Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Blev sent inatt. Såg klart Sky Crawlers, och jag tyckte den var bra. Men hur bra är lite svårt att svara på då knappt sett några animes överhuvudtaget. Detta var typ en av de första. Jag har tidigare sett några avsnitt av Cowboy Bebop, några avsnitt Gantz, Det levande Slottet, Spirited Away, Min Granne Totoro, Ghost in the Shell, och tror jag möjligen kan sett Akira för längesedan, och thats it.
Ni får gärna skicka på lite tips, helst på filmer, som ni tror att jag skulle kunna gilla. Om ni tänker er filmer som kanske är lite åt samma håll som Sky Crawlers. Pallar inte att dra igång med någon serie för tillfället, men om jag gör det så blir det att jag fortsätter med Gantz eller Bebop...
Hur som helst så har jag för mig att det var Kapten Fantastisk som hade skrivit om Sky Crawlers, och eftersom jag uppskattade den så kom jag i samma veva på att han skrivit om den Taiwanesiska filmen Secret, och att jag skrev nåt om att han borde se Stool Pidgeon och att jag skulle se Secret. Drog igång den iaf och jäklar vad bra den var! Bästa dramat jag sett på länge må jag säga! Jag sögs in i den på en gång och den var riktigt gripande. Handlingen tar en del vändningar som man absolut inte var beredd på. Iaf inte jag.
Secret var en klart 4/5 för min del. Dessutom åt det starkare hållet. Den bästa Taiwanesiska filmen jag sett, tror jag iaf. Åtminstone som jag kan komma på just nu i nyvaket tillstånd. Alla som inte sett den borde fan ge den en chans. Själv kunde jag inte sluta och somnade runt kl 5 i morse...
Secret är riktigt vass ja, jag såg något som lika gärna kunde ha varit en koreansk version av den här om månaden,
Magic (2010) men den hade inte alls samma känsla som secret. =/
du borde kolla in
eternal summer samt
blue gate crossing om du är sugen på lite drömlik taiwanesisk drama, denna gång med homosexualitet / identitetskris i tonåren som tema. Du kan ju spinna vidare på kwai lun mei spåret genom att kolla upp
The Most Distant Course, som jag skrev om tidigare i tråden, väldigt low key väldigt art house, oehört fängslande och bra. skulle du gilla the most distant course kan du kolla närmre på about love, tematiken är lite besläktad där, även om den ene är japansk och den andra taiwanesisk.
Jag håller ju på att gräva ner mig lite i animeträsket för närvarande, har inte sett mycket mer än miyazakis filmografi samt en handfull rullar av Shinkai Makoto (kolla upp honom om du inte sett något av killen, tyckte
the place promised in our early days, voices from a distant star samt 5 cm per second. (han verkar mestadels inom scifi anime)
Det är synd att du inte vill titta på serier, annars kan jag oehört varmt rekommendera Evangelion serien från mitten av 90-talet som jag plöjde igenom på två dagar, de har gjort en liten franshise av den så det finns ett par sequelrullar jag tänkte slå på efter detta inlägget faktiskt
Du skulle ju kunna kolla upp
Akira också, jag personligen avskydde den dock men den har en oehört solid fanbase.