2008-07-01, 02:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jag frstr inte riktigt var den hr diskussionen hamnade.
Det r vl klarlagt att fler mn n kvinnor har hgt IQ och att fler mn n kvinnor har lgt IQ.
Men att det verlag inte mrks ngon strre skillnad eftersom det r s pass f som befinner sig i ytterlgena.

Jass r det kart lagt att mer mn har lgre iq n kvinnor!
Har du klla p detta?
Citera
2008-07-01, 02:29
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Jass r det kart lagt att mer mn har lgre iq n kvinnor!
Har du klla p detta?

Men herregud, fler mn n kvinnor har extrema resultat p iq-testerna. Dvs. det finns fler mn n kvinnor i det absoluta toppongen, men ocks fler mn n kvinnor p de absoluta lgvattenmrkena. Fattar du?

Tnk dig en termometer, det finns fler mn n kvinnor p +100 grader celsius och det finns fler mn p -100 grader celcius. Kvinnorna r i strre utstrckning koncentrerade kring 0 grader celcius n vad mnnen r.

Kort och gott s bevisar detta att intelligensen r ngorlunda jmn oavsett kn. Mnnen har fler extremfall, medans kvinnorna har mer medeltal, och tillsammans s jmnar dessa ut varandra...
Citera
2008-07-01, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Men herregud, fler mn n kvinnor har extrema resultat p iq-testerna. Dvs. det finns fler mn n kvinnor i det absoluta toppongen, men ocks fler mn n kvinnor p de absoluta lgvattenmrkena. Fattar du?

Tnk dig en termometer, det finns fler mn n kvinnor p +100 grader celsius och det finns fler mn p -100 grader celcius. Kvinnorna r i strre utstrckning koncentrerade kring 0 grader celcius n vad mnnen r.

Kort och gott s bevisar detta att intelligensen r ngorlunda jmn oavsett kn. Mnnen har fler extremfall, medans kvinnorna har mer medeltal, och tillsammans s jmnar dessa ut varandra...

Men va fan svammlar du om!!!
Hur str det till!
Jag bad om en klla inte ditt helt meningslsa inlgg!
Frstr du??
Citera
2008-07-01, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Men va fan svammlar du om!!!
Hur str det till!
Jag bad om en klla inte ditt helt meningslsa inlgg!
Frstr du??
Det var du som lste fel..
Citera
2008-07-01, 02:53
Medlem
Katarsiss avatar
Och nu mttes de - de tv extremerna, som fr att illustrera.
Var s goda, mina damer och herrar.

http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=1324
http://hem.passagen.se/lbrunlof/sida4.htm
http://www.fk.se/omfk/analys/barnfamilj/assistans/
http://www.forsakringskassan.se/file...df/red0109.pdf
http://www.mensa.se/
Citera
2008-07-01, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Ja, det r vl vad Mensa ocks har ftt fram

"Finns det skillnader mellan knen i IQ?
SVAR: Nej, det finns det inte. Kvinnor och mn har samma genomsnittliga resultat p standardiserade IQ-test. Dremot tycks spridningen vara strre bland mn. Det finns fler mn n kvinnor i ytterlgena, dvs bland de riktigt lga respektive hga resultaten."

http://www.mensa.se/content/view/18/51/

Ja, det r ju klart att mensa skall skriva s dr bara fr att de r PK.

Som ngon redan sagt tidigare, jag tycker att det r verdrivet att kalla "IQ" fr intelligens, bara fr att man inte kan mnster och matematik betyder inte att man r "dum" fr det har ingenting med riktig intelligens att gra.
Citera
2008-07-01, 03:02
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkelöv
Ja, det r ju klart att mensa skall skriva s dr bara fr att de r PK.

Som ngon redan sagt tidigare, jag tycker att det r verdrivet att kalla "IQ" fr intelligens, bara fr att man inte kan mnster och matematik betyder inte att man r "dum" fr det har ingenting med riktig intelligens att gra.

Fast... r man utvecklingsstrd eller begvningshandikappad s r man inte intelligent. Inte ens "riktigt intelligent".

Det har dremot inget med deras mnniskovrde att gra.
Citera
2008-07-01, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Fast... r man utvecklingsstrd eller begvningshandikappad s r man inte intelligent. Inte ens "riktigt intelligent".

En "vanlig" hjrna klarar av lika mycket som en hgt uppsatt IQ-mnniska kan, den enda skillnaden r att den hgt uppsatta IQ-mnniskan har bemdat sig att lra sig matematik och nummer.

Dock betyder inte det att en utvecklingsstrd eller begvningshandikappad har samma egenskaper, eller menar du att den som inte fr hga IQ pong r utvecklingsstrd och/eller begvningshandikappad?

Edit:

Fr att komma till pongen, utvecklingsstrda/begvningshandikappade har hjrnfel, dessa kan inte prestera till fullo med hjrnan.

En vanlig mnniska kan, bara den vill s kan den gra vad som helst.

IQ r phittat av matematiker och fysiker fr att bevisa vem som kan mest om dess olika formel och nummer, detta betyder inte per automatik att du r smartare n andra mnniskor.

Intelligens ligger djupare n s.
Senast redigerad av arkelv 2008-07-01 kl. 03:45.
Citera
2008-07-01, 03:40
Bannlyst
Citat:
En "vanlig" hjrna klarar av lika mycket som en hgt uppsatt IQ-mnniska kan, den enda skillnaden r att den hgt uppsatta IQ-mnniskan har bemdat sig att lra sig matematik och nummer.
Haha, nej s r det naturligtvis inte. En intelligent person har lttare att lra sig avancerad matematik om det var det du frskte sga.

Citat:
Dock betyder inte det att en utvecklingsstrd eller begvningshandikappad har samma egenskaper, eller menar du att den som inte fr hga IQ pong r utvecklingsstrd och/eller begvningshandikappad?
Utvecklingsstrning r en medicinsk diagnos som definieras av - just det - extremt lg IQ.
Citera
2008-07-01, 03:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Haha, nej s r det naturligtvis inte. En intelligent person har lttare att lra sig avancerad matematik om det var det du frskte sga.

Ls min edit, skriver ner den igen fr dig:

Citat:
Fr att komma till pongen, utvecklingsstrda/begvningshandikappade har hjrnfel, dessa kan inte prestera till fullo med hjrnan.

IQ r phittat av matematiker och fysiker fr att bevisa vem som kan mest om dess olika formel och nummer, detta betyder inte per automatik att du r smartare n andra mnniskor.

Citat:
Utvecklingsstrning r en medicinsk diagnos som definieras av - just det - extremt lg IQ.

Hr r vi verens, eller inte egentligen, men utvecklingsstrning betyder smre hjrnfunktion och hjrnkapacitet.

Jag str dock fast vid att IQ r phittat och som sagt inte har ngot vidare med intelligensen att gra, bara fr att du kan allt vad som har med nummer/matematiska saker att gra betyder inte att du ej kan vara en idiot vad det gller andra saker.
Senast redigerad av arkelv 2008-07-01 kl. 03:49.
Citera
2008-07-01, 03:47
Bannlyst
Citat:
Ls min edit, skriver ner den igen fr dig:

Fr att komma till pongen, en utvecklingsstrda/begvningshandikappade har hjrnfel, dessa kan inte prestera till fullo med hjrnan.

Du frstr ju inte innebrden av dina resonemang. Utvecklingsstrning r, vilket jag skrev men du inte frstod, IQ lngt under genomsnittet oavsett orsak. Den kan bero p hjrnskada men ocks p exceptionellt dliga gener. En normalbegvad afrikan kan mycket vl rknas som utvecklingsstrd med europeiska mtt. Att "[e]n vanlig mnniska kan, bara den vill s kan den gra vad som helst" r frsts trams. Lika lite kan en utvecklingsstrd person frst kvantfysik bara han frsker mycket mer n alla andra.

Du r ju andra sidan ett troll, s varfr jag ens svarar p det hr r faktiskt lite ver mitt frstnd.

Citat:
Jag str dock fast vid att IQ r phittat och som sagt inte har ngot vidare med intelligensen att gra, bara fr att du kan allt vad som har med nummer/matematiska saker att gra betyder inte att du ej kan vara en idiot vad det gller andra saker.
Och jag str fast vid att det dr r ovetenskapliga phitt frn din sida som sger mer om dina mindervrdeskomplex n ngot annat.
Senast redigerad av rae 2008-07-01 kl. 03:51.
Citera
2008-07-01, 03:53
Bannlyst
Citat:
Du frstr ju inte innebrden av dina resonemang. Utvecklingsstrning r, vilket jag skrev men du inte frstod, IQ lngt under genomsnittet oavsett orsak. Den kan bero p hjrnskada men ocks p exceptionellt dliga gener. En normalbegvad afrikan kan mycket vl rknas som utvecklingsstrd med europeiska mtt. Att "[e]n vanlig mnniska kan, bara den vill s kan den gra vad som helst" r frsts trams. Lika lite kan en utvecklingsstrd person frst kvantfysik bara han frsker mycket mer n alla andra.

Jvligt irriterande r det med dina "BOLD" texter, inte fr att de r s speciella att du behver gra dom tjocka, jag kan lsa och jag ser tydligt s det behver du inte anvnda.

Utvecklingsstrning har inget med IQ att gra, det har med nedsatt intelligens att gra, om IQ och intelligens var samma sak d kanske.
Men eftersom att intelligensen av en mnniska gr djupare n nummer och siffror s har inte IQ ngon strre betydelse i hur smart man r.

Anledningen att en utvecklingsstrd inte kan frst fysik r fr att den har nedsatt hjrnfrmga och drmed faller syftet med att kunna rkna, rra p sig, eller gra annat.

Just precis, h*n kan inte gra annat heller nr den r utvecklingsstrd eller frstndshandikappad.

Citat:
Du r ju andra sidan ett troll, s varfr jag ens svarar p det hr r faktiskt lite ver mitt frstnd.

Ja, varfr svarar du.. Frmodligen fr att du vet att jag har rtt och det gr dig frbannad. r det ngon hr som r ett troll s r det du, homeboi.

Citat:
Och jag str fast vid att det dr r ovetenskapliga phitt frn din sida som sger mer om dina mindervrdeskomplex n ngot annat.

Om du str fast vid att det r phitt s fram med kllbevis! Ja precis, du har inga bevis att IQ r det officiella sttet att mta ngons hjrnkapacitet.

Ja, jag r nog inte bst med siffror, men jag kan allt mer om andra saker som historia och kultur ven formodligen mer n vad du kommer att kunna i ditt "liv".
Senast redigerad av arkelv 2008-07-01 kl. 03:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in