Låter på beskrivningen lite som Stilla Liv av Jia Zhangke. Inte just handlingen, men det där om lågmäldheten och att samhället blivit för stort. Den handlar om bygget av dammen Tre Raviner. En stad i närheten av floden ska tömmas på människor för att det ska gå att bygga den. När en arbetare kommer hem efter en lång frånvaro börjar han leta efter en av de som blev förflyttade. Eller någonting sånt - det är nog fem år sedan jag såg den, så minnet kan svika. Rekommenderas hur som helst. http://www.imdb.com/title/tt0859765/
Men nu jävlar ska det ses naturfilm. Winged Migration från 91.
Det är nog inte uppbyggnaden som är problemet. Brukar inte ha några problem med konstfilm, men just i Kitanos fall tycker jag att det känns som att han försöker göra konstfilm men inte klarar av att göra någonting vettigt. Känns mest krystat och inte mer spännande än någon random västerländsk regissör som försöker göra konstfilm utan att lyckas något vidare.
Sen var det där rådet att se mer Ki-Duk lite väl uppenbart. Kollade runt lite om Yoshihiro Nakamura och tror inte det var något för mig heller.
Bara det att du rekommenderar fyra filmer som du inte sett och sen att alla heter något med "river" är hur skönt som helst. Hoppas allt är bra gamle kamrat! Och hur går det med ration på asiatorrents?
Hehe, jo... Men jag kände att någon av dem kanske kunde vara intressant även för dig. Brukar dela din smak väldigt ofta. Har du sett något av Ozu? Du kanske skulle spana in någon film av honom annars. Har 3 tips som jag tror att jag gett dig förut.
Annars undrar jag om du sett nåt av Shin'ya Tsukamoto? Där har du massor av guldkorn annars. Tokyo Fist, A Snake of June, Vital, Tetsuo, Bullet Ballet, Haze, osv. Han har gjort massor av tvärgrymma filmer...
Annars bra vettu. Haha, ja den där ration får man ju kämpa ordentligt för att lyckas hålla uppe. Med min jäkla lina som jag sitter på. Huu... Hoppas allt e bra med dig med!
Rakii - Jo, jag har massor att se, har sett mycket på film men inte nåt asiatiskt alls på länge nu... Har även mobilt bredband och dom stryper min hastighet och jiddrar hela tiden så det tar ett dygn och få hem en film som ligger på 700mb...
Edit: Ingen av filmerna jag tipsade om nu är av Ozu. Tillägger det bara... Däremot har jag sett dessa tre filmer, och tycker alla är väldigt bra.
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-01-06 kl. 13:24.
Såg att den släppts och folk tycks ladda ner den som tokar både på tpb och på asiatorrents, har försökt beta mig igenom animen i veckan pga. att jag vill se "var filmen kommer ifrån", I brist på bättre uttryck. Har du sett animen? Är det lönt att se den först och sen gå på spelfilmen eller kan man dra igång live action adaptionen direkt? Undrar mest pga. att animen ligger på uppåt 100 avsnitt och det är ett rejält åtagande att se den känner jag.
Nej jag har inte sett animen och kan heller inte påstå att jag är ett animefan.
Hehe, jo... Men jag kände att någon av dem kanske kunde vara intressant även för dig. Brukar dela din smak väldigt ofta. Har du sett något av Ozu? Du kanske skulle spana in någon film av honom annars. Har 3 tips som jag tror att jag gett dig förut.
Annars undrar jag om du sett nåt av Shin'ya Tsukamoto? Där har du massor av guldkorn annars. Tokyo Fist, A Snake of June, Vital, Tetsuo, Bullet Ballet, Haze, osv. Han har gjort massor av tvärgrymma filmer...
Annars bra vettu. Haha, ja den där ration får man ju kämpa ordentligt för att lyckas hålla uppe. Med min jäkla lina som jag sitter på. Huu... Hoppas allt e bra med dig med!
Nu börjar det likna nått! Tackar för tipsen. Verkar bra, och tror inte du gett dem innan heller. Har 24 Eyes på dvd här hemma och ska nog se den någon gång i veckan, kanske imorgon. Ozu har jag inte sett något av. Köpte en box med honom för ett tag sen men dvd-spelaren är inte regionsfri och dators skivläsare har gått sönder. Vad ska man göra?
Tsukamoto ska kollas upp. Tetsuo är ju legendarisk, men jag har aldrig sett den.
Allt bra här med. Ser lite film, lagar lite mat, ja, degar helt enkelt.
Nu börjar det likna nått! Tackar för tipsen. Verkar bra, och tror inte du gett dem innan heller. Har 24 Eyes på dvd här hemma och ska nog se den någon gång i veckan, kanske imorgon. Ozu har jag inte sett något av. Köpte en box med honom för ett tag sen men dvd-spelaren är inte regionsfri och dators skivläsare har gått sönder. Vad ska man göra?
Tsukamoto ska kollas upp. Tetsuo är ju legendarisk, men jag har aldrig sett den.
Allt bra här med. Ser lite film, lagar lite mat, ja, degar helt enkelt.
Vad bra! Alla filmer jag rabblade där i förra inlägget är bra om du frågar mig...
Nu så, har jag sett River också. Tyckte det var ett bra och lågmält drama och med en del långa tagningar! 3/5 Definitivt sevärd!
Handlingen:
Hikari (Misako Renbutsu) lost her boyfriend after a random killing that took place in Akihabara. Afterwards, Hikari feels a great sense of loss and shuts herself off from the world. She doesn't leave her home. Finally, with the help of those around her, Hikari is able to regain stability in her life bit by bit. She then goes to Akihabara and roams around. Meeting people there, who are going through their own difficult situations, Hikari is able to begin moving her life forwards.
Såg att den släppts och folk tycks ladda ner den som tokar både på tpb och på asiatorrents, har försökt beta mig igenom animen i veckan pga. att jag vill se "var filmen kommer ifrån", I brist på bättre uttryck. Har du sett animen? Är det lönt att se den först och sen gå på spelfilmen eller kan man dra igång live action adaptionen direkt? Undrar mest pga. att animen ligger på uppåt 100 avsnitt och det är ett rejält åtagande att se den känner jag.
Ett tips är ju att se de filmer som kommit ut, som överlag är mycket uppskattade.
Var samma för mig med... Men tycker definitivt att du ska se den om du känner för att slappa till någon skön och lättsam film.
Problemet är bara att ingen relle börjar ladda hem då jag försöker att ladda hem dom, filmen ser väldigt underhållande ut och kan mycket väl vara en film som passar mig.