2008-06-30, 11:51
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Är själv så jäkla trött på min rostfria. Totalt värdelös att steka i. Men en ny i gjutjärn kostar ca en tusenlapp har jag sett. Och även begagnade på t.ex myrorna brukar vara både eftertraktade och dyra.
Det finns två svenska märken, och båda kostar ca 300 kr.
Citera
2008-06-30, 11:54
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Lär väl funka om man steker kött och fiskpinnar, men hur går det att göra pannkakor eller t.ex. steka ägg? Fastnar det inte lättare då?
Det är kött som vill steka på hög värme. Ägg och pannkakor kan du gott fortsätta att steka i en teflonpanna.

Teflonpannor går inte sönder för att dom är teflonpannor, utan för att du värmer dom till 400 grader trots att dom bara klarar runt 260 grader.
Citera
2008-06-30, 13:08
Medlem
jamenvaddårås avatar
Jag har en gjutjärnspanna från Ikea som är ca 20 år gammal. Den var billig i inköp men funkar perfekt och är numera helt slät i botten.

Jag använder alltid diskmedel, att man inte ska få använda det är bara snack.
Citera
2008-06-30, 13:57
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Man kan kolla lantloppisar. Där köpte jag min. Men som sagt, risken är stor att man åker på en nit. Det gäller verkligen att kolla pannan.

De detaljer som brukar vara i fara är: pannans planhållning (att den ligger platt på plattan), sprickor, skevhet (pga plötslig värmeskillnad), ojämn beläggning på insidan och utsidan (gör att pannan inte steker unisont över hela ytan), rostfördjupningar (när en gjutjärnspanna blir lämnad i diskhon t ex så bildas det små miniatyrkratrar).

~Paul~

Köpte en plättlagg i gjutjärn på loppmarknad för det facila priset av 5 kr - väl instekt, men allt annat än plan i botten - gör dock inget om man har gasspis - och den steker perfekt
Citera
2008-06-30, 14:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Köpte en plättlagg i gjutjärn på loppmarknad för det facila priset av 5 kr - väl instekt, men allt annat än plan i botten - gör dock inget om man har gasspis - och den steker perfekt
Då är det bara att gratulera .

~Paul~
Citera
2008-06-30, 19:13
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Jag har en gjutjärnspanna från Ikea som är ca 20 år gammal. Den var billig i inköp men funkar perfekt och är numera helt slät i botten.

Jag använder alltid diskmedel, att man inte ska få använda det är bara snack.

Du får snabbare en yta utan diskmedel.
Citera
2008-06-30, 19:32
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Du får snabbare en yta utan diskmedel.

Min stekpanna blev slät rätt snabbt, har jag för mig.

Tror att man kan få en slät yta genom att slita på den, som jag har gjort. Den släta yta som ni pratar om (gissar jag?) är väl den här feta ytan som bildas av lagrat inbränt fett.
Citera
2008-06-30, 20:55
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Min stekpanna blev slät rätt snabbt, har jag för mig.

Tror att man kan få en slät yta genom att slita på den, som jag har gjort. Den släta yta som ni pratar om (gissar jag?) är väl den här feta ytan som bildas av lagrat inbränt fett.

Att slita på den ger inte mycket.
Har själv en gutjärnswok som jag av ren slöhet stoppar in i diskmaskinen när jag känner mig lat.
Den har jag nyttjat i femton år och den har varken blivit slätnött eller belagd med den perfekta ytan.
Rostig har den bara blivit med diskmedelsmetoden.
Så jag håller stenhårt på att man inte ska använda diskmedel i en gutjärnspanna för att uppnå bästa yta.
Men vi har alla olika åsikter om vilken stekyta som är perfekt.
Citera
2008-06-30, 23:44
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Att slita på den ger inte mycket.
Har själv en gutjärnswok som jag av ren slöhet stoppar in i diskmaskinen när jag känner mig lat.
Den har jag nyttjat i femton år och den har varken blivit slätnött eller belagd med den perfekta ytan.
Rostig har den bara blivit med diskmedelsmetoden.
Så jag håller stenhårt på att man inte ska använda diskmedel i en gutjärnspanna för att uppnå bästa yta.
Men vi har alla olika åsikter om vilken stekyta som är perfekt.
Ibland kan det ju vara så illa att man måste använda diskmedel. Det man får tänka på sen är ju att steka in den igen. Dvs sätta den på värme och i med fett igen, Låta det svalna, diska ur utan diskmedel. Sen köra ett par omgångar med fett igen. Detta skulle jag rekommendera till nya gjutjärnspannor också.
Citera
2008-07-01, 00:09
Medlem
nedranss avatar
Morsan har alltid haft en gjutjärnspanna så länge jag kan minnas och den hade slät yta.. Har aldrig diskat den i diskmaskinen men brukade använda diskmedel (p.g.a okunskap, ork) då jag rengjort den.
Sen en natt när jag stog och stekte hamburgare i kalsongerna så small det till utav helvette och pannan sprack på mitten och all matfett skvätte över mig, kan säga att de inte var så skönt.

Var de för att den var för gammal eller illa behandlad, är de vanligt att de händer?
Citera
2008-07-01, 00:48
Medlem
Tjyvass avatar
Om pannan blir rostig eller får någon annan sorts missfärgning kan man smörja den ordentligt med matolja och låta den stå över natten. Nästa dag ska man kunna torka bort det mesta.
Citera
2008-07-01, 00:50
Medlem
manners avatar
En annan åsikt som kan vara värd att ta med sig när man skall köpa en stekpanna är handtaget. Jag vill alltid ha stekpanna med metallhandtag; detta då jag vill kunna ställa in stekpannan i ugnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in