2013-07-18, 12:17
Medlem
Rakiis avatar
Någon som har sett dokumentären Hayao Miyazaki and the Ghibli Museum?
Citera
2013-07-19, 15:49
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Departing Osaka Station at 0:00
Japanskt drama från 2006
http://www.imdb.com/title/tt1010333/?ref_=fn_al_tt_1

Klockan är 00.00 och då avgår ett tåg mot främmande destination. Ombord på tåget har vi olika personer med olika bakgrund. De har dock något gemensamt och det är att de är på flykt från något i livet.....Destinationen är okänd....men vad det inte vet är att målet kommer få en förändring i deras liv...

Departing Osaka Station var en trevlig överraskning för mig. Det här är ett lågmält drama med för mig relativt okända skådespelare. Visst är det lite tillrutat och aningen tillgjort, men det är såna här filmer som verkligen passar in att se under varma sommarnätter...
Extra intressant är att fokus läggs på fler kvinnliga karaktärer vilket inte är allt för vanligt i Japansk film. Tema storstad möter landsbygd fungerar alltid på något vis bättre i Japansk film.

Betyg: En stabil 3:a av 5. Lite djupare persongalleri och story så hade det trillat över till en 4:a.Rekommenderas för er som vill se fin sommareskapism med lite tearjerking...
Den där låter jäkligt bra faktiskt! Skall kollas upp... Tror den kan falla mig i smaken faktiskt!
Citera
2013-07-19, 17:41
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Såg precis Crying Fist(2005), jävlar vilken känslobomb vid vissa tillfällen. Har väldigt svårt för att gråta och inte gjort det sedan jag var liten till en film, men här var det ta mig tusan nära inte bara en gång, utan vid två olika separata tillfällen.

Filmen handlar om två olika personer, Gang Tae-sik som är en f.d proffsboxare men står vid ruinens brant med knappt några pengar kvar att försörja sin familj och måste livnära sig med att jobba som en mänsklig slagpåse på gatan för att skramla ihop lite pengar.

Andra personen vi följer är Yoo Sang-Hwan som åker i fängelse och väl där börjar boxas för att få tiden att gå.

Det som är synd med den här filmen är att den är något ojämn, för historien om Gang är sjukt jäkla bra och Choi Min-sik gör en OTROLIG rollprestation i denna filmen, men sedan får man också följa karaktären Yoo som enligt mig är en karaktär jag knappt kan sympatisera med och är en jäkla ignorant douche-bag som jag inte har något till övers för egentligen, och hans historia är ganska tråkig till en början men blir dock bättre.

Trots detta så är filmen ändå jävligt bra, och Choi Min-sik är som vanligt den som gör den bästa rollprestationen och överglänser verkligen alla varenda gång man ser honom i rutan. Historien om hans karaktär är också rolig, fin, hemsk och otroligt hjärteskärande stundtals och de delarna med honom är absolut 5/5.

Men på grund av ojämnheten i den andra berättelsen i filmen så räcker den tyvärr inte fram till toppbetyg. Men den får helt klart en stabil 4:a, rekommenderar den till alla som gillar sydkoreansk film.

4/5

http://www.imdb.com/title/tt0457007/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2013-07-19, 20:16
Medlem
Rakiis avatar
BrutusBeefcake

Har lite filmtips till dig som du kanske skulle uppskatta i och med att du gillade New World som jag såg på Filmtipset, blandad kompott med koreanska gangsterfilmer och så, lite polisfilmer ifrån HK drog jag med också.

A Dirty Carnival
A Bittersweet Life
The Man from Nowhere
Breathless
Protégé
Exiled
Vengeance
The Beast Stalker
The Stool Pigeon
The Viral Factor

Och då du gillade Crying Fist ska du spana in The Foul King av Kim Ji-Woon
Citera
2013-07-19, 20:25
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
BrutusBeefcake

Har lite filmtips till dig som du kanske skulle uppskatta i och med att du gillade New World som jag såg på Filmtipset, blandad kompott med koreanska gangsterfilmer och så, lite polisfilmer ifrån HK drog jag med också.

A Dirty Carnival
A Bittersweet Life
The Man from Nowhere
Breathless
Protégé
Exiled
Vengeance
The Beast Stalker
The Stool Pigeon
The Viral Factor

Och då du gillade Crying Fist ska du spana in The Foul King av Kim Ji-Woon

Tack så jättemycket Rakii! Skriver ner allihopa och kan till och med bli någon av dem redan ikväll, sitter här och funderar på vad jag skall se härnäst nämligen, aldrig fel med lite HK-action heller!

The Foul King har jag faktiskt och har tänkt se ett tag, är ju ett stort fan av wrestling också så den kan nog sitta som handen i handsken

Tack återigen!
Citera
2013-07-19, 20:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Tack så jättemycket Rakii! Skriver ner allihopa och kan till och med bli någon av dem redan ikväll, sitter här och funderar på vad jag skall se härnäst nämligen, aldrig fel med lite HK-action heller!

Om du är sugen på HK-action kan jag slå ett slag för de äldre filmerna som Chow Yun-Fat medverkade i;

Tiger on the Beat
Prison on Fire
City on Fire
A Better Tomorrow 1 & 2
Flaming Brothers
God of Gamblers

Citera
2013-07-19, 20:50
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Om du är sugen på HK-action kan jag slå ett slag för de äldre filmerna som Chow Yun-Fat medverkade i;

Tiger on the Beat
Prison on Fire
City on Fire
A Better Tomorrow 1 & 2
Flaming Brothers
God of Gamblers

Strålande! Gillar Chow Yun-fat egentligen men inte fått sett mycket alls från honom vilket är en skam, dessa skall jag givetvis kolla upp!

Vad var det du inte gillade med New World förresten? Såg att du gav ett lite lägre betyg än jag på den, själv tyckte jag att den var strålande och Choi Min-sik var ju som vanligt fantastisk enligt mig
Citera
2013-07-19, 20:54
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
I väntan på att få hem lite andra filmer skall jag se min första Nordkoreanska film någonsin, det blir kampsportsfilmen Pyongyan Nalpharam.

http://www.imdb.com/title/tt1708434/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2013-07-19, 21:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Vad var det du inte gillade med New World förresten? Såg att du gav ett lite lägre betyg än jag på den, själv tyckte jag att den var strålande och Choi Min-sik var ju som vanligt fantastisk enligt mig

Du bör ha i åtanke att en tvåa är godkänt i min bok och ungefär det betyg som de flesta filmer från mig nuförtiden då jag har blivit allt mera restriktiv med mina betyg, en trea är ungefär vad en fyra motsvarar hos andra på Filmtipset och fyror ger jag väldigt sällan, någon gång ibland och femmor delar jag knappt ut alls. Jag gillade New World för vad den var, ett bra och välpolerat gangsterdrama som trots allt inte riktigt grep tag om mig och kunde inte direkt leva mig in i filmen, har sett bättre gangsterfilmer ifrån Sydkorea. Håller dock med dig om att Choi Min-Sik var bra, även om han börjar se trött, gammal och tjock ut nu jämfört med rollen han gjorde i Olbdoy, men det var ju trots allt tio år sen nu.

Citat:
I väntan på att få hem lite andra filmer skall jag se min första Nordkoreanska film någonsin, det blir kampsportsfilmen Pyongyan Nalpharam.

Den ska jag fan också ladda hem, inte sett någonting ifrån Nordkorea ännu!
Citera
2013-07-19, 21:55
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:

Tiger on the Beat
Prison on Fire
City on Fire
A Better Tomorrow 1 & 2
Flaming Brothers
God of Gamblers

Glöm inte Hard Boiled, kanske den allra bästa med Chow Yun-Fat.
Citera
2013-07-19, 21:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Glöm inte Hard Boiled, kanske den allra bästa med Chow Yun-Fat.

Ja, verkligen, en av mina absoluta favoritfilmer, tror däremot att han sett den redan!
Citera
2013-07-19, 22:07
Medlem
NirvanAs avatar
Verkar som om ÄNNU en ip man film kommit... det har alltså kommit 3 ip man, the grandmaster och nu ip man 4.. the last fight...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in