Citat:
Ursprungligen postat av LoUd3
Tack för tipset. Håller med den var verkligen fantastisk! Har nu sett den, Memories of Murder, Madeo, I Saw the Devil, A Bittersweet Life och Old Boy. Av dessa har Madeo, MoM och i viss mån A Bittersweet Life varit de jag gillat absolut mest. Väldigt svag för mystiken som rör sig i dess och alla gav mig saker att fundera och klura kring. Vad för filmer ska jag gå vidare med? De behöver inte innehålla massa våld eller våld överhuvud taget, bara de har den underbara mystiken och gåtfullhet som asiatiska regissörer verkar duktiga på.
Jag tycker du ska se de andra filmerna i Oldboy trilogin,
Sympathy for mr Vengeance och
Lady Vengeance. Dom är fristående så att du sett Oldboy innan spelar ingen roll, jag såg också Oldboy innan jag såg de andra två... Mr Vengeance är den bästa av de tre om du frågar mig. Sen tycker jag du ska se monsterfilmen
The Host om du inte sett den. Hur mystiska dom är vettefan, men bra är dom i alla fall... Sen ska du lätt se
A Tale of Two Sisters om du inte sett den. Den är gåtfull och mystisk och jag blev helt tagen av den, en av de första sydkoreanska filmerna jag såg. Den är lite läskig på sina ställen, men skulle hellre välja att sätta den i genren psykoligisk thriller än skräck.
Se
Sunflower också, den är asbra! Kanske inte så mystisk heller, men ett bra drama.
A Dirty Carnival kan jag också rekommendera starkt. Gangsterdrama.
Sen för att nämna en lite ovanligare film så drar jag till med Possessed. Det var inte heller skräck vad jag minns, utan mer av en mystery/thriller. Nu rabblade jag bara massa filmer som de flesta här har sett allihop, men vanligen så brukar man ju se de mer omtalade filmerna innan man börjar kolla mer obskyra grejer. Tror jag i alla fall...
Possessed
http://www.imdb.com/title/tt1535472/?ref_=fn_al_tt_3
Kolla själv upp om det är nåt som kan vara intressant för dig.