2011-08-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameboy92
Det beror väl på vad för definiton för äkta kampsport som man har. Måste ha varit trött när jag skrev det första för de har ju uppenbarligen skills. Men jämför man Chan och Hung mot tex Donnie Yen så syns det tydligt att det snarare är teater akrobatik än traditionell kampkonst.

Så du tror inte Hung och Chan har utövat kampsport sedan de var små? De har mer med att göra att Chans filmer är så att det ska se ut som "teater".
Citera
2011-08-27, 19:35
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Så du tror inte Hung och Chan har utövat kampsport sedan de var små? De har mer med att göra att Chans filmer är så att det ska se ut som "teater".

De fick sin "kampsportsträning" på en teater. Av en lärare som var mer underhållare än kampsportsmästare. Visst är de skickliga på det de gör men någon riktig kampsport är det inte.
Citera
2011-08-27, 19:37
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Jag håller med fullständigt. Ska vi ändå göra konstiga jämförelser så är ju som ett exempel Donnie Yens IP Man betydligt mer teater än mycket av Jackie Chans filmer.
Kolla in slutscenen av Dragons Forever (1988) med Chan. Det är riktig hardcore kung-fu om något.
http://www.youtube.com/watch?v=5BfFT0icDTA
Citera
2011-08-27, 19:49
Medlem
Citat:
De fick sin "kampsportsträning" på en teater. Av en lärare som var mer underhållare än kampsportsmästare. Visst är de skickliga på det de gör men någon riktig kampsport är det inte.

Okej.

Känner du Jackie personligen?

Visst blev de tränade på Peking Opera School. De var där till dem var 17 år c:a. Tror du inte han tränade något efter det? Han har svart bälte i Hapkido tex, tränad av Grandmaster Jin Pal Kim. Om det nu inte är en kampsport så vet jag inte.

Ett tips läs hans bok. Sen kan du komma tillbaks
Citera
2011-08-27, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag håller med fullständigt. Ska vi ändå göra konstiga jämförelser så är ju som ett exempel Donnie Yens IP Man betydligt mer teater än mycket av Jackie Chans filmer.
Kolla in slutscenen av Dragons Forever (1988) med Chan. Det är riktig hardcore kung-fu om något.
http://www.youtube.com/watch?v=5BfFT0icDTA

Ja det är befängt att påstå att JACKIE CHAN ej kan någon riktig kampsport.
Citera
2011-08-27, 19:52
Medlem
Gameboy92s avatar
Se filmen Painted Faces som handlar om skolan där Chan och Hung tränade. Där får man se hur deras utbildning gick till. Jag anser inte att det var riktig kampsportsträning då det inte var avsett för annat än film och inte följde en speciell stil utan bara sånt som såg häftigt ut. Avgör för er själva vad ni tycker. Det är tydligt att vi har olika kriterier för kampsportsfilmer och jag orkar inte argumentera mer.
Citera
2011-08-27, 19:54
Medlem
Citat:
Se filmen Painted Faces som handlar om skolan där Chan och Hung tränade. Där får man se hur deras utbildning gick till. Jag anser inte att det var riktig kampsportsträning då det inte var avsett för annat än film och inte följde en speciell stil utan bara sånt som såg häftigt ut. Avgör för er själva vad ni tycker. Det är tydligt att vi har olika kriterier för kampsportsfilmer och jag orkar inte argumentera mer.

Men läs vad jag skriver för helvete.

Han slutade ju inte och träna när han drog från skolan.
Citera
2011-08-27, 20:00
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Men läs vad jag skriver för helvete.

Han slutade ju inte och träna när han drog från skolan.

Värst vad fientlig du var. Vet såklart att han inte tog det lugnt efter att hans utbildning där var klar. Men kan du länka till en video där man får se en äkta kampsportsuppvisning av honom. Jet Li och Bruce Lee tränar inte endast akrobatik för film utan traditionella kampstilar och ställer upp i tävlingar.
Citera
2011-08-27, 20:07
Medlem
Jag kan rekommendera filmen "I saw the devil" sydkoreansk våldsrulle.
Citera
2011-08-27, 20:07
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Värst vad fientlig du var. Vet såklart att han inte tog det lugnt efter att hans utbildning där var klar. Men kan du länka till en video där man får se en äkta kampsportsuppvisning av honom. Jet Li och Bruce Lee tränar inte endast akrobatik för film utan traditionella kampstilar och ställer upp i tävlingar.

Det är väl å andra sidan ingen som hävdar att Jet Li är en dålig utövare oavsett om det handlar om kampsport eller cirkuskonster? Min poäng är bara att han är en värdelös och grådaskig skådespelare enligt mitt sätt att se på saken.
Citera
2011-08-27, 20:13
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det är väl å andra sidan ingen som hävdar att Jet Li är en dålig utövare oavsett om det handlar om kampsport eller cirkuskonster? Min poäng är bara att han är en värdelös och grådaskig skådespelare enligt mitt sätt att se på saken.

Det kan ju inte jag riktigt säga att du har fel om. Men jag håller inte med. Och det är väl där diskussionen kunde slutat isåfall.
Citera
2011-08-27, 20:24
Medlem
Citat:

Blir lite förbannad bara. Eftersom du vägrar se vad jag skriver.

Så för att det ej finns filmer på Youtube eller nån annanstans så kan inte JC någon kampsport?

Du får väl leva i din bubbla och tro att han ej kan någon kampsport. Ska inte försöka övertala dig nåt mer

Avslutar med ett sista citat om Sammo Hung.

"In the same year, Hung went to South Korea to study the martial art Hapkido under master Ji Han Jae."

Men Hapkido är kanske mer teater än en kampsport
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in