2008-07-03, 15:51
Medlem
OliTs avatar
Fem inlägg borttagna. Jag vill inte se mer OT/bråk i den här tråden nu.

/Moderator
Citera
2008-07-03, 16:36
Medlem
Spelar det nån roll vilket sorts matfett man använder när man kör in en ny gjutgärnspanna? canola oil VS olive oil VS margarin etc.. och kör ni högsta värmen ett tag bara, eller typ medelhög värme och låter det puttra på lite lugnt under en längre tid?
Citera
2008-07-03, 17:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruxor
Spelar det nån roll vilket sorts matfett man använder när man kör in en ny gjutgärnspanna? canola oil VS olive oil VS margarin etc.. och kör ni högsta värmen ett tag bara, eller typ medelhög värme och låter det puttra på lite lugnt under en längre tid?
Ja, det spelar en viss roll. Oljor som jordnötsolja tål högre temperaturer. Av den anledningen är det på sin plats med den här typen av oljor. Det krävs nämligen ganska hög temperatur för att oljan skall sota, men i sin tur så håller den skyddande ytan bättre än den som man får genom att t ex bränna på med margarin/smör, vilka innehålle avsevärt mer vatten.

~Paul~
Citera
2008-07-03, 17:48
Medlem
buffalos avatar
En stor fördel med gjutjärnpannor är att botten inte slår sig när man glömmer dem på en påslagen platta.
Citera
2008-07-06, 10:40
Medlem
Ripzaws avatar
Jag har under en längre tid suktat efter en ordentlig gjutjärnspanna med lämpligt handtag för att kunna ställa in den i ugnen. Och i förrgår snubblade jag över en Hackman value, traktörpanna (helt i gjutjärn) som var på fyndrea för 200:-

Så nu när jag läste här om metoder för att steka in den så funderar jag på att ge det ett försök.
Citera
2008-08-02, 23:28
Medlem
The Barrs avatar
Jag har köpt en gjutjärnspanna nu iallafall. Blev en skeppshult med fint trähandtag, jag har ändå inget behov av att ställa in den i ugnen.

Måste säga att jag är mycket nöjd. Det är en sådan tillfredställelse att kunna använda vanliga metallredskap att det händer att jag bara ställer mig och rispar runt i den med en gaffel och skrattar förnöjt för mig själv.

Att "köra in den" var inte en så stor grej som jag trodde. Tror jag. Jag hade lite falukorv hemma som jag stekte till små kolbitar, och efter det var det inga problem med stekyta. Kanske inte var just falukorver som gjorde det, och jag kanske egentligen inte har en tr00 stekyta, men nu funkar det utan problem. Tar ett par varv med diskborsten under hett vatten om den blir lite smutsig; inga problem.

Att steka saker som blodpudding, ägg och pankakor är inget problem, grov yta till trots. Tvärt om tycker jag att allt blir mycket bättre när man steker det i en gjutgärnspanna. Lite mer... naturlig stekyta känns det som.

En gång tänkte jag att jag skulle steka in den lite så jag satte på plattan för att värma upp den lite och tänkte att jag säkert skulle glömma bort den, tankspridd som jag är.

Tankspridd som jag är glömde jag bort den och gick ner i tvättstugan. När jag kom åter luktade det bränt i hela lägenheten och plastknoppen på glaslocket som jag hade lagt på (från min gamla teflonpanna) hade börjat smälta. Pannan hade blivit rejält het och den gamla stekytan var utbytt mot ett fint regnbågsfärgat lager av oxid. Och trähandtaget hade börjat brännas i inner-änden och lossna lite.

Locket kastades, handtaget skruvades loss och sattes tillbaka, pannan fick svalna och diskades ur, och nu efter ett par stekningar är det som om ingenting har hänt.

Love it. Steker du mat? Köp en gjutjärnspanna.

edit: Skeppshult hette den visst...
Senast redigerad av The Barr 2008-08-02 kl. 23:53.
Citera
2008-08-04, 02:06
Medlem
ibanez2s avatar
Känns trist att bryta den fina stämningen men en gjutjärnspanna har,enligt mig,bara en fördel: Den kan hålla i 30 år om du sköter den ordentligen och den klarar värme bra.Det var de enda fördelarna.Jag vet det här med erfarenhet då jag har slavat i en del restaurangkök och allting som jag har stekt har fastnat även fast jag inte diskat pannan med diskmedel och smörjt in med olja.
Citera
2008-08-04, 03:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibanez2
Känns trist att bryta den fina stämningen men en gjutjärnspanna har,enligt mig,bara en fördel: Den kan hålla i 30 år om du sköter den ordentligen och den klarar värme bra.Det var de enda fördelarna.Jag vet det här med erfarenhet då jag har slavat i en del restaurangkök och allting som jag har stekt har fastnat även fast jag inte diskat pannan med diskmedel och smörjt in med olja.

kom du ihåg att ha i nån form av fett innan du stekte? (förlåt, jag kunde inte låta bli att vara dryg här) men det är lugnt.. fler gjutjärnspannor åt oss..
Citera
2008-08-04, 13:52
Medlem
ibanez2s avatar
Vad du är rolig.Jodå,jag hade fett i.
Citera
2010-02-07, 16:20
Medlem
Bumpar denna tråd.

Jag har också problem med en gjutjärnspanna. Allt bränner fast.
Ändå har jag slutat med diskmedel och oljar in den efter användning.
Jag använder riktigt fett, äkta smör, till stekningen, och jag snålar inte på det heller.

Jag har provat köra på lägre värme men det hjälper inte heller.

Vad gör jag för fel? Kanske jag behöver "putsa" upp ytan med stålull osv? Den är en aning sliten.
Citera
2010-02-07, 17:36
Medlem
The Barrs avatar
Jag är fortfarande väldigt nöjd med min investering i en riktig stekpanna. Den något skrovliga ytan är nuförtiden relativt slätnött och jag har inga problem med att steka några speciella livsmedel.

I början brydde jag mig ganska mycket om att sköta om den enligt konstans alla regler, men nu bryr jag mig inte så mycket om det. Jag skrapar ur och torkar den med hushållspapper då och då, diskar den i hett vatten om den blir riktigt smutsig, och då ibland med diskmedel. Det funkar perfekt. Har dock aldrig stekt i något annat än smör (ej margarin o.dyl.).

Jag tror att det är mycket vanesak med att steka i en gjutjärnspanna, efter ett tag får man in en känsla för hur varmt man ska ha och när man ska vända det man steker. Men sen får man väl iallfall alltid räkna med att det oftast bränns fast lite iallfall, beroende på vad det är man steker, men inte så att det påverkar resultatet negativt. Så blir det iallfall för mig.
Citera
2010-05-30, 20:38
Medlem
Jag fick en gammal gjutjärnspanna av min pappa, för andra gången jag använder den så börjar det ryka en jävla massor så det nästan blir dimma i köket. Vet inte vad som är fel på den eller om jag gör något fel? Ska jag ha en mycket lägre värme i en sådan panna eller? Första gången skulle jag steka pannkakor, nu skulle jag karamelisera socker och smör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in