

Fingret ska vara längst bak på bandet, om du förstår.
O= Din fingertopp
l--------Ol------l-------l
Citera
2011-10-13, 12:35
Medlem
En bra början är att använda mycket dist. Då lär man sig lättare själva grundtekniken. Om du sen vill bli riktigt duktig, så får du nog skruva ner disten så mycket som möjligt för att lära dig att spela rent.
Citera
2011-10-15, 13:02
Medlem
Pepsi901s avatar
Vad händer om man trycker på "flat" knappen på en stämningsapparat? Eller rättare sagt, vad blir skillnaden?
Citera
2011-10-15, 19:33
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi901
Vad händer om man trycker på "flat" knappen på en stämningsapparat? Eller rättare sagt, vad blir skillnaden?
Du sänker stämningen ett halvt tonsteg för varje tryck. På min stämapparat kan man droppa upp till två och en halv hela tonsteg, förmodligen är det samma för dig. Antagligen har du så att det kommer upp en symbol (minns inte vad den heter nu) när du trycker "flat". Ett enkelt exempel är att du stämmer gitarren som vanligt, men sen trycker på flat-knappen två gånger och stämmer enbart låga E-strängen, så har du fixat Drop D-stämning.
Citera
2011-10-16, 09:23
Medlem
Pepsi901s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Du sänker stämningen ett halvt tonsteg för varje tryck. På min stämapparat kan man droppa upp till två och en halv hela tonsteg, förmodligen är det samma för dig. Antagligen har du så att det kommer upp en symbol (minns inte vad den heter nu) när du trycker "flat". Ett enkelt exempel är att du stämmer gitarren som vanligt, men sen trycker på flat-knappen två gånger och stämmer enbart låga E-strängen, så har du fixat Drop D-stämning.

Ah, okej, tack så mycket Japp, kommer upp en symbol när jag trycker på knappen, trycker jag flera gånger så kommer det 5-6 stycken
Citera
2011-10-16, 21:15
Medlem
CB4lifes avatar
Har problem med att strumma snabbt. Det blir typ bara handikappat när jag gör det. T.ex denna låt blir det hackigt och jag spänner mig som fan i strumarmen. Är det något som går bort efter tiden eller?

http://www.youtube.com/watch?v=M0evIgkOOZE

Ett annat problem jag har är när jag ska stå upp och spela, det känns konstigt som fan och traggligt, är det också vanesak eller?
Citera
2011-10-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life
Har problem med att strumma snabbt. Det blir typ bara handikappat när jag gör det. T.ex denna låt blir det hackigt och jag spänner mig som fan i strumarmen. Är det något som går bort efter tiden eller?

http://www.youtube.com/watch?v=M0evIgkOOZE

Ett annat problem jag har är när jag ska stå upp och spela, det känns konstigt som fan och traggligt, är det också vanesak eller?

Får du ont i fingertopparna också? Sånt ska aldrig hända, giganter som Slash har lärt sig att använda gitarren på en smärtfritt sätt, dom liksom spelar "runt" smärtan i fingertopparna, ryggen, stående och så vidare.

Nu skojar jag bara, men, det klart något nytt känns konstigt i början!
Citera
2011-10-17, 21:04
Medlem
PvtRalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
En bra början är att använda mycket dist. Då lär man sig lättare själva grundtekniken. Om du sen vill bli riktigt duktig, så får du nog skruva ner disten så mycket som möjligt för att lära dig att spela rent.

Har du förslag på någon bra distpedal jag kan köpa? Har funderat ett tag på det, inte bara för tapping, men för lite andra spelstilar
Citera
2011-10-18, 22:38
Medlem
Vad säger ni gitarrnördar om att lära sig barréackord ala Hendrixstil? Dvs. barré där du tar tummen på låga E, och får sedan lillfingret "ledigt" till annat, såsom bl.a. Hendrix spelade alltså.

Vissa säger att det är dålig teknik, men samtidigt kanske det är användbart om man lär sig det? Idén att lära mig det fick jag när jag ville lära mig spela Under the bridge med RHCP, där han använder just den tekniken.

Sen undrar jag; kan alla lära sig det? Själv har jag väldigt svårt att ta dem utan att någon ton blir dämpad. Är det en fråga om att fortsätta stretcha tills tonerna sitter?
Citera
2011-10-20, 01:20
Medlem
temps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCB-Filtret
Vad säger ni gitarrnördar om att lära sig barréackord ala Hendrixstil? Dvs. barré där du tar tummen på låga E, och får sedan lillfingret "ledigt" till annat, såsom bl.a. Hendrix spelade alltså.

Vissa säger att det är dålig teknik, men samtidigt kanske det är användbart om man lär sig det? Idén att lära mig det fick jag när jag ville lära mig spela Under the bridge med RHCP, där han använder just den tekniken.

Sen undrar jag; kan alla lära sig det? Själv har jag väldigt svårt att ta dem utan att någon ton blir dämpad. Är det en fråga om att fortsätta stretcha tills tonerna sitter?

Att lära sig ta barréackord med tummen på låga E är absolut en bra grej att lära sig. Mindre ansträngande för handen och kräver oftast mindre positionsflyttningar. Kan dock hålla med om att det är svårt att inte få låga E strängen att låta dämpad, speciellt på en akustisk.

Jag förstår dock inte hur du menar med att man får lillfingret ledigt?
Senast redigerad av temp 2011-10-20 kl. 01:23.
Citera
2011-10-20, 19:21
Medlem
Hur bra kan man bli på gitarr om man börjar som 25åring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in