2008-07-01, 01:31
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Ibland kan det ju vara så illa att man måste använda diskmedel. Det man får tänka på sen är ju att steka in den igen. Dvs sätta den på värme och i med fett igen, Låta det svalna, diska ur utan diskmedel. Sen köra ett par omgångar med fett igen. Detta skulle jag rekommendera till nya gjutjärnspannor också.

Istället för diskmedel använder jag krullull av rostfria spån.
Om man är försiktig så skadar man inte stekytan, men det var länge sedan jag klantade till matlagningen på detta viset.
Så jag kan ljuga lite där.
Citera
2008-07-01, 01:54
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Istället för diskmedel använder jag krullull av rostfria spån.
Om man är försiktig så skadar man inte stekytan, men det var länge sedan jag klantade till matlagningen på detta viset.
Så jag kan ljuga lite där.
Skulle väl inte nödvändigtvis kalla det för lögn. Men jag vill bara påpeka att en gjutjärnspanna är långt ifrån sabbad om man diskar den med diskmedel. Det går som sagt att få en högst tillfredställande yta på en ganska kort stund om man steker in den. Testa på din wok!
Citera
2008-07-01, 02:13
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Skulle väl inte nödvändigtvis kalla det för lögn. Men jag vill bara påpeka att en gjutjärnspanna är långt ifrån sabbad om man diskar den med diskmedel. Det går som sagt att få en högst tillfredställande yta på en ganska kort stund om man steker in den. Testa på din wok!

Du må tro att jag är amatör?
Din tillfredsställelse ger jag inte många smörklickar för.
Du kanske är nöjd med att värma på pannan och därefter olja in, samt repetera?
Citera
2008-07-01, 02:17
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Du må tro att jag är amatör?
Din tillfredsställelse ger jag inte många smörklickar för.
Du kanske är nöjd med att värma på pannan och därefter olja in, samt repetera?
Nej, nej inte alls. Men som jag sa tidigare. Värm pannan, i med fett. Låt det sedan ligga där tills det ryker. Låt det svalna. Skölj ur med hett vatten. Sen repeterar du ett par gånger så får du ett tillfredsställande resultat. Prova om du inte tror mig.
Citera
2008-07-01, 02:28
Medlem
Tjyvass avatar
Det är inte bara dumt att diska en gjutjärnspanna med diskmedel, man ska ge fan i det helt enkelt. Minnet av en gammal tråd dök upp i mitt huvud, det kanske är off topic att ta upp den här, men den ligger ganska nära ämnet ändå.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=92146
Citera
2008-07-01, 02:40
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manner
En annan åsikt som kan vara värd att ta med sig när man skall köpa en stekpanna är handtaget. Jag vill alltid ha stekpanna med metallhandtag; detta då jag vill kunna ställa in stekpannan i ugnen.

Håller med!
Trähandtag gör att ugnskompatibiliteten försvinner.
Citera
2008-07-01, 02:40
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Det är inte bara dumt att diska en gjutjärnspanna med diskmedel, man ska ge fan i det helt enkelt. Minnet av en gammal tråd dök upp i mitt huvud, det kanske är off topic att ta upp den här, men den ligger ganska nära ämnet ändå.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=92146
Där pratas det om ett aluminiumkärl. Som döden dog genom att man körde den i diskmaskinen. Egentligen inte jämförbart enl mig.
Senast redigerad av Dragonaut 2008-07-01 kl. 02:43.
Citera
2008-07-01, 16:28
Medlem
Fjärrkontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manner
En annan åsikt som kan vara värd att ta med sig när man skall köpa en stekpanna är handtaget. Jag vill alltid ha stekpanna med metallhandtag; detta då jag vill kunna ställa in stekpannan i ugnen.

jo, jag håller med.. men jag har en gjutjärnspanna med värmebeständig gummi runt handtaget.. den funkar väldigt bra!
Citera
2008-07-01, 18:49
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Där pratas det om ett aluminiumkärl. Som döden dog genom att man körde den i diskmaskinen. Egentligen inte jämförbart enl mig.
Jag sa att det var off topic, men den har ändå ett kuriosavärde.
Citera
2008-07-01, 23:26
Medlem
defyras avatar
Glömde både min gryta och panna i diskhon över en helg.. Till följd av att dom rostade och flagnar när man steker något. Går det att rädda?
Citera
2008-07-01, 23:30
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Glömde både min gryta och panna i diskhon över en helg.. Till följd av att dom rostade och flagnar när man steker något. Går det att rädda?

Stålull och bara att börja från början med sedvanlig behandling.
Det finns ju olika bud här i tråden så kör varianten som passar dig bäst.
Citera
2008-07-02, 00:06
Medlem
defyras avatar
Citat:
Stålull och bara att börja från början med sedvanlig behandling.
Det finns ju olika bud här i tråden så kör varianten som passar dig bäst.
Ok, får ge den ett försök..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in