2007-03-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av squarepusher
Ett tips på en ruggigt bra bok om medvetandets 7 olika nivåer/steg är "lär känna gud" med Deepak Chopra. Den rekommenderar jag starkt!!!!!

jag hoppas detta är ironi?!
Citera
2007-03-13, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av n0sferatus
jag hoppas detta är ironi?!

Det får man hoppas på. Österländsk filosofi i all ära men det finns nog böcker som är lite mer jordnära så att säga.
Citera
2008-06-27, 22:38
Medlem
***Filosofiska boktips***

Tja!

Jag har nyligen fått upp ögonen för filosofi. Så jag undrar om ni kan rekomendera några bra böcker?
Citera
2008-06-27, 22:47
Medlem
Kheperas avatar
Jag har länge tänkt att forumet skulle gagnas av en spikad tråd för boktips. Så denna får det bli.

/MOD
Citera
2008-06-27, 22:50
Medlem
rayraviolis avatar
Vet inte hur mycket du fått upp ögonen än, men den här (av Thomas Nagel) är en ganska vanlig bok i olika introduktionskurser:

http://libris.kb.se/bib/8381414
Citera
2008-06-28, 00:45
Medlem
Eftersöker även jag bokrekommendationer, ämnena metafysik och matematiskfilosofi, helst introduktioner i och med begränsade förkunskaper.
Citera
2008-06-30, 23:29
Medlem
Shalashaskas avatar
Tre bra nybörjarböcker är

Bryan Magee - Bonniers stora bok om filosofi (Org. titel:Story of Philosophy)

Bertrand Russell - Filosofins problem (Org. titel:The Problems of Philosophy)

Bertrand Russell - Västerlandets filosofi (Org. titiel:A History of Western Philosophy
Citera
2008-07-01, 19:53
Medlem
Böcker av sarte

Någon som har något bra tips på böcker av Sartre eller annan intressant filosof.

Någon utav dessa som är bra?
http://www.adlibris.com/se/searchres...mproduct=False
Citera
2008-07-01, 20:17
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carousel
Någon som har något bra tips på böcker av Sartre eller annan intressant filosof.

Någon utav dessa som är bra?
http://www.adlibris.com/se/searchres...mproduct=False

Om du har för avsikt att få ett humm om Sartres existensialism kan jag rekomendera Existentialismen är en humanism. Sedan kan du gå vidare med att läsa romanen Acklet. De av Sartres dramer som jag tycker är mest läsvärda är Flugorna , Inför lyckta dörrar och De smutsiga händerna
Det verk som man kanske mest förknippar med Sartre, varat och intet, rekomenderar jag att du väntar lite med (förutsatt att du inte är van att läsa filosofisk facklitteratur) då den är ganska krånglig.
Senast redigerad av dr_strangelove 2008-07-01 kl. 20:24.
Citera
2008-07-02, 00:02
Medlem
Jag tänkte att vi kunde lista böcker som används i filosofikurser på högskolenivå. Jag listar några som man har nyttjat eller nyttjar på ett av Sveriges större (största?) universitets kurser i teoretisk filosofi. En del används alltså för tillfället andra inte. Därtill finns det en del kompendium som enbart säljs genom expedition samt artiklar via nätet som jag ej tagit med. Delkurs inom parentes.

The Penguin History of Western Philosophy - D.W Hamlyn (Filosofins historia)

Filosofin genom tiderna - Konrad Marc-Wogau (Filosofins histora bl a. I fem delar med texter av filosofihistoriens mest inflytelserika filosofer)

Language, proof and logic - Jon Barwise & John Etchemendy (För logikkurs, rekommenderas starkt)

Vad är vetenskap egentligen? - A.F Chalmers (Vetenskapsteori)

Metaphysics a contemporary introduction (Third Edition) - Michael J. Loux (Metafysik)

Knowledge Readings in Contemporary Epistemology - Sven Bernecker & Fred Dretske (Massvis artiklar i kunskapsteori)

Philosophy of Language (Routledge förlag) - W. Lycan (Språkfilosofi)

Philosophy of Language (Oxford U.P.) - A.P. Martinich (Språkfilosofi)

An Introduction to Philosophical Analysis (4e upplagan) - John Hospers (Filosofisk metod bl a)

Argumentationsteori, språk och vetenskapsfilosofi - Dagfinn Føllesdal, Lars Walløe, Jon Elster (Filosofisk metod bl a)

The Philosopher's Toolkit: A Compendium of Philosophical Methods and Concepts - Julian Baggini, Peter S. Fosl. (Filosofisk metod)

Philosophy of Mind: A Beginner's Guide - Ian Ravenscroft (Medvetandefilosofi)

A Survey of Metaphysics - E.J. Lowe (Ersatte Michael J. Loux metafysikbok)
Citera
2008-07-03, 11:29
Medlem
Star rekommenderar Kafkas "The Metamorphosis". Trots att det inriktar sig mer på psykiatriska vägar så har den en stark filosofisk bakgrund.

Ett annat slags filosofi är Nietzsches "Zarathustra". Denna bok är otrolig svår så jag förestår du börjar med något lättare först.

Good luck
Citera
2008-07-03, 14:53
Medlem
vilka böcker har påverkat/berört er mest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in