2009-12-30, 14:48
Medlem
Bigmouths avatar
jag passar också på att tacka för boktipset
Citera
2009-12-31, 07:14
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Är det här boken du talar om? http://www.bokus.com/b/9780300083286...term=heidegger

Finns den att köpa som ny i svensk översättning? Har inte vågat mig på Heidegger än, så det blir nog fan att införskaffa den boken. Tack!
Nej, det är en annan text, som på tyska heter Einführung in die Metaphysik.

Den jag talar om heter i orginal Was ist Metaphysik? och finns översatt i sin helhet i filosofiantologin Filosofin genom tiderna. 1900-talet.
Citera
2010-01-07, 13:49
Medlem
KlausDaimlers avatar
Var kan jag läsa om det som Tom Regan kallar The harm principle?
Snabbt svar uppskattas

Edit- Syftar han på samma harm principle som den här?
http://en.wikipedia.org/wiki/Harm_principle
Senast redigerad av KlausDaimler 2010-01-07 kl. 14:06.
Citera
2010-01-08, 13:41
Medlem
KlausDaimlers avatar
Jag hittade svaret själv. Om någon annan är intresserad så förklarar han sin tolkning av the harm principle i boken the case for animal rights
Citera
2010-01-23, 02:04
Medlem
jaegwon kim: physicalism or something near enough

någon som läst?
Citera
2010-01-23, 02:09
Medlem
Inte läst. men han är väl nån flummig filosof om jag jommer ihåg rätt. Vad vill du veta?
Citera
2010-01-23, 04:57
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
någon som läst?
Ämne sammanfogat i spikad boktipstråd.

/Mod
Citera
2010-01-27, 16:17
Bannlyst
Aristoteles och Platon håller fortfarande, allt övrigt är vidarutvecklingar av nämnda filosofer. Plaston har dessutom skrivit ned sin lärares Sokrates tankar.
Citera
2010-01-31, 23:10
Medlem
Laser Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Aristoteles och Platon håller fortfarande, allt övrigt är vidarutvecklingar av nämnda filosofer. Plaston har dessutom skrivit ned sin lärares Sokrates tankar.

Och ifall man vill spinna vidare på liknande som har flummat vidare kring deras tankar så finns Francis Bacon och René Descartes.
Citera
2010-03-05, 16:45
Medlem
Någon som vet någon bra bok som tar upp kritik mot Quentin Skinners "republikanska frihetsbegrepp" (A third concept of liberty)?
Citera
2010-03-16, 00:29
Medlem
user_21s avatar
Har nu läst ut min kursbok från vetenskapsfilosofi, "A. F. Chalmers - What is this thing called science?". En bok jag reckomenderar om man nyligen upptäckt intresse för ämnet.
Jag undrar om någon kan förslå en bra uppföljare till den eller en bok som tar upp några av vetenskapsfilosofins aspekter i mer detalj. Tack.
Citera
2010-03-16, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Har nu läst ut min kursbok från vetenskapsfilosofi, "A. F. Chalmers - What is this thing called science?". En bok jag reckomenderar om man nyligen upptäckt intresse för ämnet.
Jag undrar om någon kan förslå en bra uppföljare till den eller en bok som tar upp några av vetenskapsfilosofins aspekter i mer detalj. Tack.

Jag har själv planerat att köpa den här rackaren inom snar framtid:

Philosophy of Science av Martin Curd, J. A. Cover, Martin Curd

http://www.amazon.com/Philosophy-Sci.../dp/0393971759

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0393971759

Recensionerna verkar vittna om gott om man går efter vad som är sagt på Amazon. Billigare blir det dock att köpa från adlibris. Du kan också på amazon ta en liten titt vad som finns inuti. Jag tycker det ser bra ut.

1379 sidor och 1,043 kilo fullproppat. Det är alltså en antologi fast med väldigt mycket editorial text. Vilket jag ser som positivt i alla fall.

Jag minns inte riktigt men jag tror att jag fått den rekommenderad till mig tidigare någonstans ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in