2012-02-12, 22:34
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plipp
Den där var ju klockren, den tackar jag för!

Det var så lite så !
Citera
2012-02-12, 22:38
Medlem
C#m E, B, A är även det samma ackord som Am, F, C, G bara annan tonart.

Om du vill ha lite mer varierade ackordföljer som inte bara är pretentiösa utan bidrar till genuint jävligt bra låtar (såklart min subjektiva åsikt) föreslår jag att du lär dig lite Beatlesmaterial.
Citera
2012-02-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannace
C#m E, B, A är även det samma ackord som Am, F, C, G bara annan tonart.

Om du vill ha lite mer varierade ackordföljer som inte bara är pretentiösa utan faktiskt genuint jävligt bra låtar föreslår jag att du lär dig lite Beatleslåtar.

Ja, alltså jag har kan spela "dom flesta" låtar... Spelar mycket Beatles bland annat, men det är just det där när man sitter vid en fest och någon önskar en låt och man inte har sin pärm att bläddra i som jag önskar att man kunde känna på lite ackord och kunna spela låten på stört

Men ska nöta kvintcirkeln, andra tips för att lära mig detta välkomnas varmt!
Citera
2012-02-13, 10:15
Medlem
robomans avatar
Hej folk. Jag har försökt lära mig spela i ett par månader hittills, började någon gång i december. Till en början följde jag allt som justinguitar.com tyckte att man skulle göra, huvudsakligen att sitta och byta fram och tillbaka mellan ackord och att spela ut ett ackord gång med en sträng i taget massor så man fick rent ljud.

Nu har jag dock mer och mer övergått till att bara spela några få låtar jag kan ackorden till. Frågan är nu om det är ett mer eller mindre effektivt sätt att lära sig spela?
Jag blir ju mer sugen på att öva när jag hör att det jag spelar faktiskt stämmer in i en låt jag gillar.

Tror ni att det är bättre att öva ackordbyten eller att spela låtar?
Citera
2012-02-13, 11:51
Medlem
Nu har jag blivit lite sugen på att hotta upp min gamla Flying V. Det blir ett nytt, svart plektrumskydd, ett par pickup covers och nya stämskruvar. Jag börjar vara trött på att betala folk för att skruva i mina gitarrer, så jag tänker försöka själv nu. Då är frågan...

...Vilken ordning skulle ni ha gjort dessa ingrepp i?
Citera
2012-02-13, 12:57
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Nu har jag blivit lite sugen på att hotta upp min gamla Flying V. Det blir ett nytt, svart plektrumskydd, ett par pickup covers och nya stämskruvar. Jag börjar vara trött på att betala folk för att skruva i mina gitarrer, så jag tänker försöka själv nu. Då är frågan...

Vad har ordningen för betydelse? Dessutom, blir gitarren bättre av dessa modifieringar? Är du trött på den, sälj den och skaffa en annan.
Citera
2012-02-13, 13:45
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash

Vad är det för Flying V modell? Om det är ljudet du är trött på så kan du alltid byta mickarna i den, eller är det bara utseendet på den som du vill "hotta"?
Citera
2012-02-13, 14:10
Medlem
Det är en Gibson, en röd faded. Nej, det påverkar såklart inte ljudet, det är bara för att den nog blir jävligt snygg Och stämskruvarna blir ett riktigt bra set som jag har på en annan gitarr, med "auto-trim". Jag gillar den i övrigt, har bara tröttnat på hur den ser ut. Och så skulle jag vilja testa att skruva lite själv för en gångs skull. Gör jag det så blir det inte något dyrt projekt.

Nä, det kanske kvittar i vilken ordning jag gör det. Sant.
Citera
2012-02-13, 17:05
Medlem
Mr.Sifons avatar
Byta mickar på gitarr

Har en Ibanez rgr321ex-bk...

Skön gura är jätte nöjd, men mickarna är vell ungefär vad man kan förvänta sig av 4000 gitarr.
Så tänkte sätta i ett par andra mickar i. Det är passiva just nu och dom jag vill skaffa är också
passiva. Hur går det till när man byter mickar? Vilken storlek ska man ha 50, 53??:O
Är det plug N play vi snackar om eller måste man hålla på och löda om en massa skit.
Skruva bort skruvar och byta någon kontakt kan jag fixa men om det behövs lödas så har jag
ej verktyg till det. Kan jag göra det själv?
Citera
2012-02-13, 17:57
Medlem
Du måste skaffa dig lödprylar om du vill byta mickar.
Citera
2012-02-13, 20:06
Medlem
Som sagt, du behöver kunskap i hur man löder och tyder enklare kopplingscheman. Om du inte är helt hundra på det här är det nog bättre att lämna in den och få jobbet ordentligt gjort!
Citera
2012-02-13, 21:31
Medlem
Mr.Sifons avatar
Har gått ett par elektronik kurser och lött ett par gånger så det är egentligen inga problem. Bara att jag inte har en lödd kolv hemma. Men okej då vet jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in