2011-02-25, 18:34
Medlem
FEFBGs avatar
Jag skulle vilja lära mig spela gitarr, har ingenting att göra på dagarna mer än att spela black ops... Vilken gitarr ska jag börja med? Helst under 500 lappen.
Har några frågor också: Vad är skillnaden på halvakustisk och akustisk gitarr?? Och vad är western gitarr för något?
Citera
2011-02-25, 23:33
Medlem
CB4lifes avatar
När man tar ett ackord ska man alltid slå på alla strängar då? En kompis säger att om man t.ex. spelar D så ska man bara slå på GBE strängarna och om man t.ex. spelar ett C så slår man på ADGBE strängarna.

Har han rätt?
Citera
2011-02-26, 00:06
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life
När man tar ett ackord ska man alltid slå på alla strängar då? En kompis säger att om man t.ex. spelar D så ska man bara slå på GBE strängarna och om man t.ex. spelar ett C så slår man på ADGBE strängarna.

Har han rätt?
Förutom att man ska spela DGBE i ett D så har han rätt, man ska spela på lite olika strängar beroende på vilket ackord det är.

Här är en bra sida för att se vilka strängar som ska spelas på i olika ackord
http://www.all-guitar-chords.com/

Välj ackord och typ, Major (dur), Minor (moll) etc. och tryck på "get". De strängar som sedan har ett rött kryss på sig ska du ej spela på.
Citera
2011-02-26, 13:30
Medlem
CB4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Förutom att man ska spela DGBE i ett D så har han rätt, man ska spela på lite olika strängar beroende på vilket ackord det är.

Här är en bra sida för att se vilka strängar som ska spelas på i olika ackord
http://www.all-guitar-chords.com/

Välj ackord och typ, Major (dur), Minor (moll) etc. och tryck på "get". De strängar som sedan har ett rött kryss på sig ska du ej spela på.

Okej shysst. Låter dock skit om gitarren, har en svart akustica. Tror det inte direkt är någon gitarr för nybörjaren och strängarna är riktigt gamla, kan det vara därför det låter så konstigt?

När jag har provat dem vanliga nybörjar gitarrerna så har det låtit bra
Citera
2011-02-26, 15:17
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB4life
Okej shysst. Låter dock skit om gitarren, har en svart akustica. Tror det inte direkt är någon gitarr för nybörjaren och strängarna är riktigt gamla, kan det vara därför det låter så konstigt?

När jag har provat dem vanliga nybörjar gitarrerna så har det låtit bra
Har du en stämmare så du vet att gitarren är stämd? I så fall känns det ju annars som att det är det som är problemet.
Citera
2011-02-26, 22:24
Medlem
Hej!
Jag har lärt mig Every breath you take.
Har gått efter dem här tabbsen:
http://www.guitarnick.com/every-breath-you-take-police-acoustic-guitar-tab.html
Men jag skulle vilja ha en fortsättning men på samma sätt! Så att jag inte behöver att ändra stil.
Vet ni vart jag kan få en fortsättning för hela låten?
Citera
2011-03-05, 14:02
Medlem
Supranoos avatar
**LÅNAR TRÅDEN**

Tjenare, glömde mitt jävla fönster öppet när jag gick till jobbet och senare då jag kom hem igen (efter 8timmar...) så är det självklart två sprickor på framsidan som går från strängarna till slutet av gitarren.

Bild:
http://min.us/mvnEmui#1

Undrar, hur stor chans är det att det blir skrovligt mellan de två sprickorna och tror ni det kommer bli värre? Det påverkar inte ljudet på något sett, inte än i alla fall, kanske blir värre sen, eller?

Eller går detta på garantin, kan jag gå tillbaka till 4sound och få en ny? (ca tre månader sedan jag köpte gitarren)
Citera
2011-03-05, 14:38
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supranoo
**LÅNAR TRÅDEN**

Tjenare, glömde mitt jävla fönster öppet när jag gick till jobbet och senare då jag kom hem igen (efter 8timmar...) så är det självklart två sprickor på framsidan som går från strängarna till slutet av gitarren.

Bild:
http://min.us/mvnEmui#1

Undrar, hur stor chans är det att det blir skrovligt mellan de två sprickorna och tror ni det kommer bli värre? Det påverkar inte ljudet på något sett, inte än i alla fall, kanske blir värre sen, eller?

Eller går detta på garantin, kan jag gå tillbaka till 4sound och få en ny? (ca tre månader sedan jag köpte gitarren)

Jag vet inte hur stor chans det är att du ska få en ny gitarr. Det är inte omöjligt att de kommer med någon ursäkt som att du inte hållt någon vidare koll på luftfuktigheten och själv vållat felet. Samtidigt kan man tycka att en gitarr bör klara av det svenska klimatet i mer än 3 månader(du säger ju självfallet inte att du glömde att stänga fönstret).

Vad gäller att åtgärda felet vågar jag inte gå in så djupt på. Men jag såg en video från Taylor Guitars(vilket åtminstone gav mig ett trovärdigt intryck) på youtube där sprickor orsakade av torka åtgärdades till en viss del.

Nu har jag personligen inte åtgärdat ett sådant fel så vågar heller inte gå i god för det, men det kan innebära en förbättring om garantin inte skulle duga.

Luftfuktarna som används i filmen kan göras väldigt billigt ex. med hjälp av återslutsbara påsar, en sax samt fuktiga tvättsvampar.

http://www.youtube.com/watch?v=43sbE9n7zv4 - Videon är i ett flertal delar, du finner uppföljarna i relaterat till sidan.
Senast redigerad av Mr.Cookiepants 2011-03-05 kl. 14:41.
Citera
2011-03-05, 16:39
Medlem
Supranoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Jag vet inte hur stor chans det är att du ska få en ny gitarr. Det är inte omöjligt att de kommer med någon ursäkt som att du inte hållt någon vidare koll på luftfuktigheten och själv vållat felet. Samtidigt kan man tycka att en gitarr bör klara av det svenska klimatet i mer än 3 månader(du säger ju självfallet inte att du glömde att stänga fönstret).

Vad gäller att åtgärda felet vågar jag inte gå in så djupt på. Men jag såg en video från Taylor Guitars(vilket åtminstone gav mig ett trovärdigt intryck) på youtube där sprickor orsakade av torka åtgärdades till en viss del.

Nu har jag personligen inte åtgärdat ett sådant fel så vågar heller inte gå i god för det, men det kan innebära en förbättring om garantin inte skulle duga.

Luftfuktarna som används i filmen kan göras väldigt billigt ex. med hjälp av återslutsbara påsar, en sax samt fuktiga tvättsvampar.

http://www.youtube.com/watch?v=43sbE9n7zv4 - Videon är i ett flertal delar, du finner uppföljarna i relaterat till sidan.

Jag pallrade min feta röv till butiken och fick det bekräftat att det inte går på garantin, självklart sa jag att jag inte hade glömt fönstret öppet

Fick tipset att låta gitarren bo i badrummet i en vecka så kanske kroppen skulle resa sig lite och sprickorna kanske skulle gå ihop och inte synas lika mycket.

Jag kollade in videon och la i en tvätt svamp (så torr som han sa i videon) som du tipsade om också i gitarren och så hängde jag upp lite blöta handdukar + vatten i handfatet.

Ska ta och testa det, håller tummarna att det fungerar så den inte ser lika förjävlig ut.

Tack för svaret!
Senast redigerad av Supranoo 2011-03-05 kl. 16:41.
Citera
2011-03-14, 16:11
Medlem
zozolas avatar
Enkla/Relativt enkla Solon sökes till elgitarr, har spelat akustisk ett tag men är färsking på elektriskt..
Inge Iron maiden, tips mottages gärna!
Citera
2011-03-14, 16:50
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zozola
Enkla/Relativt enkla Solon sökes till elgitarr, har spelat akustisk ett tag men är färsking på elektriskt..
Inge Iron maiden, tips mottages gärna!

Det känns som att alla som börjar spela elgitarr snubblar över Guns n Roses ganska snabbt. Solot i knockin on heavens door eller november rain kanske kan vara något för dig.

Det finns förövrigt säkert flera trådar som behandlar nybörjarlåtar på elgitarr, du kan ju försöka hitta tipsen som gavs där.
Citera
2011-03-14, 18:17
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Det känns som att alla som börjar spela elgitarr snubblar över Guns n Roses ganska snabbt. Solot i knockin on heavens door eller november rain kanske kan vara något för dig.

Det finns förövrigt säkert flera trådar som behandlar nybörjarlåtar på elgitarr, du kan ju försöka hitta tipsen som gavs där.

1+

Knockin' solot var det förste jag lärde mig jag har fått mycket gratis genom att nöta det solot och även hjälpt när jag gjort fel då man hittar toner som man har användning för sen. Ja man vet liksom vart dom sitter sen. Lite luddigt kanske men bra nybörjarsolon helt klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in