2008-06-30, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vilda Matilda
Det dr med IQ r ett jvligt korkat pfund!
Dligt resultat eller?
Citera
2008-06-30, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Dligt resultat eller?

Fan! Den var ju bra - men fel!!!

IQ mter en slags intelligens som inte visar ett skit n just det man vill bevisa.

Ungefr som att gra ett test dr mnniskor fick visa sin simultanfrmga och sedan kalla resultatet fr att just de som fick bst p detta test r de mest briljanta mnniskorna
Citera
2008-06-30, 22:18
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Fan! Den var ju bra - men fel!!!

IQ mter en slags intelligens som inte visar ett skit n just det man vill bevisa.

Visst r det s, IQ mter just inget annat n IQ, vilket t ex menas logisk problemlsning.
Citat:
Ungefr som att gra ett test dr mnniskor fick visa sin simultanfrmga och sedan kalla resultatet fr att just de som fick bst p detta test r de mest briljanta mnniskorna

Ja att ha bra simultanfrmga r vl inte detsamma som att vara en briljant mnniska...?det vore ett mrkligt omdme att f efter ett test av simultanfrmgan
Men man kan skert betygsttas i en sdant test ocks, kanske dock med andra termer.
Citera
2008-06-30, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Visst r det s, IQ mter just inget annat n IQ, vilket t ex menas logisk problemlsning.

Och vem har bestmt att just logisk problemlsning r den bsta egenskapen en mnniska kan besitta???

Citat:
Ja att ha bra simultanfrmga r vl inte detsamma som att vara en briljant mnniska...?det vore ett mrkligt omdme att f efter ett test av simultanfrmgan

Lika mrkligt som att ngon pstr att ett hgt IQ r s in i helvete viktigt att stoltsera med!!!

Citat:
Men man kan skert betygsttas i en sdant test ocks, kanske dock med andra termer.

Samma man som fick andra mn att g med p att ett hgt IQ r den mest briljanta egenskapen, kanske kan f andra mn att g med p att simultankapacitet r den mest briljanta egenskapen???
Citera
2008-06-30, 22:54
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Och vem har bestmt att just logisk problemlsning r den bsta egenskapen en mnniska kan besitta???

Lika mrkligt som att ngon pstr att ett hgt IQ r s in i helvete viktigt att stoltsera med!!!

Samma man som fick andra mn att g med p att ett hgt IQ r den mest briljanta egenskapen, kanske kan f andra mn att g med p att simultankapacitet r den mest briljanta egenskapen???

Du r bara fr mycket, fundamental och direkt lskig.
Citera
2008-06-30, 22:59
Bannlyst
Citat:
Samlad mnsklig erfarenhet kanske? Det finns tom forskning som visar att det land som har hgre genomsnitts-IQ oftast vinner mot ett med lgre, svida det inte r i stort numerrt underlge (Tyskland och Japan under vrldskrigen etc.).

IQ har uppenbarligen stor betydelse och det r av ngon anledning bara mnniskor med lgre intelligens som ifrgastter denna.
Citera
2008-06-30, 23:07
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ingen vad jag vet. Vem hvdar detta? (dvs bsta egenskapen)
Citat:
Vem r det som pstr nt snt?
Citat:
Hmm ja, jag anar en rd trd hr...
Kanske det var en kvinna?
Citera
2008-07-01, 00:18
Eftersom det r mer spridning mellan mn i IQ kurvor r det d konstigt att det r fler mn som inte klarar att g ut med fullstndiga betyg men ocks att det r fler mn som blir professorer i fysik eller sitter i styrelser fr strre fretag?

Om man tar en normalfrdelad kurva och sedan modiferar den s att den blir flackare finner man att koncentrationen vid ytterlighetsvrden blir avsevrt strre i den flackare kurvan.
Citera
2008-07-01, 00:27
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Nu handlar ju trden specifikt om IQ-test s jag vill bara flika in med att IQ-test gr inte att mta intelligens p. Anledningarna till detta r mnga, men den primra anledningen r att man knappt ens kan definera vad intelligens r (och nej, att ska upp det p wikipedia r inget svar, det r bara att lsa vad andra ha skrivit). Frga bara mnniskor som frsker utveckla Artificiell Intelligens (AI), s frstr ni vad jag menar.

Jag r glad att min matematiklrare gav mig denna tankegng att bolla med, man fick ett ganska intressant perspektiv p intelligens...
Citera
2008-07-01, 00:48
Det finns inget test heller som gr att utfra fr att ta reda p vem som r vrldens bsta fotbollsspelare men genom att anteckna statistik kan man komma ganska nra. Ett IQ test r en fingervisning.

IQ tror jag r frmga att anvnda kunskap fr att lsa nya problem mm.

P artificiell intelligens kursen jag lsta p C niv var av ~30 studenter samtliga mn.

Det finns IQ men ven social intelligens och annat som gr att mta men trots det r det vsentliga i sammahanget feminism den intelligens som skapar pvisbar tillvxt och produktivitet.

Den intelligens som skapat dagens rika samhlle genom utveckling r roten i det hela som man menar nr man konstruerar mtinstrument som IQ. Om till exempel man diskuterar lner s r det den industriella intelligensen som r vsentlig.
Senast redigerad av Frasse123 2008-07-01 kl. 00:52.
Citera
2008-07-01, 01:10
Medlem
Rasputins peniss avatar
"Kvinnor tror att de r smre -drfr blir de smre!!!"

Ok, be my guest! Det r nd upp till individen.
/RP
Citera
2008-07-01, 01:17
Medlem
Katarsiss avatar
Jag frstr inte riktigt var den hr diskussionen hamnade.
Det r vl klarlagt att fler mn n kvinnor har hgt IQ och att fler mn n kvinnor har lgt IQ.
Men att det verlag inte mrks ngon strre skillnad eftersom det r s pass f som befinner sig i ytterlgena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in