2008-06-30, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vilda Matilda
Det där med IQ är ett jävligt korkat påfund!
Dåligt resultat eller?
Citera
2008-06-30, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Dåligt resultat eller?

Fan! Den var ju bra - men fel!!!

IQ mäter en slags intelligens som inte visar ett skit än just det man vill bevisa.

Ungefär som att göra ett test där människor fick visa sin simultanförmåga och sedan kalla resultatet för att just de som fick bäst på detta test är de mest briljanta människorna
Citera
2008-06-30, 22:18
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Fan! Den var ju bra - men fel!!!

IQ mäter en slags intelligens som inte visar ett skit än just det man vill bevisa.

Visst är det så, IQ mäter just inget annat än IQ, vilket t ex menas logisk problemlösning.
Citat:
Ungefär som att göra ett test där människor fick visa sin simultanförmåga och sedan kalla resultatet för att just de som fick bäst på detta test är de mest briljanta människorna

Ja att ha bra simultanförmåga är väl inte detsamma som att vara en briljant människa...?det vore ett märkligt omdöme att få efter ett test av simultanförmågan
Men man kan säkert betygsättas i en sådant test också, kanske dock med andra termer.
Citera
2008-06-30, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Visst är det så, IQ mäter just inget annat än IQ, vilket t ex menas logisk problemlösning.

Och vem har bestämt att just logisk problemlösning är den bästa egenskapen en människa kan besitta???

Citat:
Ja att ha bra simultanförmåga är väl inte detsamma som att vara en briljant människa...?det vore ett märkligt omdöme att få efter ett test av simultanförmågan

Lika märkligt som att någon påstår att ett högt IQ är så in i helvete viktigt att stoltsera med!!!

Citat:
Men man kan säkert betygsättas i en sådant test också, kanske dock med andra termer.

Samma man som fick andra män att gå med på att ett högt IQ är den mest briljanta egenskapen, kanske kan få andra män att gå med på att simultankapacitet är den mest briljanta egenskapen???
Citera
2008-06-30, 22:54
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Och vem har bestämt att just logisk problemlösning är den bästa egenskapen en människa kan besitta???

Lika märkligt som att någon påstår att ett högt IQ är så in i helvete viktigt att stoltsera med!!!

Samma man som fick andra män att gå med på att ett högt IQ är den mest briljanta egenskapen, kanske kan få andra män att gå med på att simultankapacitet är den mest briljanta egenskapen???

Du är bara för mycket, fundamental och direkt läskig.
Citera
2008-06-30, 22:59
Bannlyst
Citat:
Samlad mänsklig erfarenhet kanske? Det finns tom forskning som visar att det land som har högre genomsnitts-IQ oftast vinner mot ett med lägre, såvida det inte är i stort numerärt underläge (Tyskland och Japan under världskrigen etc.).

IQ har uppenbarligen stor betydelse och det är av någon anledning bara människor med lägre intelligens som ifrågasätter denna.
Citera
2008-06-30, 23:07
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ingen vad jag vet. Vem hävdar detta? (dvs bästa egenskapen)
Citat:
Vem är det som påstår nåt sånt?
Citat:
Hmm ja, jag anar en röd tråd här...
Kanske det var en kvinna?
Citera
2008-07-01, 00:18
Eftersom det är mer spridning mellan män i IQ kurvor är det då konstigt att det är fler män som inte klarar att gå ut med fullständiga betyg men också att det är fler män som blir professorer i fysik eller sitter i styrelser för större företag?

Om man tar en normalfördelad kurva och sedan modiferar den så att den blir flackare finner man att koncentrationen vid ytterlighetsvärden blir avsevärt större i den flackare kurvan.
Citera
2008-07-01, 00:27
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Nu handlar ju tråden specifikt om IQ-test så jag vill bara flika in med att IQ-test går inte att mäta intelligens på. Anledningarna till detta är många, men den primära anledningen är att man knappt ens kan definera vad intelligens är (och nej, att söka upp det på wikipedia är inget svar, det är bara att läsa vad andra ha skrivit). Fråga bara människor som försöker utveckla Artificiell Intelligens (AI), så förstår ni vad jag menar.

Jag är glad att min matematiklärare gav mig denna tankegång att bolla med, man fick ett ganska intressant perspektiv på intelligens...
Citera
2008-07-01, 00:48
Det finns inget test heller som går att utföra för att ta reda på vem som är världens bästa fotbollsspelare men genom att anteckna statistik kan man komma ganska nära. Ett IQ test är en fingervisning.

IQ tror jag är förmåga att använda kunskap för att lösa nya problem mm.

På artificiell intelligens kursen jag lästa på C nivå var av ~30 studenter samtliga män.

Det finns IQ men även social intelligens och annat som går att mäta men trots det är det väsentliga i sammahanget feminism den intelligens som skapar påvisbar tillväxt och produktivitet.

Den intelligens som skapat dagens rika samhälle genom utveckling är roten i det hela som man menar när man konstruerar mätinstrument som IQ. Om till exempel man diskuterar löner så är det den industriella intelligensen som är väsentlig.
Senast redigerad av Frasse123 2008-07-01 kl. 00:52.
Citera
2008-07-01, 01:10
Medlem
Rasputins peniss avatar
"Kvinnor tror att de är sämre -därför blir de sämre!!!"

Ok, be my guest! Det är ändå upp till individen.
/RP
Citera
2008-07-01, 01:17
Medlem
Katarsiss avatar
Jag förstår inte riktigt var den här diskussionen hamnade.
Det är väl klarlagt att fler män än kvinnor har högt IQ och att fler män än kvinnor har lågt IQ.
Men att det överlag inte märks någon större skillnad eftersom det är så pass få som befinner sig i ytterlägena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in