2013-08-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wristcutter
Men att man gör allt själv behöver inte vara ett kriterium för att vara ett geni. Det beror i och för sig på vad man använder för definition. Jag brukar använda mig av Sartres "geni är vad en människa uppfinner då den letar efter en väg ut". Man kan, enligt mig, ha specialområden där man verkar med sitt geni, och att vara renässansman är inget måste för att bli kallad det. Anser inte jag.

Men jag brukar gilla att slänga mig med ordet geni, även då det handlar om privatpersoner jag möter som besitter ett annorlunda men fascinerande nytt sätt att tänka.

Om du ofta använda ordet geni ofta och kör på Sartres definition ser jag inget konstigt i att du kallar även Miike för ett geni. Vi brukar helt enkelt ordet i olika grad, vilket påverkar vilka personer man lägger det epitetet på. Inget konstigt med det.
Citera
2013-08-12, 15:16
Medlem
Wristcutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Om du ofta använda ordet geni ofta och kör på Sartres definition ser jag inget konstigt i att du kallar även Miike för ett geni. Vi brukar helt enkelt ordet i olika grad, vilket påverkar vilka personer man lägger det epitetet på. Inget konstigt med det.

Enda egentliga tumregeln enligt mig är att ens sätt att framföra sin eventuella världsbild inte får vara för konformistiskt. Någon i AB:s kommentarsfält ville en gång i våras övertyga mig om att anledningen till Joss Whedons boxofficerekord för Avengers-filmen förra året berodde på att Joss Whedon är ett geni. "Mja", svarade jag på det.

I övrigt har du förstås helt rätt.
Citera
2013-08-12, 15:25
Medlem
Wristcutters avatar
Fixar hem 13 Assassins och Visitor Q nu.

Blev även sugen på Barren Illusion så!

Tror jag kör en heljapansk vecka.

Edit: Fixar hem Welcome to the NHK också! Trailern gjorde mig helpepp. That's me alright.
Senast redigerad av Wristcutter 2013-08-12 kl. 15:32.
Citera
2013-08-12, 15:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wristcutter
Blev även sugen på Barren Illusion så!

Den ska jag nog också se idag!
Citera
2013-08-12, 16:18
Medlem
storbondens avatar
Någon som har sett Noriaki Tsuchimotos dokumentärfilmer? Vad tycker ni om dem?

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Jag försökte hålla nivån uppe men du verkar vara ett hopplöst fall när det kommer till samtalston. I stället för att komma med konkreta svar letar du billiga retoriska poänger och vill kunna känna dig överlägsen. Hoppas inte du kör med samma attityd i livet utanför internet, alternativt att du bara umgås med liktänkande män.

Man behöver förresten inte vara särskilt kulturellt bevandrad för att kunna lista ut var mitt användarnamn kommer ifrån.

Skit i honom. Han är ju helt slut i huvudet.
Citera
2013-08-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storbonden
Skit i honom. Han är ju helt slut i huvudet.

Har honom på ignore men det syns i mobilen ändå, tyvärr, så då tvingar jag mig själv att läsa och svara.

Ska nog se The Unjust i kväll, måste se vad den har att erbjuda. Den eller The Treasure Hunter, som verkar kass.
Citera
2013-08-12, 17:09
Medlem
Rakiis avatar
Ska nog även se på Basic Tsukamoto ikväll också efter Kiyosho Kurosawafilmen.

http://www.imdb.com/title/tt1029437/
Citera
2013-08-12, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ska nog även se på Basic Tsukamoto ikväll också efter Kiyosho Kurosawafilmen.

http://www.imdb.com/title/tt1029437/

Ja gillar du existentiell art-film så kommer Barren Illusion vara rena rama onanin.
Citera
2013-08-12, 17:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Ja gillar du existentiell art-film så kommer Barren Illusion vara rena rama onanin.

Låter bra och hoppas att den faller mig i smaken.
Citera
2013-08-12, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Låter bra och hoppas att den faller mig i smaken.

Får se om du fattar budskapet i filmen.
Citera
2013-08-12, 22:38
Medlem
Wristcutters avatar
Tack L.V.X. och Rakii för att ni båda talade gott om Welcome to the NHK! Sällan, kanske bara vart femte år si sådär, hittar man en film, serie eller bok som klingar så samstämmigt med ens person och hjärta!

Endast sett fyra avsnitt än så länge och nu, efter en evighetslång diskning, ska jag se några avsnitt ytterligare. Jag bara måste skriva av mig lite angående denna serie senare under natten.

Må gott tills dess!
Citera
2013-08-13, 11:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Får se om du fattar budskapet i filmen.

Nu kanske jag är helt fel ute men uppfattade det som att ungdomarna i filmen isolerar sig ifrån omvärlden för att de inte orkar med de vuxnas krav på jobb, utbildning och karriär, i ett land där alla ska göra bra ifrån sig och jobba uppåt i näringskedjan. Scenerna som vävs ihop med att dom skapar musik, är ute på stan eller kvinnan på postkontoret indikerar enbart att deras liv är tomt på innehåll och går på slentrian, samtidigt som en av de försöker hitta kärleken i vad som ser ut att vara ett känslolöst och kärlekslöst Japan.

Det är min tolkning i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in