2008-06-29, 18:21
Medlem
The Barrs avatar
Jag har tröttnat på flagnande teflonpannor och har tänkt investera i en gjutjärnspanna, men blir lite konfunderad över den skrovliga textur som de pannor jag har sett har, då jag är uppväxt med en slät gjutjärnspanna.

Lär väl funka om man steker kött och fiskpinnar, men hur går det att göra pannkakor eller t.ex. steka ägg? Fastnar det inte lättare då?
Citera
2008-06-29, 18:45
Medlem
Har ingen aning, men kan det inte vara så att den ytan bildas efter ett tag?
Citera
2008-06-29, 19:08
Medlem
StigAllans avatar
Vårda din gjutjärnspanna ömt med inoljning efter vart brukande.
Inget diskmedel, rengör enbart med vatten som får koka upp och borsta bort.
Du får som belöning en stekpanna som är outslitlig och ger perfekt stekyta.
Men du får ha lite tålamod.
Citera
2008-06-30, 00:25
Medlem
The Barrs avatar
Jag tänkte mer på själva texturen på pannan. Jag är hemmifrån van vid helt släta gjutjärnspannor, pannor med skrovlig botten lär väl funka bra om man ska steka fast mat, men hur funkar det om man vill göra omelett, steka ägg, laga pannkakor och så vidare? Funkar det?

Vad är fördelen med skrovlig botten? Är det att fast mat inte bränner fast lika lätt?
Citera
2008-06-30, 00:39
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Jag tänkte mer på själva texturen på pannan. Jag är hemmifrån van vid helt släta gjutjärnspannor, pannor med skrovlig botten lär väl funka bra om man ska steka fast mat, men hur funkar det om man vill göra omelett, steka ägg, laga pannkakor och så vidare? Funkar det?

Vad är fördelen med skrovlig botten? Är det att fast mat inte bränner fast lika lätt?

Meningen är att du ska vårda din panna tills du får en slät yta.
Omeletter, stekta ägg glider runt hur lätt som helst när du fått till stekytan i pannan.
Citera
2008-06-30, 00:46
Medlem
The Barrs avatar
Oj, ska man bygga upp så mycket beläggning? Det var som tusan... Ja, då är det väl bara att börja då.
Citera
2008-06-30, 01:28
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Oj, ska man bygga upp så mycket beläggning? Det var som tusan... Ja, då är det väl bara att börja då.

Det är bara att kämpa på!
Citera
2008-06-30, 09:43
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Det är inte helt fel att köpa en begagnad panna - de blir som sagt alltid bättre med tiden
Citera
2008-06-30, 09:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det är inte helt fel att köpa en begagnad panna - de blir som sagt alltid bättre med tiden
De flesta begagnade pannor är illa åtgångna och av den anledningen till salu .

~Paul~
Citera
2008-06-30, 09:57
Medlem
Drapåtrissors avatar
Är själv så jäkla trött på min rostfria. Totalt värdelös att steka i. Men en ny i gjutjärn kostar ca en tusenlapp har jag sett. Och även begagnade på t.ex myrorna brukar vara både eftertraktade och dyra.
Citera
2008-06-30, 10:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Är själv så jäkla trött på min rostfria. Totalt värdelös att steka i. Men en ny i gjutjärn kostar ca en tusenlapp har jag sett. Och även begagnade på t.ex myrorna brukar vara både eftertraktade och dyra.
Man kan kolla lantloppisar. Där köpte jag min. Men som sagt, risken är stor att man åker på en nit. Det gäller verkligen att kolla pannan.

De detaljer som brukar vara i fara är: pannans planhållning (att den ligger platt på plattan), sprickor, skevhet (pga plötslig värmeskillnad), ojämn beläggning på insidan och utsidan (gör att pannan inte steker unisont över hela ytan), rostfördjupningar (när en gjutjärnspanna blir lämnad i diskhon t ex så bildas det små miniatyrkratrar).

~Paul~
Citera
2008-06-30, 10:11
Medlem
Turist i tidens avatar
Gammal panna

Köpte min gjutjärnspanna för 28 år sen, den lär nog hänga med tills jag dör
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera