2012-04-01, 19:15
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Jag har sett Sono's Tsumetai nettaigyo och gillade den. Tänkte därför se om någon annan hade sett något av honom. Sedan kollade jag lite på hans filmer och tyckte Ekusute verkade mest intressant, därför frågade jag om just den.

Do it!
Hazard tyckte jag var väldigt bra! Men även de vanliga Suicide Club och Noriko´s Dinner Table är såklart bra!
Citera
2012-04-01, 19:24
Medlem
Såg Rida ensam i tusen mil i helgen och måste säga att det var en besvikelse. En långsam film behöver inte vara seg, men den här tyckte jag var just seg. Ken Takakura är alltid bra, så även här, men jag grips inte med tillräckligt. Har sett alldeles för lite Zhang Yimou, nästa film med honom blir nog Vägen hem.
Citera
2012-04-02, 15:52
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Såg Rida ensam i tusen mil i helgen och måste säga att det var en besvikelse. En långsam film behöver inte vara seg, men den här tyckte jag var just seg. Ken Takakura är alltid bra, så även här, men jag grips inte med tillräckligt. Har sett alldeles för lite Zhang Yimou, nästa film med honom blir nog Vägen hem.

Gillade inte heller Rida ensam i tusen mil särskilt mycket. Tyckte dock inte att Vägen hem var mycket bättre. Rekommenderar hellre hans senaste film Jin líng shí san chai med Christian Bale. Bäst är dock hans 90tals filmer. Efter det tidiga 00talet blev hans filmer mer fokuserade på det visuella till den grad att berättelsen hamnade i bakgrunden. Innan var det humor och kvalitativt historieberättande som drev hans filmer.
Se Berättelsen om Qiu Ju, Den röda lyktan, Hotell lyckan och Vikarien.
Citera
2012-04-02, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameboy92
Gillade inte heller Rida ensam i tusen mil särskilt mycket. Tyckte dock inte att Vägen hem var mycket bättre. Rekommenderar hellre hans senaste film Jin líng shí san chai med Christian Bale. Bäst är dock hans 90tals filmer. Efter det tidiga 00talet blev hans filmer mer fokuserade på det visuella till den grad att berättelsen hamnade i bakgrunden. Innan var det humor och kvalitativt historieberättande som drev hans filmer.
Se Berättelsen om Qiu Ju, Den röda lyktan, Hotell lyckan och Vikarien.

Jo, tack, Flowers of War såg jag nyårsnatten, direkt när den fanns tillgänglig, en av mina absoluta favoriter. Min bror har sett mycket Zhang Yimou och enligt honom är hans tidiga filmer väldigt märkliga, däribland Den Röda Lyktan. Han menar att Att leva är hans första bra film. Men alla tycker vi olika.
Citera
2012-04-03, 03:12
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Hazard tyckte jag var väldigt bra! Men även de vanliga Suicide Club och Noriko´s Dinner Table är såklart bra!

Hazard hade jag personligen svårt för. Kanske kan ses som en något biapolär rulle som man antingen tycker är genialisk eller som mig lite för flummig, virrig och allmänt märklig. Tyckte i så fall bättre om strange cirkus (+ de övriga du nämnde naturligtvis)

Såg för övrigt om a bittersweet life nyss. Det är i det närmaste skrämmande så bra den är i mina ögon.

har sett lite anime på sistone, inte från Miyazaki då utan från en kille som tydligen ska vara väldigt influerad av honom, Makoto Shinkai. Upptäckte sent att jag redan sett voices of a distant star innan, men den var lika bra då som nu. Såg även he Place Promised in Our Early Days och den var riktigt vass även den. gillar ni Miyazaki gillar ni förmodligen denne filmskapare också.

ännu en sidenote är att jag plågat mig igenom en riktigt förfärlig K-drama vid namn temptation of an angel. Det skrämmer mig lite hur man kan göra sånna här serier som i mina ögon har starka inslag av ett djupt ingrott kvinnoförakt och där man framställer den koreanska lagstiftningen och byrokratin som ett spektakel utformat av en 5 åring.

Hade vi folk här som sett bleak night började se den för någon dag sedan men var trött så hade svårt att få på del klara hur narrativet var uppbyggt och hade av någon anledning svårt att förstå allt som hände så jag somnade och gick och la mig. Ska man fortsätta se omgående eller skjuta upp filmen?
Citera
2012-04-03, 04:33
Bannlyst
Riktigt tunt med tunga asiatiska filmer, speciellt från japan och korea de senaste månaderna.
Citera
2012-04-03, 10:31
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itsuka
Riktigt tunt med tunga asiatiska filmer, speciellt från japan och korea de senaste månaderna.

Ja verkligen. Det som har kommit ut har dröjt med undertexter också. Jag är sugen på unbowed men subs dröjer ser det ut som...
Citera
2012-04-03, 11:13
Medlem
Kul att Shinkai diskuteras, måste fick säga att jag inte alls tycker att hans filmer är särskilt lika Miyazakis, utöver hans senaste, Children Chasing Lost Voices From Deep Below. Tycker dessutom att det är hans klart bästa. The Placed Promised In Our Early Days gillade jag inte alls. 5 cm per second är indelad i olika delar och jag tycker första delen är den enda riktigt starka. Voices from a distant star är fin men lite väl kort för att gripa tag i mig, tyvärr, då jag gillar miljön. Alltid vackert soundtrack i Shinkais filmer!

Såg Poongsan igår, inte heller denna föll mig i smaken. Relativt ointressant, synd på en så intressant idé.
Citera
2012-04-03, 23:43
Medlem
InternationalWOTs avatar
Såg nyss Origins - Spirits of the Past. Rent handlingsmässigt kan folket tänka sig en fusion av Matrix och Avatar. Tyckte storyn var helt klart intressant. Musik och (större delen) av animationsscenofrafin var även den riktigt trevligt utfört. Docktalade KaptenFantastisk i ett tidigare inlägg om att känna något för karaktärerna. Jag kunde tycka att den sympatikänslan saknades i mitt fall rörande karaktärerna i filmen. Vilket kanske är helt individuellt men kunde inte låta bli att känna en viss uttråkning emellanåt.

Jag kunde även tycka att filmens "integritet" kunde försvinna emellanåt då delar av animationerna känndes alltför påtagligt utförda via dator, som förvisso dessa filmer numera görs av, men inte desto mindre vill jag gärna känna mig lurad av att det ser genuint tecknat ut.

Trots detta var filmen helt klart en nöjsam upplevelse som jag kan rekommendera för eventuella anime fantaster, det är kanske ingen WOW upplevelse men tyckte handlingen skiljde sig lite från andra anime jag sett tidigare vilket var lite småroligt (orginell var den kanske inte), tyvärr klarar de lite svagare karaktärsgestaltningarna i filmen inte riktigt av att bära upp de bra aspekterna ordentligt och drar ner upplevelsen lite.

http://www.imdb.com/title/tt0493247/
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-04-04 kl. 00:09.
Citera
2012-04-05, 16:39
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Jo, tack, Flowers of War såg jag nyårsnatten, direkt när den fanns tillgänglig, en av mina absoluta favoriter. Min bror har sett mycket Zhang Yimou och enligt honom är hans tidiga filmer väldigt märkliga, däribland Den Röda Lyktan. Han menar att Att leva är hans första bra film. Men alla tycker vi olika.
Flowers of War är ett mästerverk. Jag ger den 5/5. Bale gör en strålande bra insats, likaså alla barnen och övriga roller. Jävligt tung film!

Kan nån komma med lite nya tips? Jag behöver mer....

När kommer Howling, är det någon som vet detta?
Citera
2012-04-05, 17:45
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Flowers of War är ett mästerverk. Jag ger den 5/5. Bale gör en strålande bra insats, likaså alla barnen och övriga roller. Jävligt tung film!

Kan nån komma med lite nya tips? Jag behöver mer....

När kommer Howling, är det någon som vet detta?

I sommar skulle jag gissa på att den släpps på DVD, sedan får du förmodligen vänta ett tag på engelska subs också.

Såg a reason to live inatt. Väldigt intressant ilm måste jag säga som tar upp många intressanta ämnen rörande framför allt våldsbrott och dess efterverkningar. Den mest händelserika var den kanske inte förvisso. Men jag gillade framför allt de olika frågeställningarna som togs upp rullen igenom. Regissören har varit väldigt duktig på att bygga upp en rad infallsvinklar som alla är tänkta att belysa filmens huvudtema, förlåtelse av brott. Filmen är la lite smålik secret sunshine i vissa aspekter.
Citera
2012-04-05, 19:04
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
I sommar skulle jag gissa på att den släpps på DVD, sedan får du förmodligen vänta ett tag på engelska subs också.

Såg a reason to live inatt. Väldigt intressant ilm måste jag säga som tar upp många intressanta ämnen rörande framför allt våldsbrott och dess efterverkningar. Den mest händelserika var den kanske inte förvisso. Men jag gillade framför allt de olika frågeställningarna som togs upp rullen igenom. Regissören har varit väldigt duktig på att bygga upp en rad infallsvinklar som alla är tänkta att belysa filmens huvudtema, förlåtelse av brott. Filmen är la lite smålik secret sunshine i vissa aspekter.
Kanske tar och ser den då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in