2014-04-02, 18:54
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sector7slums
9 souls klickade inte på samma sätt som blue spring för mig, men den var fortfarande bra. Vad heter skådespelaren som är dvärg i båda filmerna?, finns han i andra filmer/serier?

9 Souls påverkade mig inte lika starkt som Blue Spring eller Hanging Garden men 9 Souls var även den film jag hade högst förväntningar på. Dess stora styrka ligger i hur Toyoda låter filmen bygga moment av sig själv; jag kände att jag blev allt mer involverad och uppfattade filmer bättre allt eftersom jag tittade på den. Detta kanske är naturligt för de flesta men jag uppfattade ungefär som en snöboll som slutar som en lavin. Jag hade svårt att komma in i den på grund av humorn bland annat men i slutändan var jag ändå väldigt investerad i samtliga karaktärer, något som gör att det är en film jag känner starkt för att se om. Jag tror att 9 Souls är en film som är lätt att återkomma till och som växer på en efter flera sittningar. Hanging Garden har lite av samma känsla men jag fann mig mer involverad snabbare och det faktum att den tar ut svängarna rejält i kamera-arbete och andra stilistiska element är något jag gillar väldigt mycket de gånger det funkar. Humorn i Hanging Garden är även mycket mörkare i tonen vilket passar mig utmärkt. Därför tycker jag bättre om Hanging Garden men 9 Souls kommer nog kunna växa.

Skådespelaren heter Mame Yamada och han ser vi även i Toyodas "återkomst"-film The Blood Of Rebirth om än bara under en kortare stund. Han har även medverkat i flera Miike-filmer och återfinns även i Sonos Strange Circus (som jag ej sett). Här är Yamadas IMDb-profil:

http://www.imdb.com/name/nm1218886/?ref_=tt_cl_t12
Citera
2014-04-02, 18:56
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
The Man From Nowhere och Cold Fish glömde jag att nämna i mitt förra inlägg!
TMFN fick jag tips om i en annan tråd igår, så den är redan till och med nedladdad. Cold Fish lät mycket intressant, den ska jag se! Tack återigen för flera tips!
Citera
2014-04-04, 04:18
Medlem
Vilka regissörer är mest intressanta enligt er? Jag har i princip bara tre jag ser filmer av; Chan-wook Park, Kar Wai Wong och Joon-ho Bong. Tips tack!
Citera
2014-04-04, 04:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av palel
Vilka regissörer är mest intressanta enligt er? Jag har i princip bara tre jag ser filmer av; Chan-wook Park, Kar Wai Wong och Joon-ho Bong. Tips tack!

Den sistnämnda. De två första tillhör tidernas mest överskattade regissörer alla kategorier. Det säger Juzup med stolt min!
Citera
2014-04-04, 04:59
Medlem
Mystiqes avatar
Tjena...

Ska det finnas nytt film/uppföljare av Twilight Samurai? Har googlad och letad runt, vet ej man måste söka med original titel.

Tacksam för svar, för då har jag missuppfattad det hela...

mvh M
Citera
2014-04-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuzupWilkosz
Den sistnämnda. De två första tillhör tidernas mest överskattade regissörer alla kategorier. Det säger Juzup med stolt min!

Alltså... Det är tre regissörer jag redan gillar, jag vill alltså ha tips på andra regissörer än de jag skrev.
Citera
2014-04-04, 14:20
Bannlyst
Citat:
Alltså... Det är tre regissörer jag redan gillar, jag vill alltså ha tips på andra regissörer än de jag skrev.

Finns 50-talet regissörer i Asien som är bättre än de två första du nämnde. Allt handlar om din personliga smak och vad du föredrar. Utan det är det lite som att ge en kvalitetsfilm till Rakii...dvs man vet inte vart det slutar..
Citera
2014-04-04, 15:34
Medlem
despondencys avatar
Citat:

Kim Ki-Duk
Toshiaki Toyoda
Hirokazu Koreeda
Takeshi Kitano
Takashi Miike
Kyoshi Kurosawa
Shion Sono

7 välkända namn, alla med sin egen stil och egna 'trademarks' och samtliga är fortfarande aktiva idag. Ser man bakåt i tiden finns det givetvis tyngre namn som Akira Kurosawa och Yasujirô Ozu men det kan nog vara lättare att börja i nutid och du inte har någon större koll på regissörer utöver de tre du nämnde.
Citera
2014-04-04, 15:42
Medlem
Citat:
Finns 50-talet regissörer i Asien som är bättre än de två första du nämnde. Allt handlar om din personliga smak och vad du föredrar. Utan det är det lite som att ge en kvalitetsfilm till Rakii...dvs man vet inte vart det slutar..
Är det så svårt att ge tips, utan att bete sig som en dryg översittare?

Citat:
Takashi Miike, Takashi Kitano, John Woo, Ringo Lam, Johnnie To, Shion Sono, Andrew Lau, Oxide Pang Chun och Kim Jee-woon är några att börja med.
Citera
2014-04-04, 19:52
Medlem
Citat:

Anledningen till att jag skrev de namnen var för att Ni skulle få en uppfattning av vad Jag gillar för typ av film. Precis som du skriver, men som du inte riktigt kunde koppla.

Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Takashi Miike, Takashi Kitano, John Woo, Ringo Lam, Johnnie To, Shion Sono, Andrew Lau, Oxide Pang Chun och Kim Jee-woon är några att börja med.

Tack! Ska kika igenom dem, bortsett från John Woo hehe. Har lite svårt för "Hong Kong-action", som väl är hans "grej"?

Kim Jee-woons "The Good, The Bad, The Wierd" har jag velat se ett tag då jag är ett stort fan av Kang-ho Song. Så det får bli den första med honom.
Citera
2014-04-04, 20:17
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
För att vara ärlig har jag bara sett halva och därför bör jag inte uttala mig. Som gammal kroppsbyggar-entusiast
Har du sett Hisayasu Satos Muscle? En pinku eiga med fokus på en homosexuell bodybuilder och en redaktör för en muskeltidning som råkar hugga av sin partners arm under en avancerad S/m-session. Förtvivlad över vad han gjort så hamnar han i fängelse, men får något att leva för när han hör att Pasolini gjort en ny film: Salo: The 120 days of Sodom. Här är en IMDB-länk: http://www.imdb.com/title/tt0095472

Shinya Tsukamotos Tokyo Fist kan också vara av intresse: http://www.imdb.com/title/tt0114690
Citera
2014-04-04, 20:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Har du sett Hisayasu Satos Muscle? En pinku eiga med fokus på en homosexuell bodybuilder och en redaktör för en muskeltidning som råkar hugga av sin partners arm under en avancerad S/m-session. Förtvivlad över vad han gjort så hamnar han i fängelse, men får något att leva för när han hör att Pasolini gjort en ny film: Salo: The 120 days of Sodom. Här är en IMDB-länk: http://www.imdb.com/title/tt0095472

Den måste jag nästan ta och se om, har väldigt svårt för Satos filmer, men denna minns jag som en av de bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in