2005-08-28, 12:46
Medlem
Daniel Ahlms avatar
I denna tråd ges och efterfrågas filosofiska boktips. Alla frågor om dylikt skall postas i denna tråd.

/Moderator
--------------

Jag söker efter texter som behandlar frågan om fri vilja, determinism, självet och liknande. Jag har fått ut en hel del av att läsa diskussioner här och på forum som "filosofiforum" men nu söker jag mer artikelbaserat material och inte enbart en massa åsikter från olika människor. Dock har jag inte lyckats hitta speciellt mycket om ämnet i bra artiklar på Internet (jag kräver mycket mer än ett högstadiearbete eller susning.nu). Så om någon sitter på några fina länkar eller kanske lite tips på böcker som behandlar detta så skulle det uppskattas om ni delade med er av detta. Svenska eller engelska är att föredra.
Senast redigerad av starke_adolf 2020-03-28 kl. 10:37. Anledning: Rubrik och text tillagd.
Citera
2005-08-28, 18:11
Medlem
MrGrievess avatar
Just "självet", och den fria viljan behandlar Mr Alan W. Watts ofantligt skickligt. Läs t.ex. hans "The Wisdom of Unsecurity". Om du sedan är intresserad av föreläsningar av densamme, PM:a mig.
Citera
2005-08-28, 23:38
Medlem
Försök att googla på "causal tree". Där handlar det om en ganska hård form av determinism. På grundkursen i praktisk filosofi läser man John Mackies "Ethics", den innehåller en hel del om determinism. Hela boken är väl värd en titt.
Citera
2005-08-30, 11:13
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Tack för tipsen. Jag ska kolla upp dessa när jag har tid och lust.
Citera
2005-08-31, 02:05
Medlem
Profaxs avatar
Inte nogon personlig favorit kanske... Men ner du nermner "fria viljan" so kommer jag omederbart att tenka po Sartres "Existentialismen ar en humanism". Ett kortfattat stycke anteckningar po ca 70 sidor som du leser klart po nogon timma.
Citera
2005-08-31, 11:19
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Inte nogon personlig favorit kanske... Men ner du nermner "fria viljan" so kommer jag omederbart att tenka po Sartres "Existentialismen ar en humanism". Ett kortfattat stycke anteckningar po ca 70 sidor som du leser klart po nogon timma.

Jag är bekant med Sartre men kan inte säga att jag gillar honom speciellt mycket. Det jag mest ville ha är fri vilja och dess relation till determinism och liknande ämnen. En fin men aningen kort artikel hittade jag här:

http://gluefox.com/min/trov/frivilja/frivilja.htm

Förklarar grundligt hur idéerna hänger ihop och om de är kompatibla eller ej. Lite kort är den dock och jag vill ha mer i samma stil. Trist bara hur författaren snabbt bara förklarar att han är troende och att det därför finns en fri vilja. Lite anti-klimax för mig.
När det gäller determinism och kvantmekanik blev jag också rekomenderad boken "Paradoxen som försvann" av en vän som läser teknisk fysik.
Citera
2007-03-11, 18:56
Medlem
Asphyxias avatar
*** Filosofiska boktips ***

Vill ha tips på böcker om medvetande filosofi/teori..
och om metafysik. Och om dimentionell teori också!
Citera
2007-03-12, 00:00
Medlem
snömannens avatar
ett boktips är Chalmers, D. (1996). The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory. New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-511789-9

en kortfattad intro till D Chalmers tankar finns på http://www.imprint.co.uk/chalmers.html

om du söker på Consciousness i Wikipedia finns längst ner på sidan fler litteraturtips
Citera
2007-03-12, 01:26
Medlem
http://plato.stanford.edu/

har många artiklar.
Citera
2007-03-12, 16:28
Bannlyst
Du kan ju börja på internet, även om det är behagligare att hålla i en bok: http://consc.net/online.html
Citera
2007-03-12, 20:17
Medlem
Asphyxias avatar
Tackar
Citera
2007-03-13, 13:11
Medlem
Ett tips på en ruggigt bra bok om medvetandets 7 olika nivåer/steg är "lär känna gud" med Deepak Chopra. Den rekommenderar jag starkt!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in