2014-11-15, 20:36
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Enda spontant, är att de skulle kunna slå sig enklare.
Än en tjockpanna.

Har du koll på viktskillnader?
En vanlig gjutjärn, är ju definitivt inte lätt

Jag har inte koll på exakt hur stor skillnad det är. Men jag har en 26cm Skeppshult grillpanna och den här lättviktspannan (30cm) väger nog inte hälften så mycket ens... Det är väldigt markant skillnad. Sant att de nog riskerar att slå sig enklare. Det stod på förpackningen att den var lämplig för höga temperaturer och flambering, så tanken är nog att den ska klara en del. Sen vet jag inte om den gör det i verklig användning.

Stekpannan är en sån här:
http://www.obhnordica.se/kok-och-stekkärl-39.aspx?ProductID=PROD960

Köpte den + en 20cm i paket.
Citera
2014-11-15, 21:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har inte koll på exakt hur stor skillnad det är. Men jag har en 26cm Skeppshult grillpanna och den här lättviktspannan (30cm) väger nog inte hälften så mycket ens... Det är väldigt markant skillnad. Sant att de nog riskerar att slå sig enklare. Det stod på förpackningen att den var lämplig för höga temperaturer och flambering, så tanken är nog att den ska klara en del. Sen vet jag inte om den gör det i verklig användning.

Stekpannan är en sån här:
http://www.obhnordica.se/kok-och-stekkärl-39.aspx?ProductID=PROD960

Köpte den + en 20cm i paket.
Se till att den har kallnat, och håll den borta från kallt vatten.
Det är ibland lockande att diska rent den direkt men med varmt vatten när den är het.
Det ska du hoppa helt, sen om den är 50grader eller nått sånt, så lär det vara lugnt.
Citera
2014-11-15, 22:31
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Det är ibland lockande att diska rent den direkt men med varmt vatten när den är het.
Det ska du hoppa helt, sen om den är 50grader eller nått sånt, så lär det vara lugnt.

Jo, men så brukar jag göra i vanliga fall också. Så det är nog ingen fara så sett.

Jaja, vi får väl se hur den håller ihop. Till det priset, 499 spänn för båda pannorna, känns det som att borde vara en hygglig affär. Rekommenderat pris bara på den stora verkade ju vara 895 spänn.

Jag har inget jätteförtroende för OBH Nordica annars, har haft flera grejer därifrån som har sett fina ut som nya men som har förfallit i skrämmande snabb takt...
Citera
2014-11-16, 01:51
Medlem
Citat:
Brukar fungera att köra på varmaste vattnet man får ur kranen och sedan börja med en liten skvätt så pannan kyls lite. Det blir inte värre än om man skulle deglacera (heter det så på svenska)? pannan med någon vätska
Citera
2014-11-16, 02:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
Brukar fungera att köra på varmaste vattnet man får ur kranen och sedan börja med en liten skvätt så pannan kyls lite. Det blir inte värre än om man skulle deglacera (heter det så på svenska)? pannan med någon vätska
Inte i en ~200-250graders panna, som den defintivt är om man tex stekt kött.
När man deglaserar, så använder man rätt liten mängd vätska.
Men i en tunn panna, så ökar risken.
Sen om man steker, för sen adda grönsker och annat.
Och vatten på detta, så har man i detta läge inte speciellt hög värme.
Och här kan man givetvis med större framgång, utan att pannan slår sig.
Använda varmaste vattnet i kranen, utan detta sker.
Tunn panna, låter jag vara osagt.

Sen vet jag inte hur du deglaserar, men hos mig.
Kanske 1dl, som inte kyler pannan nått i princip.
Citera
2014-11-25, 21:18
Moderator
Allaballawallas avatar
Kanske fel tråd för min fråga men jag provar ändå...

Jag har fått en ny gjutjärnspanna i present av min mor; en Skeppshultshistoria på 26 cm.
Jag är väldigt nöjd med pannan och tacksam för den, men har en liten undran om hur den kommer att åldras. Det är nämligen så att den har silikonhandtag och jag har ingen aning om hur ett silikonhandtag kommer att utvecklas med åren. Inte de närmaste två-tre åren då utan under de runt femtio år jag kanske kommer att fortsätta leva och då förhoppningsvis använda den.

Med ett trä- eller stålhandtag kan jag ju åtminstone föreställa mig hur den kommer att åldras, men silikons åldrande är inget jag har någon större koll på. Jag vill ju inte direkt ha ett fnasigt handtag som faller i bitar i framtiden och vet att hur jag ska ta hand om ett mer traditionellt handtag för att det ska överleva.

Så ärade Flashbackare vad har ni att säga om det hela?

Ska jag behålla den som den är eller byta ut den mot en med stålhandtag (Självklart har jag inte använt den.)?
Citera
2014-11-25, 22:59
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Kanske fel tråd för min fråga men jag provar ändå...

Jag har fått en ny gjutjärnspanna i present av min mor; en Skeppshultshistoria på 26 cm.
Jag är väldigt nöjd med pannan och tacksam för den, men har en liten undran om hur den kommer att åldras. Det är nämligen så att den har silikonhandtag och jag har ingen aning om hur ett silikonhandtag kommer att utvecklas med åren. Inte de närmaste två-tre åren då utan under de runt femtio år jag kanske kommer att fortsätta leva och då förhoppningsvis använda den.

Med ett trä- eller stålhandtag kan jag ju åtminstone föreställa mig hur den kommer att åldras, men silikons åldrande är inget jag har någon större koll på. Jag vill ju inte direkt ha ett fnasigt handtag som faller i bitar i framtiden och vet att hur jag ska ta hand om ett mer traditionellt handtag för att det ska överleva.

Så ärade Flashbackare vad har ni att säga om det hela?

Ska jag behålla den som den är eller byta ut den mot en med stålhandtag (Självklart har jag inte använt den.)?
Är det inte stål under silikonet? Isf är det ju bara att ta bort det när/om det blir fnasigt om 30 år..

Är du bara lite händig eller kanske känner någon händig alt betalar någon händig kan du ju byta ut handtaget sinom tid. Varför inte till guld eller smaragder?

Fan! Customhandtag till en gammal gjutjärnspanna!!11! Fan va fräsigt!
Citera
2014-11-26, 22:28
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Man kan kolla lantloppisar. Där köpte jag min. Men som sagt, risken är stor att man åker på en nit. Det gäller verkligen att kolla pannan.

De detaljer som brukar vara i fara är: pannans planhållning (att den ligger platt på plattan), sprickor, skevhet (pga plötslig värmeskillnad), ojämn beläggning på insidan och utsidan (gör att pannan inte steker unisont över hela ytan), rostfördjupningar (när en gjutjärnspanna blir lämnad i diskhon t ex så bildas det små miniatyrkratrar).

~Paul~

Var nyligen på en frälsningsarmehandel. Hittade en slät och fin, Svensk gammal panna på ca 22 cm med lutade kanter. Inte slagen, ingen rost och kostade tio spänn.
Tog hem, värmde in med lite jordnötsolja och stekte lite ägg. Perfekt!
Denna skall bli min ägg- och pannkakspanna och den skall fan i mig med mig i graven.
Citera
2014-11-26, 22:45
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Var nyligen på en frälsningsarmehandel. Hittade en slät och fin, Svensk gammal panna på ca 22 cm med lutade kanter. Inte slagen, ingen rost och kostade tio spänn.
Tog hem, värmde in med lite jordnötsolja och stekte lite ägg. Perfekt!
Denna skall bli min ägg- och pannkakspanna och den skall fan i mig med mig i graven.
Grattis! Bättre återvinning finns fan inte. Om man funderar på att köpa ny gjutjärnspanna ska man gå på loppis eller liknande. Gamla pannor som skötts väl är oftast bra mycket bättre än en ny dyr "märkespanna"
Citera
2016-04-21, 14:31
Medlem
Har köpt en trevlig wokpanna, Hur bör jag inviga den? Har köpt sidfläsk, om jag steker det i massa smör (ska jag slänga i svålen?) I medelvärme under lång tid och sen låter stekflottet vara över natten. Blir det bra?
Senast redigerad av tjuyat 2016-04-21 kl. 15:12.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in