2008-07-01, 04:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkelöv
Utvecklingsstrning har inget med IQ att gra, det har med nedsatt intelligens att gra, om IQ och intelligens var samma sak d kanske.
Diagnosen utvecklingsstrning stts efter IQ men har ingenting med IQ att gra? Haha, verkligen intelligent resonerat av dig, pucko.

Vill du ha "bevis" fr att jag har rtt s kolla hr: http://en.wikipedia.org/wiki/Mental_...tion#Diagnosis, eller fr all del DSM om du nu inte tror p vad som str i Wikipedia.

Citat:
Anledningen att en utvecklingsstrd inte kan frst fysik r fr att den har nedsatt hjrnfrmga och drmed faller syftet med att kunna rkna, rra p sig, eller gra annat.
Och ju lgre IQ man har desto nrmare r man en diagnos som utvecklingsstrd. Ska jag behva frklara detta med klossar?

Citat:
Om du str fast vid att det r phitt s fram med kllbevis! Ja precis, du har inga bevis att IQ r det officiella sttet att mta ngons hjrnkapacitet.

Citat:
Ja, jag r nog inte bst med siffror, men jag kan allt mer om andra saker som historia och kultur ven formodligen mer n vad du kommer att kunna i ditt "liv".
Vill du spela TP? 100.000 kronor p att jag slr dig.
Citera
2008-07-01, 04:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Diagnosen utvecklingsstrning stts efter IQ men har ingenting med IQ att gra? Haha, verkligen intelligent resonerat av dig, pucko.

Som sagt, posta grna klla varje gng du bajsar ur dig en massa skit.

Citat:
Vill du ha "bevis" fr att jag har rtt s kolla hr: http://en.wikipedia.org/wiki/Mental_...tion#Diagnosis, eller fr all del DSM om du nu inte tror p vad som str i Wikipedia.

Lser du dr s str det:

Moreover, since factors other than cognitive ability (depression, anxiety, etc.) can contribute to low IQ scores, it is important for the evaluator to rule them out prior to concluding that measured IQ is "significantly below average".

Allts kan frstngshandikapp/utvecklingsstrdhet betyda lg IQ, men det kan ven betyda en massa andra saker som att man t.ex inte kommer kunna anvnda sina andra sinnen.

Men var str det att IQ r det enda sttet r bestmma ngons hjrnkapacitet? IQ r ett stt att mta hur bra ngon r med nummer/fysik/siffror.

Citat:
Och ju lgre IQ man har desto nrmare r man en diagnos som utvecklingsstrd. Ska jag behva frklara detta med klossar?

Haha roligt, du r fr dum fr att frst att utvecklingsstrda inte har samma hjrnkapacitet som en vanlig mnniska? Detta beror knappast p deras "IQ" utan p deras medfdda sjukdom.

Citat:
Vill du spela TP? 100.000 kronor p att jag slr dig.

Okej, frgan r bara varifrn en dum iranier kan f sdana stora mngder pengar ifrn. Stulna pengar ngon?
Citera
2008-07-01, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Men herregud, fler mn n kvinnor har extrema resultat p iq-testerna. Dvs. det finns fler mn n kvinnor i det absoluta toppongen, men ocks fler mn n kvinnor p de absoluta lgvattenmrkena. Fattar du?

Tnk dig en termometer, det finns fler mn n kvinnor p +100 grader celsius och det finns fler mn p -100 grader celcius. Kvinnorna r i strre utstrckning koncentrerade kring 0 grader celcius n vad mnnen r.

Kort och gott s bevisar detta att intelligensen r ngorlunda jmn oavsett kn. Mnnen har fler extremfall, medans kvinnorna har mer medeltal, och tillsammans s jmnar dessa ut varandra...

Det dr var ett bra frsk att illustrera pongen fr dem som lser selektivt, men tyvrr tror jag inte polletten kommer ramla ner nd. Att +100-100= 0 verkar vara obegripligt fr mnga.

Sjlv tycker jag vissa som besitter extrem intelligens vacklar runt p vansinnets rand, medan vissa kompletta village idiots ibland klcker ur sig klokheter som borde kvalificera dem till vrldspresidenter.

Praktiskt funktionell och anvndbar intelligens verkar vara att ha s hg kapacitet som mjligt inom s mnga omrden som mjligt, utan att ngon annan kapacitet blivit begrnsad i processen.

Tex s r ju enstaka individers extrema begvning lngt bortom vanligt ddligt folks rckvidd, men vad hjlper det autistiska Pelle att han kan rkna som en dator eller kopiera ett musikstycke p piano med perfektion efter en enda lyssning - nr han inte ens kan g och kpa en liter mjlk sjlv. Och vad kan han stadkomma fr samhllet med sin extrema begvning?
Vi har ju redan bde datorer och ljudupptagningsteknik.
Som inte behver f ngon mjlk inhandlad fr att leverera vad vi vill ha.
Citera
2008-07-01, 10:44
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jag frstr inte riktigt var den hr diskussionen hamnade.
Det r vl klarlagt att fler mn n kvinnor har hgt IQ och att fler mn n kvinnor har lgt IQ.
Men att det verlag inte mrks ngon strre skillnad eftersom det r s pass f som befinner sig i ytterlgena.

Detta illustrerar ju ocks hur samhllet ser ut.
I toppen finner vi mestadels mn men det gr vi ven i botten utav samhllet. Kvinnorna har ven hr en strre tendens n mannen att befinna sig i mitten.
Citera
2008-07-01, 10:48
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantasmatic
Tex s r ju enstaka individers extrema begvning lngt bortom vanligt ddligt folks rckvidd, men vad hjlper det autistiska Pelle att han kan rkna som en dator eller kopiera ett musikstycke p piano med perfektion efter en enda lyssning - nr han inte ens kan g och kpa en liter mjlk sjlv. Och vad kan han stadkomma fr samhllet med sin extrema begvning?
Vi har ju redan bde datorer och ljudupptagningsteknik.
Som inte behver f ngon mjlk inhandlad fr att leverera vad vi vill ha.

Fast de r ju just enstaka individer. Sjlvklart har man nytta av att behrska logisk problemlsning.
Exempelvis brukar amerikanska presidenter ha vldigt hgt IQ och att vara amerikansk president brukar ju oftast klassas som att man har gtt vldigt lngt.

Men ingen sger att det r den bsta egenskapen att besitta. Finns mnga som jmfr med andra hur starka de r istllet eller hur mnga pizzor de klarar av att ta osv.
Citera
2008-07-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Fast de r ju just enstaka individer. Sjlvklart har man nytta av att behrska logisk problemlsning.
Exempelvis brukar amerikanska presidenter ha vldigt hgt IQ och att vara amerikansk president brukar ju oftast klassas som att man har gtt vldigt lngt.

Men ingen sger att det r den bsta egenskapen att besitta. Finns mnga som jmfr med andra hur starka de r istllet eller hur mnga pizzor de klarar av att ta osv.

Men jag sger ju det? Logisk problemlsning r utmrkt, och det blir bara bttre ju bttre den r - tills den hamnar i extremerna, s att den logiskt kompetente blir s socialt handikappad att logiken nd inte kommer till ngon nytta, varken fr den berlogiske eller dennes omgivning.
Citera
2008-07-01, 11:37
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Det dr var ett bra frsk att illustrera pongen fr dem som lser selektivt, men tyvrr tror jag inte polletten kommer ramla ner nd. Att +100-100= 0 verkar vara obegripligt fr mnga.

Jag tycker att fljande bild frklarar teorin ganska vl, men den frutstter att man vet vad normalfrdelning, medelvrde och varians/standardavvikelse r.
http://mensnewsdaily.com/2007/06/23/...he-bell-curve/

Ponera att man har en rlig nationell matematiktvling dr man ska kora landets skarpaste matematiska snille.
Om ovanstende teori stmmer r det fullkomligt naturligt en kvinna vinner endast vart 100:e r*, eftersom kandidaterna terfinns lngt ut i ena nden av kurvan (trots att kurvorna uppvisar samma medelvrde). Vill man kora landets strsta dumskalle, fr man vnta ungefr lika lnge innan en kvinna "vinner".
Det har allts inget med diskriminering att gra, utan ren statistik.

Observera att "olika varians"-teorin inte r huggen i sten. Det finns studier som pekar t andra hll.

*Siffran r phittad, men jag har fr mig att John Allen, Paulos har med ngot liknande exempel i sin lsvrda bok "Innumeracy".
Citera
2008-07-01, 13:45
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Men jag sger ju det? Logisk problemlsning r utmrkt, och det blir bara bttre ju bttre den r - tills den hamnar i extremerna, s att den logiskt kompetente blir s socialt handikappad att logiken nd inte kommer till ngon nytta, varken fr den berlogiske eller dennes omgivning.

Exakt!
Nr det blir extremt. Att vldigt smarta personer frlorar andra frmgor vanligt folk ser som viktiga r inte helt ovanligt. Stereotypen snurrige professorn kan nog gra mnskligheten en hel del nytta ven om han glmmer bort vad han ska handla i affren. Men de fall du beskriver har nog svrt att utnyttja sin fulla potential.
Citera
2008-07-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Exakt!
Nr det blir extremt. Att vldigt smarta personer frlorar andra frmgor vanligt folk ser som viktiga r inte helt ovanligt. Stereotypen snurrige professorn kan nog gra mnskligheten en hel del nytta ven om han glmmer bort vad han ska handla i affren. Men de fall du beskriver har nog svrt att utnyttja sin fulla potential.

Helt riktigt och det roliga r att denna person ses som asocial eller till och med vrldsfrnvnd nr han i sjlva verket r s pass smart att han upplever mnniskorna omkring sig som sm barn, ungefr som om en normal vuxen mnniska skulle vara hnvisad till att endast umgs med barn inne p ett lekis. Det r ju inte s konstigt att dessa barn uppfattar honom som "trkig", "ointressant" och "konstig" nr de inte ens kan frst en andel av det som krvs fr att tillfredsstlla hans intellekt och nd s r allihopa av samtliga nmnda helt skra p att det som just de tnker om vrlden och det som just de gr och lrt sig och kan r det enda rtta?
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2008-07-02 kl. 12:58.
Citera
2008-07-02, 22:25
Bannlyst
Citat:
Samlad mnsklig erfarenhet kanske? Det finns tom forskning som visar att det land som har hgre genomsnitts-IQ oftast vinner mot ett med lgre, svida det inte r i stort numerrt underlge (Tyskland och Japan under vrldskrigen etc.).

"Samlad mnsklig erfarenhet" r det som leder oss kpp rtt t helvete just nu!!!

"Samlad mnsklig erfarenhet" sger oss allts att logiskt tnkande leder oss i frdrvet!!!

Du pstr att det finns forskning som visar att ett land som har hgre genomsnitts IQ oftast vinner mot ett med lgre! Tacka fan fr det! Om jag skulle forska inom samma omrde, s kan du ge dig fan p att jag skulle komma fram till ett annat resultat!!! Tyvrr s tror jag att min pong gr frlorad hr!!!

Citat:
IQ har uppenbarligen stor betydelse och det r av ngon anledning bara mnniskor med lgre intelligens som ifrgastter denna.

Kul bevisfring Jag pstr att mnniskor med hgt IQ inte begriper sig p mnsklig kommunikation. OBS! Jag bjuder p egotrippen du frmodligen knner...
Citera
2008-07-02, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jag frstr inte riktigt var den hr diskussionen hamnade.
Det r vl klarlagt att fler mn n kvinnor har hgt IQ och att fler mn n kvinnor har lgt IQ.
Men att det verlag inte mrks ngon strre skillnad eftersom det r s pass f som befinner sig i ytterlgena.

Ja visst kan man stanna dr om man vill! Inget ont i det! Du har ju rtt utifrn ett statistiskt perspektiv. Men vem kommer ihg att det r tv kvinnor som har ntt hgst pong i dessa IQ-test??? Vilka pong kan man dra av det???

Om tv kvinnor vinner ver alla mn - d kan man vl sga att kvinnor r p toppen eller???

Som du skert vet s kan man snacka statistik och vnda den i vilken riktning man vill
Citera
2008-07-02, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vilda Matilda
"Samlad mnsklig erfarenhet" r det som leder oss kpp rtt t helvete just nu!!!
Nej det r det inte utan det systematiska och medvetna frnekandet av mnsklig erfarenhet av ideologiska skl, vilket du sjlv deltar i nr du ltsas som att IQ inte r vrt ngot. Din sort mste - och kommer att - undanrjas d det r inte r mjligt i lngden att slss mot naturen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vilda Matilda
"Samlad mnsklig erfarenhet" sger oss allts att logiskt tnkande leder oss i frdrvet!!!
Men suck. "Logiskt tnkande" r en metod fr att komma frn en fresats till en slutsats. Olika personer kan naturligtvis tnka logiskt men komma fram till vitt skilda slutsatser i samma frgor d de har olika frutsttningar och ml.

Allts serist Matilda, du r helt insiktsls och s lnge som du avslutar varje mening med (minst) tre utropstecken kommer ingen vettig mnniska ta dig p allvar. Lgg ner.
Senast redigerad av rae 2008-07-02 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in