Citat:
9 Souls påverkade mig inte lika starkt som Blue Spring eller Hanging Garden men 9 Souls var även den film jag hade högst förväntningar på. Dess stora styrka ligger i hur Toyoda låter filmen bygga moment av sig själv; jag kände att jag blev allt mer involverad och uppfattade filmer bättre allt eftersom jag tittade på den. Detta kanske är naturligt för de flesta men jag uppfattade ungefär som en snöboll som slutar som en lavin. Jag hade svårt att komma in i den på grund av humorn bland annat men i slutändan var jag ändå väldigt investerad i samtliga karaktärer, något som gör att det är en film jag känner starkt för att se om. Jag tror att 9 Souls är en film som är lätt att återkomma till och som växer på en efter flera sittningar. Hanging Garden har lite av samma känsla men jag fann mig mer involverad snabbare och det faktum att den tar ut svängarna rejält i kamera-arbete och andra stilistiska element är något jag gillar väldigt mycket de gånger det funkar. Humorn i Hanging Garden är även mycket mörkare i tonen vilket passar mig utmärkt. Därför tycker jag bättre om Hanging Garden men 9 Souls kommer nog kunna växa.
Skådespelaren heter Mame Yamada och han ser vi även i Toyodas "återkomst"-film The Blood Of Rebirth om än bara under en kortare stund. Han har även medverkat i flera Miike-filmer och återfinns även i Sonos Strange Circus (som jag ej sett). Här är Yamadas IMDb-profil:
http://www.imdb.com/name/nm1218886/?ref_=tt_cl_t12