2013-08-07, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Penance (Kiyoshi Kurosawa, 2012)

Fem år har gått sedan jag sist såg någonting av Kiyoshi Kurosawa. Efter Tokyo Sonata så återvänder han inte med en film utan med en tv-serie i fem delar, baserad på en bok av Kanae Minato som även skrivit Confessions. Här går hon dock steget längre än att fråga vilka gärningsmän som kan hållas ansvariga för sina handlingar och diskuterar istället djupare hur passivitet och brist på civilkurage också är något människor ska hållas ansvariga för.

Första avsnittet inleds med fem flickor i åttaårsåldern som leker på en skolgård när en okänd man närmar sig dem och ber en av dem att följa med honom. Alla ser hur han ser ut och hör hans röst, men ändå, när katastrofen är ett faktum, kan eller vill ingen av dem beskriva honom. Mördaren går fri och modern till den döda flickan kräver av de fyra andra att om de inte vittnar så kommer de ständigt stå i skuld till henne tills hon avgör om de sonat tillräckligt eller inte.

Det mest genomgripande i Penance är passivitet och vilka ödesdigra konsekvenser den kan få. Större delen av serien utspelar sig 15 år efter mordet och alla som varit inblandade i mordet lider av det på något sätt. Inte minst av att hela deras liv levs i en sorts passivitet. Det kanske mest talande är att en av dem, mest av bekvämlighet och kanske mot sin vilja, gifter sig med en man som egentligen vill ha en docka. En annan har spenderat de sista 15 åren hemma hos sina föräldrar utan att på något sätt försöka ta sig ut i samhället. Rädda för den dag då de ska behöva betala tillbaka till sin döda väns mamma. Den som klarat sig bäst har ignorerat mammans krav på botgöring och är istället mer handlingskraftig. Men Kurosawa skulle aldrig låta det vara så enkelt att handling är botemedlet mot passivitetens flathet.

Penance är dock ingen hämnarfilm även om hämnden finns där som tema. Det är snarare ett tyst dömande som löper som en röd tråd genom avsnitten, från kollegor, partners, föräldrar och myndigheter. Ingen går säker och inte ens en hjältemodig handling klarar sig från kritik. I de fall där en hämnd utageras blir konsekvenserna alltid mycket större och värre än vad de blev efter ursprungshandlingen som utlöste hela förloppet vilket gör att inga sympatier finns för den som hämnas.

Serien är på många sätt typisk för Kurosawa, både till form och innehåll. Det är nedgångna övergivna fabrikslokaler, en känsla av förtvivlan och undergång som skapas genom skuggor och kameraplacering. Människor och händelser i utkanterna av rutan, folk som rör sig två-tre rum bort från kameran. Hela tiden en känsla av att vad som helst kan hända. Den film som genast dök upp i huvudet när jag såg Penance var Kairo. När flickan hittas död på golvet i gymnastiksalen av sina vänner, som väntat i flera timmar innan de går för att leta efter henne trots att de från början konstaterar att mannen som bad om hjälp var en ”hentai”, så ligger det röda bollar utspridda runt henne. Det förde direkt tankarna till datorprogrammet i Kairo där punkter på skärmen dras från och till varandra tills de kolliderar och förgörs, en representation av mänskliga relationer om jag inte minns helt fel. Oändlig ensamhet trots en omgivning fylld av människor. När Asako (modern) ligger på samma golv är det tomt, hon är inte övergiven fysiskt, men ensam i sin jakt på mördaren när alla andra vill gå vidare.

Ska man säga något negativt om Penance så är det att den är för tv-fierad. 5 timmar blir för långt och ett par avsnitt känns som att de går på tomgång men de räddas upp till viss del av riktigt bra skådespelare. Kyoko Koizumi spelar mamman till den mördade flickan och är med i alla avsnitt medan de fyra kvinnorna spelas av Yu Aoi, Eiko Koike, Sakura Ando och Chizuru Ikewaki och får ett avsnitt var. Även Ryo Kase, Hirofumi Arai och Teruyuki Kagawa dyker upp i biroller. Men trots alla intressanta frågeställningar, stämningen och skådespelarna så gör tv-formatet att det här ändå känns som Kurosawa-light. Men som en del i hans filmografi och ännu en vinkel på teman som hämnd, ensamhet, skuld och skam som han tagit upp i filmer som Eyes of the Spider, Serpent's Path, Kairo, Bright Future och Tokyo Sonata så är den omistlig och det finns mer att säga om den, men det blir svårt utan spoilers.

Tv-serie? Men vad får den för betyg?
Senast redigerad av PieterBruegel 2013-08-07 kl. 14:27.
Citera
2013-08-07, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Kör vilken som helst! Alla tre är bra! Gå efter den genre du är mest sugen på!

Mother och The Yellow Sea har det varit lite delade meningar om här i tråden. Mest Mother vill jag minnas inte var så omtyckt. Friend tror jag är den som folk varit mest överens om är bra, om jag inte är helt ute och snurrar nu dvs... Själv gillar jag som sagt alla.

Mother är ett enda stort sömnpiller och en stor besvikelse. Men den passar säkert Kaptenfanatisk och hans förvridna smak..
Citera
2013-08-07, 15:22
Medlem
Rakiis avatar
Drog hem CAT-3 filmen The Underground Banker med Anthony Wong som jag ska se på senare idag, verkar vara riktigt rolig och en blandning mellan Takashi Miike och Ebola Syndrome.

http://www.imdb.com/title/tt0111764/
Citera
2013-08-07, 16:50
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Tv-serie? Men vad får den för betyg?

Sätter inga sifferbetyg.
Citera
2013-08-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Mother är ett enda stort sömnpiller och en stor besvikelse. Men den passar säkert Kaptenfanatisk och hans förvridna smak..

Så oväntad kommentar. Det lite patetiska är att du säger detta om alla filmer du själv ogillar, oavsett vad filmerna har för rykte, vare sig det gäller Pokémon eller t.ex. Mother, som har 95% på RottenTomatoes. Egentligen brukar jag inte svara dig men ibland är du bara lite väl korkad.
Citera
2013-08-07, 18:16
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Sätter inga sifferbetyg.
Jag ska nog ta och plocka hem den. Blev intresserad efter jag läst din recension!

Vidare, av Friend, Mother och Yellow Sea så tycker jag Mother är den som är minst bra. Inte dålig, men jag skulle personligen rekommendera att se de andra filmerna före...
Citera
2013-08-07, 18:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Jag ska nog ta och plocka hem den. Blev intresserad efter jag läst din recension!

Säg till om du hittar den!
Citera
2013-08-07, 18:53
Medlem
DumBeasts avatar
Penance finns utgiven på textad dvd i Hong Kong så den borde ligga uppe nånstans.
Citera
2013-08-07, 19:48
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Säg till om du hittar den!
Du har PM.

Har ca: 40min kvar på The Sea is Watching. Har varit bra än så länge i alla fall. Kurosawa har skrivit den så vitt jag kan förstå, och regisserad av Kei Kumai. Det är därför lite halvt osanning att det skulle vara Kurosawas sista film, vilket den marknadsförs som...

http://www.imdb.com/title/tt0316829/?ref_=fn_al_tt_1
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-08-07 kl. 19:54.
Citera
2013-08-08, 05:50
Medlem
DumBeasts avatar
Organ (Kei Fujiwara, 1996)

På sätt och vis känns Fujiwaras film som raka motsatsen till Shinya Tsukamotos Tetsuo (som Fujiwara var med och filmade och spelade i). Tsukamoto lät kalla, hårda byggnader i stål och glas skapa kalla, hårda och avtrubbade människor som till slut själva förvandlas till metall. En transformering av kroppen som kulmen på ett industrialiserat samhälle där mänskliga värden gått förlorade.

Eftersom Fujiwaras body horror är organisk medan Tsukamotos är teknologisk börjar Fujiwaras rollfigurer sin transformering med fysisk amputation för att sedan förvandlas till bättre människor på insidan. Det finns kopplingar till buddhismen, livet är ett lidande som måste genomlevas för att man ska nå insikt. Filmen i sig är så pass extrem att den kan ses som ett eget liv som måste genomlidas och omfamnas av tittaren för att denne, precis som de transformerade monstren i filmen, ska komma ut mer upplyst. Genom lidande och kroppslig förruttnelse nås själslig helhet. De som kämpar emot det fysiska lidandet ruttnar istället på insidan.

Filmen är rörig och kan uppfattas som osammanhängande, förvirrad och drömlik men jag tror det beror på att den är berättad efter en känslomässig kronologi. Den berättas ur en rollfigurs perspektiv som själv genomlevt de bisarra händelser som skildras i filmen och han börjar med det värsta först. Bilder från filmens slut visas i början innan själva berättelsen om vad som ledde honom dit tar vid för att senare återkomma till slutet. Det är ett grepp som är både positivt och negativt. Positivt då det skapar en intressant inramning och lyfter en annars ganska trist historia, men negativt för filmens underhållningsvärde. Organ är verkligen svår att ta sig igenom, den känns till en början rörig, skådespeleriet är under all kritik och framförallt är den ful att se på. Den har precis som Tsukamotos Tetsuo beskrivits som en audiovisuell upplevelse men Fujiwara kommer aldrig i närheten av Tsukamotos bilder och musiken kan inte mäta sig med Chu Ishikawas pumpande soundtrack till Tetsuo-filmerna.

Men det är ändå en film värd att se, inte minst för att se vilken riktning Tsukamotos filmer kanske hade tagit om samarbetet mellan honom och Fujiwara hade fortsatt. Även Tsukamoto har ju på senare år valt en mer erotisk och ”organisk” väg. Det kanske är en ren slump att Organ producerades av Organ Vital och Tsukamotos första film där han bokstavligen dök in i människokroppen genom obduktioner och nära dödenupplevelser fick heta just Vital, men det tål att tänkas på.
Citera
2013-08-08, 08:25
Medlem
despondencys avatar
DumBeast

Mycket välskrivet. Jag tror det blir en back-track för att läsa fler utlåtanden du gett om filmer här. Jag hoppas du fortsätter skriva, det är givande och insiktsfulla kommentarer du har och jag hoppas jag kan tala för fler än mig själv när jag säger att det uppskattas.
Citera
2013-08-08, 09:11
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
DumBeast

Mycket välskrivet. Jag tror det blir en back-track för att läsa fler utlåtanden du gett om filmer här. Jag hoppas du fortsätter skriva, det är givande och insiktsfulla kommentarer du har och jag hoppas jag kan tala för fler än mig själv när jag säger att det uppskattas.
Verkligen! Dumbeast kommer alltid med informativa, detaljerade och välskrivna utlåtanden här i tråden!

Såg klart The Sea is Watching igår kväll, och jag måste säga att jag gillade den väldigt mycket. Fantastiskt snygg och välgjord film, och betyget hänger mellan en stark trea och en svag fyra. Rekommenderas till alla som vill se ett välspelat, underhållande och snyggt filmat drama!

Länkar IMDb igen:
http://www.imdb.com/title/tt0316829/?ref_=fn_al_tt_1
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-08-08 kl. 09:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in