2012-09-14, 10:10
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Koreanska Melodramer värda att titta närmre på:

My sassy girl (jaja ingen renodlad melodram men inslagen finns där, den ska ses i vilket fall somhelst)
Sad movie
The classic
Daisy
A millionaires first love
The Recipe
My Girl and I
A moment to remember
Lovers concerto
April Snow (mer eller mindre allt av regissören till denne, Hur Jin-ho, är sevärt)
Gillar du riktigt ostiga filmer finns Always (en personlig besvikelse)
Yosul - påminner om taiwanesiska secret
A brand new life (ganska tung handling, se den lite senare)

fetstilt = extra sevärt enligt mig

Finns för övrigt mer att se, du kan ju även kolla in Windtruck så får jag förhoppningsvis ännu en kompanjon i mitt korståg för att totalförbjuda denna styggelse! Får gräva lite i både huvudet och kanske även i filmbiblioteket för ytterligare ett par titlar från just korea.

Ber även såhär i efterhand om ursäkt för taskig struktur på inlägget. Lite sent på dagen och jag är för lat för att korrekturläsa såhär dags
My sassy girl har jag sett och skulle nog säga att det är en av mina favoritfilmer från sydKorea. Ska kolla upp resten av tipsen. Vilket dock kan bli en utmaning när jag nu blivit bannad från i princip alla bra asiatiska torrentsidor. Hoppas de finns på youtube eller nån stream.
Citera
2012-09-14, 12:28
Medlem
alprazolam_s avatar
InternationalWOT - Jag såg också Painted Skin väldigt nyligen. Jag satte en stark 2a på den tror jag. Vilket är "godkänd +" enligt mitt betygsystem.

Är det värt att se även uppföljaren? Låter inte så kul att handlingen tagit stryk, då det var den första filmens starkare sida...
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-09-14 kl. 12:30.
Citera
2012-09-14, 14:39
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
InternationalWOT - Jag såg också Painted Skin väldigt nyligen. Jag satte en stark 2a på den tror jag. Vilket är "godkänd +" enligt mitt betygsystem.

Är det värt att se även uppföljaren? Låter inte så kul att handlingen tagit stryk, då det var den första filmens starkare sida...

Den första tog ju inte sig själv på jättestort allvar många gånger, vilket var ganska skönt, Yen är ju ganska avslappnad i sin roll där. I 2:an är det ju samma skådisar, i helt nya roller och Yen är borta. Vilket gör att filmen tycks ta sig själv på lite väl stort allvar, tsm med den bristfälliga handlingen... Visst den går ju att se på, om man verkligen inte har något annat vettigt att dra igång. Jag betraktar det som den typiska filmen jag kan slå på en natt jag har svårt att somna, mest för att bli trött. Kan funka för dig också.

Den är ju visuellt mycket snyggare än sin föregångare, så är du intresserad av den aspekten är den sevärd.

Kom på ett par melodramer till:

Closer to Heaven
BA:BO
Virgin snow (japansk/koreansk samproduktion)
Citera
2012-09-14, 16:21
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Den första tog ju inte sig själv på jättestort allvar många gånger, vilket var ganska skönt, Yen är ju ganska avslappnad i sin roll där. I 2:an är det ju samma skådisar, i helt nya roller och Yen är borta. Vilket gör att filmen tycks ta sig själv på lite väl stort allvar, tsm med den bristfälliga handlingen... Visst den går ju att se på, om man verkligen inte har något annat vettigt att dra igång. Jag betraktar det som den typiska filmen jag kan slå på en natt jag har svårt att somna, mest för att bli trött. Kan funka för dig också.

Den är ju visuellt mycket snyggare än sin föregångare, så är du intresserad av den aspekten är den sevärd.

Kom på ett par melodramer till:

Closer to Heaven
BA:BO
Virgin snow (japansk/koreansk samproduktion)
A Brand New Life var ny för mig, så den ska jag skaffa jag med. Sen blev jag även lite extra intresserad av Yosul när du skriver att den påminner en del om Secret. Den har jag dessutom redan hemma också!

Jag lägger uppföljaren till Painted Skin åt sidan så länge, jag har massor med annat som verkar bättre än den, men det kan ju vara bra att ha nåt i rockärmen att ta till om man har sömnsvårigheter någon natt...
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-09-14 kl. 16:24.
Citera
2012-09-15, 02:14
Medlem
NirvanAs avatar
Black & White Episode 1 hade potential att bli bra men den lämnade mycket att önska. För det första är filmen alldeles för lång, närmare 2.5 timmar, skådespeleriet är mediokert, men det tråkigaste av allt är att det kändes som en hollywood rulle, och jag är inte den som gillar hollywood.
Citera
2012-09-15, 03:54
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Black & White Episode 1 hade potential att bli bra men den lämnade mycket att önska. För det första är filmen alldeles för lång, närmare 2.5 timmar, skådespeleriet är mediokert, men det tråkigaste av allt är att det kändes som en hollywood rulle, och jag är inte den som gillar hollywood.

Trist att höra, tittade på cover och lite stills och det ser ut som om man försökt sig på en Hawaii 5-0 i filmformat nästan. Ja jag var och såg resident evil tidigare på kvällen och den var verkligen ingen höjdare, och då är jag ändå ett fan av franchisen.
Och då ska man inte gå in på alla märkligheter i övriga filmen.

Så jag körde helt enkelt hem och botade mig genom att titta på japanska Jump (2003) och tyckte faktiskt det var en helt ok mysterythriller som jag kan rekommendera.

http://www.imdb.com/title/tt0410142/
Citera
2012-09-15, 18:16
Medlem
Kan börja med att tipsa om några Sydkoreanska serier som är måsten. "Queen Seon Deok", ''Jumong'' & ''Dong Yi'' är samtliga, riktiga mästerstycken, och faller mest troligt alla som gillar drama (fiktivt) blandat med historia, i smaken.
Citera
2012-09-15, 18:29
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Kan börja med att tipsa om några Sydkoreanska serier som är måsten. "Queen Seon Deok", ''Jumong'' & ''Dong Yi'' är samtliga, riktiga mästerstycken, och faller mest troligt alla som gillar drama (fiktivt) blandat med historia, i smaken.

Du verkar ha en förkärlek för deras perioddramor vilka jag tycker är förfärliga de jag försökt titta på, vilka är Hwang Jin Yi och just Dong Yi, och då är ändå både Ha Ji-won och Han Hyo-joo personliga favoriter från min sida. Vilka regelrätta dramaserier har du sett? har saknat någon att riktigt utbyta tips med på den fronten här i tråden.
Citera
2012-09-15, 18:50
Medlem
Citat:
Du verkar ha en förkärlek för deras perioddramor vilka jag tycker är förfärliga de jag försökt titta på, vilka är Hwang Jin Yi och just Dong Yi, och då är ändå både Ha Ji-won och Han Hyo-joo personliga favoriter från min sida. Vilka regelrätta dramaserier har du sett? har saknat någon att riktigt utbyta tips med på den fronten här i tråden.
De nämnda, och flertals andra, en annan som förtjänar att nämnas är ''Hur Jun'' - väldigt förtjusande historia må jag säga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hur_Jun_(TV_series)
Citera
2012-09-15, 19:01
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Trist att höra, tittade på cover och lite stills och det ser ut som om man försökt sig på en Hawaii 5-0 i filmformat nästan. Ja jag var och såg resident evil tidigare på kvällen och den var verkligen ingen höjdare, och då är jag ändå ett fan av franchisen.
Och då ska man inte gå in på alla märkligheter i övriga filmen.

Så jag körde helt enkelt hem och botade mig genom att titta på japanska Jump (2003) och tyckte faktiskt det var en helt ok mysterythriller som jag kan rekommendera.

http://www.imdb.com/title/tt0410142/
Jump var ett intressant tips! Den får jag tacka för!

När vi ändå är inne på japanska filmer så ska jag kolla upp Otogiriso aka St. John's Wort av Ten Shimoyama. Vi diskuterade honom lite för ett tag sen som du kanske minns. Jag frågade dig om lite tips på filmer, och du nämnde Shinobi och den har jag sett och minns den som väldigt snygg rent visuellt. Ska dock se om den, då jag såg den på en 28' tjock tv där den troligen inte kom riktigt till sin rätt...

Iaf så säger många att den här filmen är sämst, men jag har sett att vissa skriver att detta inte är en film som man ska vänta sig något i stil med tex Ringu. Att den ska vara väldigt läskig eller så, utan att det mer är en film som är stämningsfull och mer av en ren visuell upplevelse.

Jag tycker den verkar intressant iaf, och tänkte kolla om någon här har sett den?
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-09-15 kl. 19:11.
Citera
2012-09-15, 19:54
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
De nämnda, och flertals andra, en annan som förtjänar att nämnas är ''Hur Jun'' - väldigt förtjusande historia må jag säga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hur_Jun_(TV_series)

Det jag snarare syftade på var om du sett någon mer nutida dramaserie och inte bara joseon period relaterade shower. Exempelvis Secret Garden. Det närmsta jag kommit att fullfölja en av deras historiska dramor är förmodligen rooftop prince som är något av en hybrid, något som tycks vara "inne" i korea för tillfället då det görs ett flertal. Jag misstänker att jag skulle behöva sätta mig in i deras legendlitteratur för att kunna uppskatta deras periodshower då dessa oftast har litterära underlag. Men som det är nu blir de mest billigt förpackade nonsenshistorier i mina ögon som jag inte kan greppa ordentligt. Detta leder dessutom till att man bara blir mer avtänd på att sätta sig in i ursprungsloren
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-09-15 kl. 20:00.
Citera
2012-09-15, 22:05
Medlem
Citat:
Det jag snarare syftade på var om du sett någon mer nutida dramaserie och inte bara joseon period relaterade shower. Exempelvis Secret Garden. Det närmsta jag kommit att fullfölja en av deras historiska dramor är förmodligen rooftop prince som är något av en hybrid, något som tycks vara "inne" i korea för tillfället då det görs ett flertal. Jag misstänker att jag skulle behöva sätta mig in i deras legendlitteratur för att kunna uppskatta deras periodshower då dessa oftast har litterära underlag. Men som det är nu blir de mest billigt förpackade nonsenshistorier i mina ögon som jag inte kan greppa ordentligt. Detta leder dessutom till att man bara blir mer avtänd på att sätta sig in i ursprungsloren
Moderna melodramor menar du? Jo, har sett några få bara, gillar de som är baserad på historia mer, men för att nämna en modern melodrama-serie som är värd att se, skulle jag utan tvekan säga ''Sad love story''/''Sad love sonata'', riktigt bra är den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in